homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 10-07-2015, 13:01
Active Member

Reputatie: Quibbler wordt hier goed onthaald
Standaard Re: gratis je muziek verspreiden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quibbler Bekijk bericht
hmm... om toch maar 'in orde' te zijn, en eventuele radiocenten en dergelijke mijn kant op te laten rollen, mij net geregistreerd bij SABAM. Althans, geprobeerd want:

Wat uw deknaam “Quibbler” betreft, spijt het ons u te moeten melden dat we hem niet kunnen aanvaarden, gezien dergelijke schuilnaam reeds bestaat in onze internationale ledenlijst.
Indien u in de toekomst van een andere deknaam wenst gebruik te maken, raden wij u aan ons een lijst van enkele schuilnamen te laten geworden, waaronder wij diegene zouden aanduiden die, naar ons weten, nog niet werd gebruikt.

Lap. Echter. Geen andere artiest Quibbler genaamd te googelen, op bandname.com niets geregistreerd. Niks terug te vinden op youtube en co... En nu???
of is deknaam/schuilnaam iets anders dan artiestennaam misschien?
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 19-08-2015, 02:04
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg
Standaard Re: gratis je muziek verspreiden

Betreft auteursrecht of te wel copyright. Als je niet wilt dat een slimmerik jouw werk plagieert, deponeert het dan wel bij een erkend auteursvereniging zoals SABAM of andere.

Betreft Creative Common, een citaat vanop hun pagina :
Bron : http://www.creativecommons.be/node/20
Creative Commons is een non-profitorganisatie die het delen en gebruik van creativiteit en kennis mogelijk maakt met legale tools. Creative Commons-licenties zijn geen alternatief voor het klassieke auteursrecht. Ze werken naast het auteursrecht en laten je toe om de voorwaarden van je auteursrecht zo aan te passen om het best aan jouw noden tegemoet te komen.

In simpele taal dat wanneer het neerkomt op plagiaat of stelen van jouw werk en je wilt er wat aan doen... is Creative Common niet genoeg om je te verdedigen ! Deze organisatie biedt mogelijkheden van je auteursrechten OP je bestaande auteursrechten (liedje gedeponeerd bij een erkende auteursvereniging). Het is een uitbreiding van hoe jij je rechten wilt gebruiken.

Als je volledige afstand wilt doen van al de rechten op je liedjes is het niet nodig om je liedjes eerst te deponeren zoals bij SABAM. Maar indien iemand anders met je werk gaat lopen en daarmee op de radio terechtkomt en het als ZIJN werk heeft ingeschreven... pech dan! Dit is dan de gevolgen van wanneer je al de rechten hebt weggewuifd. Creative Commons geeft je mogelijkheden in hoe je je liedjes gratis laat downloaden o.a. Zij noemen dit licenties en je hebt deze al tegengekomen hoor !

Ik zit zelf met een project waarbij liedjes gratis te downloaden zal zijn. Zelf zal ik deze deponeren bij Sabam maar omdat ik de rechten er op heb, beslis ik of het gratis mag gedownload worden of niet. Sabam moet in dit geval mijn wensen respecteren. Niemand kan er mee gaan lopen en wat dan ook er mee gaan doen. Punt uit. Het zal gratis blijven, no matter what !

Hopelijk heb je ook hier iets aan.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten