homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > User reviews

Mededelingen

User reviews Zin om je persoonlijke ervaringen over een bepaald product te posten? Daar kunnen we allemaal lessen uit trekken. Het kan in dit forum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 11:06
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Antelope Audio Orion³²

Onlangs heb ik mijn Fireface 800 verkocht, na jaren van goede dienst.
Ik heb over de jaren meer en meer outboard verzameld en ik had niet meer voldoende I/O om alles aangesloten te krijgen.
Dus bye bye RME, hello Antelope.

Specs.

De Antelope Orion³² is een USB interface met een vrij grote keuze aan aansluitmogelijkheden.
De interface is in 19" rack formaat en neemt daar maar 1 slot van in (1HE oftewel 1U). Verder heeft de Orion³² een diepte van ongeveer 200 mm en weegt hij een kleine 3 kg.
Op de voorzijde vind je de aan/uit-knop (eigenlijk een standby knop, aangezien je de interface ook kan aan- en uitschakelen via de bijhorende software), een drietal LED's voor de status van de interne clock (Oven), Lock (indien de Orion³² geclockt wordt op een extern signaal) en Atomic Clock (indien de Orion³² wordt gebruikt in combinatie met Antelope's eigen 10M clock).
Net voordat je aan de centrale display komt, heb je ook nog twee knoppen voor het instellen van de samplerate (van 32kHz tot en met 192kHz).

In het midden van de interface kom je de multifunctionele display tegen. Aan de linkerzijde geeft deze de momenteel ingestelde samplerate aan, terwijl aan de rechterzijde grafische weergaves te zien zijn van de volumes van in totaal 64 kanalen. Welke 64 kanalen zichtbaar zijn, kan je instellen in de bijhorende software.
Aan de rechterzijde van de display vind je verder nog zes knoppen: vijf preset knoppen, waarmee je vijf verschillende routing- en display presets kan laden (daarover later meer), en de Antelope-knop, die, in combinatie met enkele preset-knoppen extra functies zoals bijvoorbeeld het resetten naar fabrieksinstellingen mogelijk maakt.

Aan de achterzijde vind je van links naar rechts:
De IEC-socket voor de voedingskabel, een wordclock en 10M ingang, maar liefst vier wordkclock uitgangen (allen op BNC-stekkers), een coaxiale S/PDIF in- en uitgang, twee maal optische ADAT I/O (dus voor zestien kanalen) en een MADI-stekker voor 64 kanalen.

Verder vind je centraal de USB-aansluiting (een USB B-connectie) om dan rechts te eindigen met 32 kanalen in- en 32 kanalen uitgangen allen op 25-polige Sub-d connectoren.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  POMELO_20150322164018_fast.jpg
Bekeken: 65
Grootte:  76.2 KB
ID: 16244   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  POMELO_20150322164031_fast.jpg
Bekeken: 72
Grootte:  100.7 KB
ID: 16245  

Naam:  POMELO_20150322164151_fast.jpg
Bekeken: 81
Grootte:  89.0 KB
ID: 16246   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  POMELO_20150322164409_fast.jpg
Bekeken: 90
Grootte:  84.6 KB
ID: 16247  

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 11:07
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Antelope Audio Orion³²

Levering.

De Orion³² zit goed verpakt in een ruime doos van geplastificeerd karton.
Het eerste dat je te zien krijgt bij het openen van de doos, is de handleiding en een registratie-kaart. Hef je de witte kunststoffen afdekking omhoog, dan zie je daar de interface, met ernaast een USB kabel en een voedingskabel (standaard IEC stekker).
Opvallend: de software/driver zit niet in de doos, maar moet gedownload worden van de site van Antelope Audio.

Installatie.

De installatie van de interface is vrij simpel. Software downloaden, installeren en het opstarten van de interface verliepen allemaal erg vlot en zonder enig probleem.

Routing.

Alle interfaces met digitale I/O waarmee ik tot nu toe gewerkt heb, stuurden deze in-en uitgangen steeds apart door naar mijn DAW (met de Fireface kreeg ik bijvoorbeeld alle tien audio ingangen binnen, twee s/pdif kanalen en zestien kanalen ADAT).
Bij de Orion³² is dit anders. Het enige dat je hier beschikbaar hebt in je DAW zijn de 32 kanalen over USB. Wat er op die 32 kanalen binnenkomt, bepaal je in het routing scherm van de bijhorende software.
In het begin vond ik dit vrij verwarrend, maar eenmaal je dit concept door hebt, snap je al snel welke mogelijkheden dit biedt.
Het routen van in- en uitgangen gebeurt heel simpel via drag&drop.
Bovenaan het routing scherm heb je de verschillende ingangen.
Van boven naar onder zijn dit: ADC (oftewel de 32 analoge ingangen op sub-d), USB play (de 32 kanalen die terugkomen van je DAW), MADI in, ADAT in, S/PDIF in en als laatste MIX LR (de uitgangen van de virtuele mixer van de interface).
Onderaan het scherm vind je dan hetzelfde voor de uitgangen:
DAC (analoge uitgangen), USB Rec (32 kanalen via USB naar je DAW), 64 kanalen MADI out, 16 kanalen ADAT out, 2 kanalen S/PDIF en 32 mixer kanalen.
Elk soort van ingang heeft een eigen kleur (zie bijgevoegde foto). Om te routen, volstaat het om in het bovenste deel een ingang (of meerdere ingangen door middel van shift-click) te selecteren en deze vervolgens te slepen naar de gewenste uitgang in het onderste deel. De desbetreffende uitgangen zullen nu de kleur aannemen van de ingang die je geselecteerd en gesleept hebt.
Dit is vooral handig als je een studio hebt als ik, waar je één keer je interface puur gebruikt voor het opnemen van je eigen instrumenten (instrument per instrument), de andere keer je interface enkel gebruikt om te mixen (met een hele resem aan outboard materiaal) of hem soms gebruikt voor het opnemen van een band.
Momenteel heb ik zo drie configuraties opgeslagen:
Preset 1: de standaard configuratie: De analoge ingangen (ADC) worden naar de USB REC uitgangen gestuurd en de USB Play naar de DAC uitgangen. Voor de rest wordt MADI naar MADI gestuurd, ADAT naar ADAT en S/PDIF naar S/PDIF.
Preset 2: homestudio gebruik (opname instrument per instrument en mixing): ADAT 1 t.e.m. 8 (mijn Steinberg MR-816x) naar USB Rec 1 t.e.m. 8, en voor de rest zoals hierboven (mijn outboard zit op analoge kanalen 9 t.e.m. 32).
Preset 3: Maximum inputs: ADAT 1 t.e.m. 8 op USB Rec 1 => 8, ADC 1=>8 (8 kanalen ART TubeOpto 8 puur als preamp, dus niet via ADAT) op USB Rec 9 => 16, en alle andere externe preamps op de volgende USB Rec uitgangen.
Deze verschillende configuraties kan je vervolgens opslaan onder één van de vijf presets en oproepen naargelang de taak die je wenst uit te voeren.
Hier zit wel één nadeel aan vast: éénmaal je DAW opgestart is, kan je niet meer van preset veranderen. Wil je dus onmiddellijk na een opname beginnen mixen, moet je eerst je project opslaan, je DAW sluiten, preset veranderen en vervolgens je DAW terug opstarten.
Natuurlijk gaat het in je DAW ook nodig zijn om verschillende bus-configuraties te gaan laden, naargelang de gekozen preset op de interface.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  Antelope-Orion32-04.jpg
Bekeken: 84
Grootte:  147.0 KB
ID: 16248  
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 11:08
Moderator

Latency.

Rechts bovenaan het software control panel staat er een tandwiel icoontje. Via dit icoontje kom je terecht bij het instellingen-scherm.
Bovenaan dit scherm zie je de settings van de twee oscillatoren. Deze oscillatoren kan je gebruiken voor het calibreren van je studio/DAW. Per oscillator heb je de keuze tussen een 1kHz sinus of een 440hz sinus. Ze kunnen beide gemute worden en het volume is ook voor beide instelbaar.
Door rechts te klikken op eender welke uitgang in het routing-scherm, kan je één van de twee oscillatoren kiezen voor deze uitgang. Leuke feature.

Vervolgens heb je nog enkele settings voor S/PDIF en MADI (waar ik niet dieper op in ga gaan). De ADC en DAC hebben afzonderlijke trim settings, instelbaar tussen 20dBu tot 14dBu in stappen van 1dBu.

Het scherm wordt onderaan afgesloten met de instellingen voor de buffergrootte (tot maar liefst 8192 samples) een ASIO USB streaming mode (minimum or low latency, standard, relaxed, safe en extra safe). Deze laatste settings hebben een grote invloed op de latency (vooral de output latency) en het was voor mij even zoeken naar een goede combinatie van buffergrootte en USB streaming.
Al helemaal omdat deze feature problemen lijkt te hebben met de ASIO guard feature in Cubase.
Eenmaal goed ingesteld echter, kon ik projecten die problemen gaven met de Fireface gemakkelijker draaien en met minder latency.
Heel erg tevreden dus.
Eén minpuntje: dit control panel kan niet geopend worden door middel van de 'control panel'-knop in Cubase. Wil ik dus mijn buffer settings veranderen, moet dit via de software van de Orion³² gebeuren. Maar al bij al is dit niet echt een groot probleem.

Hoe klinkt hij?

Toen ik indertijd de conversie van mijn Steinberg MR-816x vergeleek met de conversie van de Fireface 800, viel ik bijna achterover van het verschil tussen de twee. De Steinberg klonk veel gedetailleerder, meer open en had meer diepte dan de Fireface, die indertijd toch wel gelde als één van de topinterfaces in zijn segment.
Ik was dus erg benieuwd naar hoe de conversie van de Orion³² het zou doen ten opzichte van de Steinberg.
Ik heb USB play uitgang 1&2 naar zowel DAC 1&2 als naar ADAT 1&2 geroute en vervolgens beide paren naar mijn monitor controller gepatched, om beide conversie met een druk op de knop te kunnen vergelijken.
Er is een verschil in conversie tussen beide interfaces, maar het verschil is heel miniem en heel erg moeilijk te definiëren. Ik heb de indruk dat het vooral een verschil in dynamiek is (de Orion³² lijkt een ietwat groter dynamisch bereik te hebben), maar ik kan er niet exact de vinger op leggen.
Maar aangezien ik al meer dan tevreden was van de conversie van de MR-816x, ben ik dat zeker ook van de conversie van de Orion³².

Conclusie

De Orion³² van Antelope Audio is een top-interface en je gaat heel hard moeten gaan zoeken voor een interface van die prijs (ergens rond de €2300) met dezelfde of gelijkaardige features, connectiviteit, I/O en geluidskwaliteit.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 11:29
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Wow, review van het decennium!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 17:40
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Kan je hem ook voor rap gebruiken?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 19:05
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald

Pixie, een prachtig review, je hebt waarschijnlijk een probleem .
Slapeloze nachten
Dirk
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-04-2015, 20:39
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
LOL

Klinkt allemaal erg goed. Ik kende Antelope nog niet, dus ook daarvoor dank, Pixie. Slaap zacht
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-04-2015, 00:43
Moderator

Citaat:
Al een career-switch aan het overwegen, Plonserd ?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 16-04-2015, 19:50
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Citaat:

Plonserd toch. Weet je nu nog niet dat rap puur een kwestie van de juiste microfoon is?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 16-04-2015, 19:54
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Maar effe ontopic. Beest van een review, Pixie.

Die routing software ziet er intuïtiever uit dan TotalMix van RME.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten