homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-01-2015, 19:02
Byteside's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Byteside wordt hier goed onthaald
Standaard Akoestiek verbeteren (leef)kamer

Hallo,

Ik kwam laatst tot de realisatie dat ik eigenlijk ontzettend veel muziek luister en dit erg leuk vind. Het duurt soms een tijdje voordat je iets door hebt.
Dus toen dacht ik, dit kan waarschijnlijk beter, het wordt tijd om geld te spenderen aan iets waar ik veel waarde aan hecht en elke dag doe. Uiteraard niet te veel, ik blijf wel een Nederlander. :P

Ik heb momenteel een oud Logitech Z-2300 (2.1) setje bij de computer, half in de hoek, in een kamer waar ik ook in slaap en kook, niet echt een super plek om muziek te luisteren.
Voor beter geluid heb ik, na veel onderzoek, al mooie KRK Rokit 5's besteld. Ik heb voor deze gekozen vanwege de flat-respons en goede reviews.
Verder vind ik belangrijk dat de bas-uitgang aan de voorkant zit zodat de bas niet te veel de buren stoort.
Daarnaast kan de box redelijk laag, rond de 45Hz volgens de fabrikant, zodat ik hopelijk geen losse bas nodig heb.
Omdat ik gelezen heb dat de akoestiek van de kamer veel invloed heeft op de geluidskwaliteit, ben ik sinds kort ook in het bezit van een meetmicrofoon (UMIK-1) om de 'problemen' te kunnen meten.
Hoewel ik andere boxen krijg, wil ik met mijn huidige set kijken of ik de akoestiek van mijn kamer al kan verbeteren.
Op zich niet verstandig, aangezien o.a. de locatie van de lage tonen compleet verandert, maar ik heb ook gelezen dat geluidsverbetering, zoals glaswol, ook weer niet super precies komt.
Waarschijnlijk ga ik ook met het programma EqualizerAPO de laatste paar problemen met EQ verhelpen.

In de bijlage is een 2D, 3D en panorama foto van mijn kamer te vinden.

Ik heb ook een plot met frequentie response toegevoegd. Ik heb er nogal veel in gepropt, als er andere metingen of losse grafieken nodig zijn, graag melden.
Ter toelichting: Metingen 1 t/m 5 zijn gemaakt op de bureastoel op oorhoogte met de microfoon naar het plafond gericht.
Bij metingen 6 en 7 is de microfoon respectievelijk 2 en 1 meter naar achteren gezet.
De blauwe lijn is alleen de dikke bas op de grond.
De rode lijn is alles aangesloten met de bas op de grond.
De beige lijn is alles aangesloten behalve de rechter box (meet dus de linker box + bas op de grond).
De zwarte lijn is alles aangesloten behalve de linker box (meet dus de rechter box + bas op de grond).
De groene lijn is alles aangesloten met de bas op de tafel (half achter de monitor).
De roze lijn is alles aangesloten met de bas op de tafel (achter monitor) maar de microfoon 2 meter naar achteren.
De paarse lijn is alles aangesloten met de bas op de tafel (achter monitor) maar de microfoon 1 meter naar achteren.

Wat mij opvalt in de metingen is dat ik last heb van twee dingen (gebaseerd op wat ik op internet heb gelezen). Ten eerste destructieve interferentie of resonantie van de kamer en/of tafel/bed rond de 60 en 200Hz.
Ten tweede dat ik in een halve hoek zit en niet in het midden van de kamer waardoor ik geen symmetrisch stereobeeld heb. Rond 900 Hz is echt verschrikkelijk (beige vs zwarte lijn).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het verbeteren van mijn kamer-akoestiek. Zelf had ik al paar ideeën. Op de foto's van de kamer heb ik drie locaties aangegeven waar ik dacht aan demping te doen.
Bij locatie 1 kan vanaf de tafel tot aan het plafond een driehoek. Vanwege het stopcontact kan deze niet zo breed zijn.
De korte kanten van de driehoek zijn 17,5 cm en hij kan 215 cm hoog. Dat is maar 0,033 m³. Heeft zoiets überhaupt effect?
Bij locatie 2 kan het in de hoek met wat aanpassen een driehoek met kortste kanten 30 cm. De beste optie is misschien gewoon locatie 3.
Hier kan op de achtermuur en in de hoek een driehoek met kortste kanten van 30 cm met bijna 3,5 meter in lengte.
Zal dit effect hebben? En hoe kan ik deze bass-traps het beste maken? Zoals welke vulling, wel/geen ruimte open laten tussen de muur en vulling?
Kan ik ook folie gebruiken om de vulling in te pakken zodat het, bijvoorbeeld glaswol, niet op het aanrecht komt?

In afwachting van jullie reacties.

Lars
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kamer_2D_'15_locaties.png
Bekeken: 59
Grootte:  32.3 KB
ID: 15978   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  kamer_3D_'15_locaties.png
Bekeken: 75
Grootte:  88.7 KB
ID: 15979  

Naam:  kamer_pan2_'15.jpg
Bekeken: 122
Grootte:  45.1 KB
ID: 15980   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  all_data_'15.jpg
Bekeken: 106
Grootte:  95.5 KB
ID: 15981  

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-01-2015, 20:45
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Akoestiek verbeteren (leef)kamer

Hulde voor alle moeite die je doet.
Vooral die metingen die ook nog lijken te kloppen zijn leuk.
Volgens mij kun je er wel wat van maken, je hebt zo te zien veel onregelmatigheid en demping in de ruimte
Maar wacht gewoon even tot je die nieuwe speakers krijgt en meet opnieuw. Dan kun je er veel beter iets van zeggen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-01-2015, 22:22
Active Member

Dankjewel. Het heeft ook bijna de hele dag geduurd om te maken, maar ik vond het leuk om te doen.

Ik zal zodra ik de nieuwe speakers heb opnieuw metingen doen. Dit zal rond de tweede à derde week van februari zijn.
Welke andere posities, naast de luisterpositie, raad je nog meer aan om te testen met de nieuwe boxen?

De roze en paarse lijnen laten duidelijk zien dat de hoek links van mijn luisterpositie veel interferentie veroorzaakt rond de 800Hz en die op een verdere luisterafstand er nauwelijks meer is.
Daar moet sowieso iets aan gedaan worden. Of eerst ook nog mee wachten? Zou een afgeronde hoek er van maken met dun hout al werken? Of zijn er betere methodes?
De boxen anders neerzetten kan bijna niet en straks met de bakbeesten van KRK al helemaal niet.

Kan ik hier ook vragen stellen over REW en de correcte manier van meten of kan ik dat beter op een ander forum/website doen?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-01-2015, 22:26
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Eerst meten met de nieuwe speakers.
Je mag REW-vragen stellen uiteraard, we doen ons best hier om ze te beantwoorden.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-01-2015, 22:48
Active Member

Ok.

Ik gebruik de UMIK-1 omni microfoon van MiniDSP en volg hun handleiding.
Hierbij gebruik ik Pink Noise om 75dB te krijgen bij een RMS Level van -12dB FS (geen idee wat die -12 betekent).
Vervolgens doe ik de meting met de instellingen in het bijgevoegde metingsscherm.
Wat ik me afvroeg is wat Length (128k) en Sweeps voor invloed hebben.
Maakt het uit? Wanneer en waarom zou je meer Sweeps of meer Length willen gebruiken?

//edit: De getallen rechts (-35,8 etc) kan je negeren, de microfoon was niet aangesloten.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  metingsscherm_REW.png
Bekeken: 52
Grootte:  32.6 KB
ID: 15984  

Laatst gewijzigd door Byteside; 29-01-2015 om 22:50
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-01-2015, 11:18
Vintage Member

Length betekent dat je langer meet, dus je bekijkt meer tijd.
Als je een hele lange nagalm vermoedt of een grote zaal meet, neem je meer tijd (length) om meer te kunnen 'zien'.
Sweeps zal wel een middeling zijn; als je veel achtergrondgeluid hebt kun je door vaak te swepen en daar het gemiddelde van het trekken je meetgegevens verbeteren omdat je de signal-to-noise-ratio verbetert.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-02-2015, 14:52
Active Member

Bedankt voor de uitleg.

Ik heb ondertussen al de KRK Rokit 5's ontvangen en metingen gedaan. Het geluid is erg mooi, maar ik zit alleen nu met een nieuw probleem. Zoals je kan zien in mijn eerste post kon mijn vorige setje best laag, op de luisterpositie kon ik nog wel 40 Hz horen denk ik. De KRK's Rokit 5 kunnen (officieel) tot 45Hz, maar ze lijken al eerder te stoppen waardoor ik lage tonen mis. Ik kan het wel merken in bepaalde liedjes waar de lage tonen helemaal weg vallen. Om maar een voorbeeld te noemen: Beyoncé - Drunk in Love (Explicit) ft. JAY Z

Ik zit nu met de volgende keuzes (gezien ik niet veel meer geld wil uitgeven dan 300-400 euro):
- KRK Rokit 6 kopen, deze kan volgens de fabrikant tot 38Hz. Dit zou misschien genoeg kunnen zijn in combinatie met de kamer akoestiek verbeteren. Kan daarnaast met EQ de lage tonen iets pushen. Dit is 120 euro meer dan de huidige set.
- Een losse bas kopen van rond de 100 euro (de KRK subwoofer is veel te duur). Met ook kamer akoestiek verbeteren.
- Downgraden naar (goedkopere) kleinere monitors en een (betere) losse bas kopen. Met ook kamer akoestiek verbeteren.

Wat raad je aan? (Of moet ik deze vraag in een ander forum posten?)

Wat ik ook merk is dat de muziek meer 'blaft'. Ik had eerst kleine speakers en een grote bas waardoor de lage tonen indirect aan kwamen. Nu de bas in mijn gezicht zit en ik meer rond de 200Hz hoor, merk ik dat wel. Grotere KRK's zal dat niet verbeteren of kan het ook aan de kamer akoestiek liggen? Ik zit redelijk dicht op de speakers (70cm oor-afstand tot speaker) of maakt dat niet uit?
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  krk5_1.jpg
Bekeken: 61
Grootte:  81.2 KB
ID: 15985  

Laatst gewijzigd door Byteside; 02-02-2015 om 14:56
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 02-02-2015, 15:48
Vintage Member

Hoe heb je die dingen staan?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 02-02-2015, 16:37
Active Member

Ik hoop dat de bijgevoegde foto duidelijk is, anders staat in de eerste post nog een 3D overzicht.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  opstelling.jpg
Bekeken: 142
Grootte:  84.3 KB
ID: 15987  
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 02-02-2015, 17:27
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Eerst akoestiek verbeteren. Dan kopen. Simpel, toch?

Als je twee wijzigingen tegelijk doet, kan je NIET evalueren en weet/meet je NIKS. Je stelt zo al veel vertrouwen in de grafiekjes van de leverancier. Dat is gevaarlijk, want elke fabrikant liegt weer op een andere manier.

Die grafiekjes zijn allemaal uitgevlakt en "bijgekleurd" op één of andere manier.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten