homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-06-2015, 18:17
Junior Member

Reputatie: tnob is op goeie weg
Standaard tenorgitaar

Hallo allemaal,

Mijn moedertaal is Nederlands, maar ik woon al meer dan 15 jaar in Engeland. En mijn muzikale achtergrond is in jazz.

Ik kan mezelf zonder overdrijving veteraan in dat genre noemen - met als hoofdinstrument tenorgitaar/banjo. Daarnaast ben ik ook (functioneel) ritmegitarist, bassist, en drummer. Bovendien beschik sinds vrij recent over een bescheiden eigen home studio.

Voor iets meer informatie over wat tenorgitaar precies is, hieronder een link naar een Engelstalige website:

tenorguitar.com

Vele jaren lang speelde ik in allerlei bands - maar dat kwam mij op een gegeven moment neus en oren uit en ik raakte dientengevolge voor lange tijd geen muziekinstrument meer aan. Niettemin kruipt het bloed waar het niet gaan kan: in de afgelopen maanden dus stad en land afgezocht naar een andere tenorgitarist (4 snaren: CGDA) plus jazzgitarist (6 snaren, standaard stemming) voor een jazztrio.

Maar helaas, ik krijg het niet gedaan. Een gitarist zal nog wel gaan, denk ik, maar een tenorgitarist is niet te vinden. Sterker nog: in de Verenigde Staten wemelt het van de tenorgitaristen, dus al verscheidene malen om hulp gevraagd op Amerikaanse websites - in de hoop via-via aanknopingspunten met mijn woonplaats te vinden. Ook dat zonder enig succes.

Misschien is dit niet de aangewezen plek voor mijn vraag. Maar je kunt natuurlijk nooit weten. Naar aanleiding van bovenstaande ervaring vraag ik me dus af of er in Nederland en Vlaanderen tenorgitaristen actief zijn. Meer uit nieuwsgierigheid dan uit praktische overwegingen, eerlijk gezegd.

tnob
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-06-2015, 11:16
Senior Member

Reputatie: johnv wordt hier goed onthaald
Standaard Re: tenorgitaar

Op homerecording vindt je ALLES, dus ook iemand die tenorgitaar speelt

De Ibanez AVT1-NT voldoet ruimschoots voor de projectjes waar ik de tenorgitaar prefereer boven de gewone gitaar, een glasheldere klank die makkelijk in de mix ligt.

Sinds een paar jaar ben ik mijn gitaarhorizon aan het verruimen en kwam naast de baritongitaar, de dobro, de weisenborn en de pedalsteel gitaar ook bij de tenor terecht.

Geweldig instrument, al zijn de 4 snaren van de tenor een stuk makkelijker te bespelen dan de 10 snaren, de 3 pedalen en de 4 kniehendels van de pedalsteel…
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-06-2015, 17:07
Junior Member

Dag JohnV,

Van deze post verwachtte ik eigenlijk niet zoveel. Wat leuk dus dat je reageert.

Ik zie dat je lokatie Hove is. Nu bestaat er ook een Hove in Engeland (bij Brighton in de buurt). Snel even naar Google Maps leert dat het bij Mortsel ligt. En daar woont toevallig een goede vriend van mij. 't Is een kleine wereld...

Weisenborn moest ik ook even opzoeken. Maar op dat vlak ben ik nu eveneens bij. En als je naar YouTube gaat en 'Jerry Douglas' intikt, dan zullen er vast clips te vinden zijn van hem in actie op een Weisenborn. 'Transatlantic Sessions' is ook een geschikte zoekterm (naar een favoriet tv-programma met een heel simpel concept: stop een stel uitgelezen muzikanten en een cameraploeg in een afgelegen studio - en klaar!). Jerry Douglas is (of was) daarvan executive producer.

Maar even terug naar tenorgitaar. Welke stemming heeft je voorkeur? En wat voor soort muziek?

Een clip van eigen produktie (indien voorhanden) zou natuurlijk leuk zijn. Met soundcloud kan ik echter niet goed overweg. Een .wav audiofile in Box.com of Dropbox zou handiger zijn, wat mij betreft.

Bedankt alvast.

tnob

PS: de klankkast van de Ibanez AVT1-NT doet me denken aan de vihuela (als soms afgebeeld op schilderijen uit de Renaissance).

Laatst gewijzigd door tnob; 24-06-2015 om 17:36
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-06-2015, 20:42
Senior Member

Er zijn idd niet zo erg veel gitaristen die ook op de tenor spelen tnob, nochtans een instrument dat erg mooi klinkt en niet zo moeilijk te bespelen is.

De snaren van de tenor liggen weliswaar wat dichter bij elkaar, maar niet zo dicht als bv de mandoline die daardoor veel moeilijker te bespelen is.

De Ibanez AVT1-NT is een parlor gitaar, met een wat kleinere body(de”Parlor”was in vroegere tijden de kamer waar men kon lezen, gasten ontvangen, met de kaarten spelen of ….muziek maken, de afmetingen van deze kamer waren beduidend kleiner dan onze zitkamer, vandaar dat er ook geen behoefte was aan een luid klinkend instrument, het was pas in de 19de eeuw dat gitaren groter werden en bespannen werden met stalen snaren ipv darmsnaren, en Martin kwam pas in de 30er jaren van vorige eeuw met de dreadnought.)

Ik stem de tenor meestal in C G D A, maar durf ook al wel eens iets proberen in D G B E, hoewel door de intervallen de klankkleur dan weer sterk lijkt op een gewone gitaar maar dan een octaaf hoger.

Jerry Douglas is net als wijlen Mike Auldridge een van de beste Dobro spelers.
https://www.youtube.com/watch?v=C3ynXYavql4

John Wilde is een van de beste Weissenborn spelers, een oorspronkelijk Hawaiaans instrument waarvan de hals hol is en dus mee fungeert als klankkast.
https://www.youtube.com/watch?v=dWRkNYs_RUc

Je zal het met me eens zijn tnob, dat de tenor gitaar een erg onderschat instrument is en niet zo moeilijk te bespelen is.
Een opname van het instrument toen ik het 3 dagen in huis had:
"Flanders Winter + Piano + Strings" | free Classical backing track
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 01:35
Junior Member

Dag JohnV,

Dank voor de achtergrondinformatie over de Ibanez. Erg interessant. En voor de links natuurlijk.

Ik heb zelf ook een dobro. Maar die speel ik eerder als gitaar. Ik ben niet zo'n liefhebber van de sound die de "lapsteel"-techniek voortbrengt. Die Weissenborn daarentegen klinkt inderdaad prachtig. Wat een volle, rijke klank.

Ik ben ook zeer te spreken over 'Winter in Flanders'. Gitaar (de Ibanez dus, als ik het goed begrijp?), piano en synth (?) kleuren schitterend met elkaar. Heel mooi.
.

Mijn woonsituatie staat niet toe dat ik akoestisch muziek maak. Een aantal jaren terug verkocht ik dus al mijn akoestische instrumenten (op tenorbanjo en dobro na) en wisselde die in voor elektrische flat-tops. Dat heeft o.a. als voordeel dat ik nu vrijwel geluidloos speel (op de gekste tijden soms). En als ik het "echte" geluid wil wordt dat via mijn homestudio geproduceerd.

Zo kwam ik ook aan mijn huidige elektrische tenorgitaar (in feite een naar CGDA-stemming omgebouwde tweedehands drie-kwart elektrische gitaar - oorspronkelijk voor kinderen bedoeld). Dat is nu mijn favoriete instrument. En middels een multi-effectprocessor kan de klankkleur op velerlei manieren gewijzigd worden. Zoals in onderstaande link:

https://app.box.com/s/cgdxhk5ziy2fonudv8gmx9f7m0cwf9vp

Ritmegitaar is een GSharp. Maar tenorgitaar en "banjo" zijn in feite een en hetzelfde instrument (als hierboven besproken).

Een min of meer "authentieke" virtuele tenorbanjo blijft trouwens een probleem Ik zocht er meer dan tien jaar lang naar - maar op de ganse aardkorst niet te vinden. Inmiddels is er eentje voorhanden (in Garritan Jazz & Big Band 3), maar die kan met mijn huidige tenorgitaar nog niet aangestuurd worden. En de "banjo" uit de multi-effectprocessor vind ik zelf niet echt geweldig - maar alla: beter dat dan helemaal niks...

Voor wat tenorgitaar betreft kom ik er wel zo langzamerhand achter dat het in West-Europa veeleer zeldzaam is dan onderschat. Misschien dat laatste ook - maar in de eerste plaats zijn tenorgitaristen er blijkbaar allesbehalve dik gezaaid. In de Verenigde Staten lijkt dat toch iets anders te liggen.

En aangaande moeilijkheidsgraad: dat tenorgitaar 'niet moeilijk' IS vind ik toch
iets te generaliserend. Dat ligt helemaal aan beleving, ervaring, en niveau van de individuele speler, mijns inziens, en de eisen die hij/zij aan instrument en zichzelf stelt.

tnob

Laatst gewijzigd door tnob; 26-06-2015 om 01:42
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-06-2015, 20:35
Senior Member

Waarom zou je voor een virtuele Tenor banjo gaan?
Tenor Banjo
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-06-2015, 14:06
Junior Member

Dag JohnV,

Van oorsprong ben ik tenorbanjonist. Ik ben dus in het bezit van een akoestisch instrument - en dat gaat al een aantal decennia mee. Maar er was ook een tijd dat jazz mij neus en oren uit kwam, en dus ook banjo kon ik even niet meer luchten of zien. Het heeft toch een paar jaar geduurd eer ik die weer aanraakte.

Op een gegeven moment echter begon ik muziek maken toch te missen. Maar zoals eerder gezegd staat mijn huidige woonruimte niet toe om akoestisch te spelen. En toen ik die tweedehandse driekwart flat-top kocht, enkele jaren terug, zag ik er nog niet meteen een tenorgitaar in.

Sterker nog: dat tenorgitaar daadwerkelijk bestaat wist ik niet eens, in die dagen! Maar wel was ik al bezig om van akoestisch naar elektrisch om te schakelen - mijn home studio reeds in aanbouw. De driekwart flat-top kreeg daarin dus aanvankelijk plaats als...driekwart flat-top.

Het gebeurde pas veel later dat het kwartje viel, uiteindelijk, en dat ik naar een gitaarbouwer stapte. Maar dan nóg zag ik mijn nieuwe aanwinst vooral als elektrische "tenorbanjo" in de vorm van een elektrische gitaar. En belangrijker nog: klinkend als een elektrische gitaar. Dus om in mijn inmiddels functionele studiootje er digitaal weer een "tenorbanjo" van te maken diende er, in mijn logica, een virtuele "tenorbanjo" gevonden te worden (m.a.w. een zo authentiek mogelijke digitale emulatie van het originele instrument).

Bijna elk muziekinstrument heeft een virtuele evenknie. Zelfs vijfsnarige ('bluegrass') banjo, in meerdere versies. En slechts een paar dagen geleden nog voegde ik Finse kantele aan mijn bestand toe. Maar virtuele tenorbanjo is en blijft de befaamde naald in de hooiberg...

tnob

Laatst gewijzigd door tnob; 27-06-2015 om 14:09
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten