homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 04:49
Active Member

Reputatie: ElectricRay is op goeie weg
Standaard Opnames verkopen.

Hoi Forum

Het is een hele tijd geleden sinds ik hier ben geweest. Ik zit met een groot vraagteken betreft opnames van cover bands.

Als ik enkele cover nummers van verschillende bands heb opgenomen en dit wordt op een cd gebrand. Mogen zij nu deze cd verkopen of is dat illegaal. Het lijkt mij dat de originele artiest rechten hierover heeft.
Aan de andere kant de band speelt toch het nummer zij doen al het werk IMO.

Kan iemand mij uitleggen of dit mag?

BVD

Ray
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 08:48
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Opnames verkopen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElectricRay Bekijk bericht
Kan iemand mij uitleggen of dit mag?
Niet zonder meer. Ik maak opnamen van mensen die klassieke muziek maken, daar zijn vaak (lang niet altijd) de auteursrechten van de componist al verlopen. Die verlopen 70 jaar nadat de componist overleden is.

In Nederland iig (ik denk dat België niet veel verschilt) zijn er veel mensen aan wie je toestemming zou moeten vragen
- Componist/liedjesschrijver/arrangeur of hun werkgever
- De uitvoerende (de band die covert, niet de band die gecoverd wordt)
- Degene die opneemt (jij dus!)

De laatste twee zijn meestal niet zo'n probleem, en voor de eerste hebben we in Nederland BUMA/STEMRA. Lees bijvoorbeeld dit: http://www.tba-cd.nl/bumastemra-tari...igenbeheer.pdf Daar staat dat tussen de 5 en 10% van de verkoopprijs van de CD moet worden afgedragen aan STEMRA.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 09:48
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElectricRay Bekijk bericht
Aan de andere kant de band speelt toch het nummer zij doen al het werk IMO.
Als nummers schrijven geen werk is, waarom doen ze het dan zelf niet?

Anyway, om covers uit te brengen heb je géén toestemming nodig van de originele auteur of uitvoerder. Je moet uiteraard wel auteursrechten betalen aan een auteursrechtenorganisatie (Buma, Sabam,..)
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 11:49
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Robbert Smith weigerde zelfs om een song te laten gebruiken voor de soundmix show, dus dat durf ik toch te betwijfelen? Het kan uiteraard zijn dat dit enkel geld als de auteur vooraf duidelijk kenbaar maakt dat het niet mag.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 12:05
Active Member

Reputatie: ElectricRay is op goeie weg

Hmm ok, Ik woon in Brazilie ik zal dus hier een soortgelijke instantie moeten zoeken als Stemra. Bedankt voor de responses.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Als nummers schrijven geen werk is, waarom doen ze het dan zelf niet?
plonserd goed punt, zo makkelijk is het niet om een goede hit te schijven. En ik vind zeker dat de componist rechten verdiend. Dat is ook één van de redenen dat ik nog steeds legaal muziek koop en niet/nauwelijks download.

Bedankt iedereen

Grtz Ray
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 13:56
Senior Member

Reputatie: johnv wordt hier goed onthaald

Het kan zijn dat er aanpassingen gebeurt zijn de voorbije jaren, maar jaren geleden kwam op mijn vraag betreffende bescherming van eigen werk”….Maar Mr…..Het is toch de bedoeling dat uw liedjes zoveel mogelijk gespeeld worden……”
En daar sta je dan als intellectuele eigenaar , met de diepste roerselen van je hart gegoten in een geluidsdrager ,waar als het ware iedereen zich kan vergrijpen aan het met zoveel zorg gebaarde kind .
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 14:37
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Robbert Smith weigerde zelfs om een song te laten gebruiken voor de soundmix show, dus dat durf ik toch te betwijfelen? Het kan uiteraard zijn dat dit enkel geld als de auteur vooraf duidelijk kenbaar maakt dat het niet mag.
Bij de soundmix show komt er beeld aan te pas ook, dan moet je nog synchronisatierechten verkrijgen. In dat geval moet je inderdaad bij de auteur of z'n publisher aankloppen.

Als je een cover wil koppelen aan video of (bewegende) beelden – zoals meestal het geval is op YouTube – zal je in principe ook steeds een synchronisatie-licentie moeten hebben. Dit is een specifiek soort toestemming van de auteurs (meestal vertegenwoordigd door een uitgever/publisher) om de muziek te koppelen aan beeld.

Bron: Covers, remixes & samples | Poppunt
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 17:54
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnv Bekijk bericht
waar als het ware iedereen zich kan vergrijpen aan het met zoveel zorg gebaarde kind .
Ik ken enkel de situatie in Nederland, maar als iemand écht zo iets verschrikkelijks met je werk doet waardoor jouw naam (als liedjesschrijver) in gevaar komt, dan heb je nog altijd de niet-overdraagbare auteursrechten.

Aldus Wikipedia (ik heb het niet nagetrokken, maar anders kun je kijken op wetten.overheid.nl in het Nederlandse geval)
Citaat:
Ook nadat de auteur het auteursrecht heeft overgedragen of licentie heeft verstrekt kan de auteur zich in sommige gevallen met een beroep op "persoonlijkheidsrechten" verzetten tegen publicatie. Mogelijke gronden zijn dat de maker niet als auteur wordt vermeld, dat er niet het nodige respect wordt getoond tegenover zijn werk, of dat het wordt gebruikt op een wijze of in een context die niet overeenstemt met de bedoeling waarmee het was gemaakt.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 22:24
Senior Member

Reputatie: johnv wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Ik ken enkel de situatie in Nederland, maar als iemand écht zo iets verschrikkelijks met je werk doet waardoor jouw naam (als liedjesschrijver) in gevaar komt, dan heb je nog altijd de niet-overdraagbare auteursrechten.

Aldus Wikipedia (ik heb het niet nagetrokken, maar anders kun je kijken op wetten.overheid.nl in het Nederlandse geval)
De juridische dienst van SABAM (B)stelde dat het een verloren zaak zou zijn om een procedure op te starten op grond van iets breeds als “ kwaliteit” of “ respectvol”.
Zij zouden in ieder geval geen procedure kunnen/willen opstarten, maar ik kon me, op eigen kosten, wel richten tot een advocaat naar eigen keuze (!)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 18-06-2015, 22:54
ktf ktf is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnv Bekijk bericht
maar ik kon me, op eigen kosten, wel richten tot een advocaat naar eigen keuze
Ja, uiteraard (althans, ik vind dat logisch) moet je zo'n procedure zelf aanspannen en betalen. En ja, je hebt weinig kans tenzij het redelijk aan kan tonen dat het jou schaadt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten