homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-06-2015, 14:14
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg
Standaard Vervorming bij mixdown van 24 bit naar 16 bit .wav

Wanneer ik iets heb opgenomen in 24 bits en mixdown het naar een 16 bit .wav file, valt het me op dat er vervorming zit in de hoge frequenties. Zoals wanneer men de "s" uitspreekt. Zelfs wanneer ik een compressor gebruik of een EQ gebruik. Bij het converteren naar een 16 bit is bijv. de "s" klank overdreven sterk. Zoveel dat het de resultaat verpest.
iemand een ideetje ?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-06-2015, 15:19
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Vervorming bij mixdown van 24 bit naar 16 bit .wav

Gebruik je 'Dither'? Da's belangrijk wanneer de woordlengte wordt gereduceerd.
In Cubase moet je daarvoor geloof ik de UV22 plugin inserten op de master, maar daar kunnen Cubase gebruikers vast meer over vertellen..

en.. Welkom!

Dithering Explained: What it is, When to Use It, and Why it
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-06-2015, 17:06
Member

Hey nee. Ik gebruk dat niet. Heb de link dat je erbij hebt gevoegd ook gelezen. Begrijpelijk vanwaar de vervorming komt dus. Tenzij ik onmiddellijk in 16 bit opneem. Wat raadt jij me aan ? 16 of 24 bit opnames ?
Ik weet dat in 24 bit je meer een frequencie range hebt dan in 16. Dus beter om subtielere tonen te horen en om een betere mix te hebben als gevolg. Maar ik ben niet voor professionele doeleinden bezig zodus..

Laatst gewijzigd door Spiritje; 02-06-2015 om 18:01
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-06-2015, 19:52
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Ik weet dat in 24 bit je meer een frequencie range hebt dan in 16.
Nope.

24 bit geeft meer bereik in volume, dynamiek. En als je je opname gaat bewerken, wil je dat. De meeste bewerkingen hebben voordeel bij een hogere bitrate. Correcter is daarvoor dan ook de term "bitdepth", maar bitrate wordt ook veel misbruikt.

Veel snelheidsverschil zit er niet tussen 16 en 24 bit. En dat zijn de enige keuzes.

Sampling rate geeft een hoger frequentie bereik:

44.1 Khz geeft ca. 22 KHz als hoogste bereik
48 KHz geeft bijna tot 24 KHz
96 KHz geeft bijna tot 48 KHz
enz.

De meeste bewerkingen werken even goed bij alle sample rates. Maar weinig plugins hebben baat bij een hogere sample rate. En een hogere sample rate is beduidend trager.

Als 't alleen over weergave gaat, is 16 bit, 44.1 KHz bijna altijd genoeg. Tenzij je vleermuizen bestudeert...

Laatst gewijzigd door cyrano; 02-06-2015 om 20:01
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-06-2015, 20:21
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Hey nee. Ik gebruk dat niet. Heb de link dat je erbij hebt gevoegd ook gelezen. Begrijpelijk vanwaar de vervorming komt dus.
Lijkt me vrij drastisch dat er hoorbare vervorming en sibilantie zou optreden wanneer je naar een lagere resolutie gaatÖ in principe zou dithering (of het gebrek daaraan) enkel een hoorbaar effect mogen hebben op de meest subtiele passages, dus ik vermoed dat er ergens in je signaalweg tijdens de mixdown nog iets anders aan de hand is. Stuur me anders je 24-bitsbestand eens door (via wetransfer o.i.d. naar dit mailadres), dan haal ik het even door de processing hier en kunnen we eens kijken wat dat oplevert.

Groetjes!
Gert
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-06-2015, 16:20
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
Lijkt me vrij drastisch dat er hoorbare vervorming en sibilantie zou optreden wanneer je naar een lagere resolutie gaatÖ in principe zou dithering (of het gebrek daaraan) enkel een hoorbaar effect mogen hebben op de meest subtiele passages, dus ik vermoed dat er ergens in je signaalweg tijdens de mixdown nog iets anders aan de hand is. Stuur me anders je 24-bitsbestand eens door (via wetransfer o.i.d. naar dit mailadres), dan haal ik het even door de processing hier en kunnen we eens kijken wat dat oplevert.

Groetjes!
Gert
Hey, ik kan nu niets doorsturen. ik ben bezig met de Roland Integra 7 editor software te installeren en geraak er niet uit momenteel. Ik wil dat eerst goedkrijgen en dan maak ik es een testopname.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten