homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-05-2015, 18:11
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald
Standaard Goedkope oordoppen

Welke zijn beter voor luide muziek en in de auto? Of maakt het geen moer uit?
Ik ga er veel van kopen en in elke jas/tas die ik heb eentje doen zodat ik er altijd eentje bij me heb.

Thunderplugs: Over Thunderplugs Oordoppen - Nederlands

3M ClearEAR: http://multimedia.3m.com/mws/media/7...-datasheet.pdf

In de bijlage staan de APV's e.d..
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  3M.png
Bekeken: 180
Grootte:  65.7 KB
ID: 16338   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  thunderplugs.jpg
Bekeken: 206
Grootte:  193.4 KB
ID: 16339  

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 12-05-2015, 23:07
Senior Member

Reputatie: macmiata is op goeie weg
Standaard Re: Goedkope oordoppen

Je wil comfortabel. Juiste maat.
In mijn geval: zacht, maat small.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-05-2015, 14:05
Active Member

Ik dacht dat de thunderplugs iets beter zijn omdat ze laag beter tegen houden, maar bij 8000 is het weer minder... hmm
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-05-2015, 21:21
Active Member

Reputatie: Suzanne wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Byteside Bekijk bericht
Ik dacht dat de thunderplugs iets beter zijn omdat ze laag beter tegen houden, maar bij 8000 is het weer minder... hmm
Hmm... Houd er wel rekening mee dat het hoor qua gevoeligheid het meest gevoelig is tussen de 2 en 5Khz. Dat komt door de resonantiefrequentie van de gehoorgang en de manier waarop het geluid wordt doorgegeven in het middenoor. In dat bandje zal je gehoor het eerst beschadigen. Helaas is dat ook het gebied waar de spraak zich afspeelt. Daarbij komt ook dat je gehoor een ingebouwde bescherming heeft die sterk reageert bij lage tonen! Wel raar, aangezien de hoge tonen juist schadelijker zijn.

Als je echt gaat voor bescherming, kies je het beste voor degene die tussen de 2 en 5kHz het meeste doen. Houd er alleen wel rekening mee dat je natuurlijk wel oordopen wil die ook gewoon lekker zitten. Anders doe je ze straks niet in omdat ze zo vervelend zitten, dan ben je verder van huis.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-05-2015, 21:41
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suzanne Bekijk bericht
Hmm... Houd er wel rekening mee dat het hoor qua gevoeligheid het meest gevoelig is tussen de 2 en 5Khz. Dat komt door de resonantiefrequentie van de gehoorgang en de manier waarop het geluid wordt doorgegeven in het middenoor. In dat bandje zal je gehoor het eerst beschadigen. Helaas is dat ook het gebied waar de spraak zich afspeelt. Daarbij komt ook dat je gehoor een ingebouwde bescherming heeft die sterk reageert bij lage tonen! Wel raar, aangezien de hoge tonen juist schadelijker zijn.

Als je echt gaat voor bescherming, kies je het beste voor degene die tussen de 2 en 5kHz het meeste doen. Houd er alleen wel rekening mee dat je natuurlijk wel oordopen wil die ook gewoon lekker zitten. Anders doe je ze straks niet in omdat ze zo vervelend zitten, dan ben je verder van huis.
Dankjewel voor de reactie. Ze hebben allebei rond de 25dB demping bij de 2 en 4 kHz, dat zit dus wel snor. De vorm is volgens mij bijna ook identiek.
Verschil is dat 3M nog meer in het hoog dempt en de Thunderplugs juist meer in het laag t.o.v elkaar. Wat zou beter zijn voor muziek en in de auto?
Ik kan ook nog altijd gewoon van beide een paar kopen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-05-2015, 23:24
Active Member

Reputatie: Suzanne wordt hier goed onthaald

Citaat:
Dankjewel voor de reactie. Ze hebben allebei rond de 25dB demping bij de 2 en 4 kHz, dat zit dus wel snor. De vorm is volgens mij bijna ook identiek.
Verschil is dat 3M nog meer in het hoog dempt en de Thunderplugs juist meer in het laag t.o.v elkaar. Wat zou beter zijn voor muziek en in de auto?
Ik kan ook nog altijd gewoon van beide een paar kopen.

Wanneer ze qua vorm gelijk zijn, kan je inderdaad je helemaal af laten gaan op de demping. Ik lees dat je toch meerdere paren wil kopen (voor in iedere tas/jas een). Dan zou ik misschien van beide een setje kopen. Ook wil ik je vertellen wat ik zou doen (in jouw situatie):

Ik zou gaan voor de 3M, want vaak zijn de hoge tonen meer schadelijk dan de lage (niet dat laag onschadelijk is, maar minder!). Ook qua muzieksmaak past deze beter bij mij. Ik hou echt van een stevige bass en dan mag het hoog best een beetje bij mij weg vallen (echte hip-hop liefhebber). Andere zullen zeggen van ik wil dat het hoog mooi blijf staan en dan mag het laag wel een beetje minder.

Kortom, het wordt dan echt een persoonlijke keuze.
Nog steeds geen idee welke je neemt? Koop een paar van beide. Dan kan je zelf uitzoeken welke je het fijnste vindt
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-05-2015, 06:57
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Apropos, in de auto oordopjes dragen lijkt me, qua verkeersveiligheid, geen goed idee.

En het beste bij luide muziek, is de muziek wat zachter zetten uiteraard, maar daar heb je niet altijd de controle over ...

Voor de rest: wat Suzanne zegt.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-05-2015, 07:53
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Welke zijn beter voor luide muziek en in de auto?
Als je auto zoveel herrie maakt zou ik voorstellen om eens langs een garage te gaan...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-05-2015, 09:59
Active Member

Reputatie: Ithinque wordt hier goed onthaald

Hier een interessant filmpje: Test: Oordoppen met muziekfilter
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-05-2015, 10:23
Senior Member

Reputatie: macmiata is op goeie weg

Oordoppen in verkeer wordt vaak gedaan. Een verstandige motard of in mijn geval cabrio snelweg rijder... Helm windgeluid enz is niet te onderschatten.
Ik heb wat metingen gedaan op de snelweg bij dakloos rijden. 90 a 105 db is gemiddeld!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten