homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 14-06-2015, 09:25
Active Member

Reputatie: autumnkid is op goeie weg
Standaard Re: Muziekproductie gaan studeren... maar waar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Even een nuance toch. Een gemiddelde scholier kost de samenleving 7000euro. Ga ook eens cursussen volgen aan ***euro/uur…

Let op, ook ik ben voorstander van een sociaal model met enkel gemeenschapsonderwijs, maar goed en breed onderwijs.
Nuance op de nuance: diezelfde student zal - als de kwaliteit van het onderwijs snor zit - die 7000 euro later ruimschoots aan de staat en 'het sociaal model' terugbetalen. Onderwijs drijft op de slogan 'investeren in de toekomst', letterlijk dus.

Laatst gewijzigd door autumnkid; 14-06-2015 om 09:27
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 14-06-2015, 10:51
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Exquiza Bekijk bericht
Mijn botte mening:
Mensen die muziekproductie (of andere muziekgerelateerde educaties) moeten gaan 'studeren' hebben vaak gewoon niet genoeg interesse/drive om het op zichzelf te leren.
Mijn botte mening:

Wat een achterlijk standpunt..
Mensen die muziekproductie studeren doen dat zodat ze elke dag kunnen bezig zijn met wat hen interesseert, namelijk muziekproductie. De plaatsen in Gent en Hasselt zijn zo beperkt dat alleen de meest gemotiveerde studenten de kans krijgen om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van de school.

Niet iedereen heet thuis de plaats of het budget om goedklinkende opnames te maken (en dan heb ik het niet eens over gear, maar vooral over goedklinkende opname- en mixruimtes..), die krijg je op school dan weer wel.

Ik ken voldoende mensen die muziekproductie studeerden (of dat nog steeds doen), en daar zit niemand tussen die 'niet geinteresseerd is'.
Ik vraag me echt af vanwaar je die mening haalt??
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 14-06-2015, 13:00
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Ik weet dat de drive bij de studenten én de docenten van de PXL Music erg groot is, maar informatie mag wel juist zijn. De PXL heeft geen productie als opleiding.

Uiteindelijk bepaalt wat je aflevert de reputatie van je school. Berkley leverde oa Quincy Jones, Vai&Satriani, Scofield, enz. Tilburg leverde Krezip (wat ik nog steeds afschuwelijk vind, maar het had succes) af. In Hasselt wachten we nog even op namen, omdat de richting vrij jong is, ook al zijn er wat samenwerkingen met Tim Vanhamel enz. Ik heb de indruk dat de studenten daar iets te veel met een underground scene bezig zijn. Leuk, maar na 10 jaar zonder publiek stopt het meestal ook.

Wat alle muziekopleidingen betreft, geloof ik niet dat het zo zwartwit is. Zowat alle baanbrekende muziek kwam voort uit ongeschoolde artiesten. Dylan, the Band, BB King, Stones, Beatles, Zeppelin, Black Sabbath, Hendrix, Deep Purple, Stooges, Marley, Gary Numan, Neil Young, Nirvana, James Brown, enz. De uitzondering die ik even bedenk is Kraftwerk, met echte muziekstudenten.

De vraag: wat zou dit hebben opgeleverd zonder de producers? Soms hetzelfde, want sommige van die gasten hadden zelf de controle, maar in het geval van bv the Beatles was de producers de échte held, naast de geniale muzikanten. Maar George Martin had er een opleiding opzitten. Bruce Vitch studeerde film wat toch wat anders is en Rick Rubin kreeg wat muzieklessen van een vriend om na een punkbandje dit te producen: Red Hot Chili Peppers, Johnny Cash, Tom Petty and the Heartbreakers, The Black Crowes, Jazzy Jay, Run–D.M.C., Slayer, Beastie Boys, Weezer, Jay-Z, Adele, Kanye West, Metallica, AC/DC, Joe Strummer, Aerosmith, Linkin Park, Josh Groban, Danzig, The Cult, Slipknot, System of a Down, Black Sabbath, ZZ Top, Eminem, Kid Rock, Ed Sheeran, Justin Bieber, enz.

De laatste die je aan dat lijstje mag toevoegen is de nieuwe Damien Rice.Toch mooi hoor.

Ik stel vast dat bv Lemmens eindelijk ook wat inzet om veelzijdigheid. Vroeger was dat elitair klassiek. Tja, dan studeren je studenten af en geraken niet aan de bak, maar nu ken ik er steeds meer die studiowerk doen. Misschien moet muziek en beeld elkaar ook wat meer vinden...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten