homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 19:05
Junior Member

Reputatie: kendecleer is op goeie weg
Standaard Drum recording?

Hey,

Ik zou met m'n home studio wat drum willen opnemen. Normaal neem ik alleen vocals/solisten op (en dan meestal op piano) dus het zou de eerste keer zijn dat ik drum zou opnemen. Maar ik heb het materiaal niet voor drum op te nemen.

Niet echt een probleem tot hier toe, maar omdat ik zelf nog student ben zit ik onder een vrij laag budget.
Ik heb namelijk slecht max. 500 euro voor hieraan uit te geven.

Op zich is dat wel te doen voor alleen de mic's, maar je zit al snel met 8 mic's en m'n grootste audio interface heeft 6 kanalen.

Dus ikzelf zie maar 2 oplossingen: 1) Recorden met 2 overheads en een niet echt gedetailleerde opname hebben. 2) Een grotere interface kopen en een kit drum mic's kopen die waarschijnlijk niet echt van goede kwaliteit zullen zijn door het budget.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Gr. Ken
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 19:46
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Drum recording?

Als het een eenmalige gebeurtenis is, kan je misschien een studio huren waar wel alles aanwezig is?

Succes!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:05
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

3) Opnemen met 3 microfoons
4) Opnemen met 4 microfoons
5) Opnemen met 5 microfoons
6) Opnemen met 6 microfoons
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:17
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobertC Bekijk bericht
Als het een eenmalige gebeurtenis is, kan je misschien een studio huren waar wel alles aanwezig is?

Succes!
Het is niet echt een eenmalige gebeurtenis, omdat ik zelf ook drum speel zal het een vaste opstelling blijven in m'n studio zodat het niet alleen voor opname maar ook voor oefenen kan gebruikt worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrfreeze Bekijk bericht
3) Opnemen met 3 microfoons
4) Opnemen met 4 microfoons
5) Opnemen met 5 microfoons
6) Opnemen met 6 microfoons
Dat kan ik doen, maar dan zit je met een oneffenheid van klank en kwaliteit met de andere tom's, de ene tom zal dan goed en vol klinken en de andere flets door de overheads. Dit verschil zal duidelijke te merken zijn in de uiteindelijke opname.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:20
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Dat kan ik doen, maar dan zit je met een oneffenheid van klank en kwaliteit met de andere tom's, de ene tom zal dan goed en vol klinken en de andere flets door de overheads. Dit verschil zal duidelijke te merken zijn in de uiteindelijke opname.
Waarom? Je kan prima opnemen met bv 2 overheads, 1 snare-mic en 1 kick-mic. Zoek bijvoorbeeld 's op de 'recorderman'-opstelling. En je kan daarnaast ook prima 2 mics precies tussen de toms in hangen, zodat je die ook allemaal ongeveer even hard en goed binnenkrijgt. Kun je ze zelfs nog mooi links en rechts pannen
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:30
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrfreeze Bekijk bericht
Waarom? Je kan prima opnemen met bv 2 overheads, 1 snare-mic en 1 kick-mic. Zoek bijvoorbeeld 's op de 'recorderman'-opstelling. En je kan daarnaast ook prima 2 mics precies tussen de toms in hangen, zodat je die ook allemaal ongeveer even hard en goed binnenkrijgt. Kun je ze zelfs nog mooi links en rechts pannen
Dat kan wel een tijdelijke oplossing zijn voor een kleine kit. Bij mijn persoonlijke kit zou dit lukken. Maar de drummer die zou komen recorden (een goede vriend van mij) heeft een kit met 3 toms en 2 floortoms, dus dat word dan weer een stuk moeilijker om op die manier te doen :/
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:43
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Welk genre? Niet elk genre verwacht overal spot mics, hoor.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:46
Junior Member

Ik denk dat ik een grotere audio interface ga bestellen (waarschijnlijk de Presonus FireStudio Project audio interface) en eens ga vragen bij het lokaal cultureel centrum waar ik soms help of ik geen set drum mic's mag gebruiken (wat waarschijnlijk wel zal mogen) tot ik genoeg gespaard heb voor zelf een set mic's te kopen.

Nog iemand suggesties voor de drum mic's die ik dan later ga bestellen? (behalve dat shure een van de beste is qua prijs/kwaliteit )
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:49
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Welk genre? Niet elk genre verwacht overal spot mics, hoor.
Metal/rock achtig. Hij schrijft zelf z'n nummers en speelt die dan in op verschillende instrumenten.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 27-06-2015, 11:14
Vintage Member

Reputatie: reinoss wordt hier goed onthaaldreinoss wordt hier goed onthaald

2 overheads, kick, snare (single), 1 mic tussen 2 toms in. Dan heb je er maar 6 nodig.

Reinoss
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten