homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-01-2015, 15:48
Junior Member

Reputatie: Smaug is op goeie weg
Standaard Kleine vragen i.v.m. de aanpak van de opbouw van een homestudio.

Hallo iedereen, ik keek in het verleden regelmatig op dit forum maar heb nu besloten om me te registreren omdat ik weet dat jullie me zeker en vast kunnen helpen met de onduidelijkheid die ik ervaar met bepaalde onderwerpen over dit gebeuren.

Ik neem al 2 jaren Hip Hop op in mijn slaapkamer, destijds heel impulsief mee begonnen na een zatte avond met vrienden.
Maar dus, ik had geen kennis, geen ervaring en wist niet waar ik aan begon..
Ik bestelde me een Shure SM85 en een Tascam US-122MKII aangezien ik weinig geld had en gewoon bij de basis van het opnemen wou beginnen..
Ik wist toen niets af van DAW's en ben gewoon begonnen met Audacity omdat ik al veel van het programma af wist en het gratis was.
In het begin een beetje stroef en wat zoeken naar een juiste methode van opnemen en effecten toepassen maar ik vond het leuk en goed lukken.
Na een klein jaartje opnemen begonnen de nummers toch wel al een beetje behoorlijk te klinken maar besefte ik wel dat ik ook maar gewoon wat aan het 'knoeien' was..
Toen mijn toenmalige vriendin met mij brak na een relatie van 5 jaar had ik het daar extreem moeilijk mee, ik dacht ineens op een heel andere manier over alles, opnemen deed ik nooit meer ik zag dit als een kinderachtig tijdverdrijf voor iemand van bijna 25 jaar..

Tot ik na een klein jaartje uit verveling nog eens iets opnam, het klonk ineens zo veel beter als vroeger! Net alsof al mijn ellende eruit kwam! Maar dus, ik besefte toen dat ik hier terug mee bezig wou zijn, serieus mee bezig zijn.
Dus pakte ik mijn laptop en had ik hem een beetje audio-gericht ge-upgrade, de nieuwste drivers van de Tascam geinstalleerd, hier en daar met een beetje Antares Autotune leren werken en vervolgens een beetje leren werken met Izotope's Nectar en Ozone. Man wat klonken mijn liedjes ineens stukken professioneler!! Mensen rondom me zeiden me hier vooral niet mee te stoppen en mijn ambitie niet op te geven, en zo heb ik uiteindelijk na bijna 3 jaar opnemen toch besloten dit professioneler aan te pakken.
Ik had een gesprek met een producer die me heel veel bijbracht, hij zou me een mailtje sturen met welke laptop ik het beste kon gebruiken, welke DAW etc..
Die mail heb ik jammer genoeg nooit gekregen..

Ik weet nu wel ongeveer welke spullen ik het beste kan gebruiken en hoe ik het moet aanpakken maar hij zei me ook veel dingen die me in verwarring brachten, zoals het gebruik van 2 beelschermen omdat ik anders 'gek zou worden van m'n plugins en dergelijke' en dat een I7 pc niet zo geschikt is voor de meeste DAW's, dat ik sowieso een MIDI keyboard nodig had (ik dacht dat dit enkel was voor beats te maken en dergelijke??) dus ik ben met aardig wat verwarring achter gebleven, ik was van plan een DAW gerichte laptop aan te schaffen, een nieuwe mic met een pre-amp en reflectiefilter, KRK Rokits, een beetje auraplex, een nieuwe interface en een echte DAW waarbij ik dacht om gewoon met Protools te beginnen.. Maar aan een MIDI keyboard of 2 beeldschermen had ik nooit gedacht..

Na mijn heel verhaal (sorry hiervoor alvast!) wil ik vragen of ik er wel juist aan doe om mijn aanpak voort te zetten na al de verwarring die ik nu ervaar.

Mijn aanpak:

Krk Rokits 6 (heb ik al besteld ondertussen)
Een Neumann TLM 102 of 103 met pop en reflectiefilter
Een DAW gerichte laptop
Een nieuwe DAW zoals Protools gebruiken
Een Pre-amp van max. 800
Een nieuwe interface (Firewire of USB 3.0) van max. 800
Een beetje auraplex waar het nodig is
Verder gaan met Izotope voor te mixen en te masteren

Is dit volgens jullie een goede keuze van materiaal en programma's om het serieuzer aan te pakken? En kan ik een MIDI keyboard en 2 beeldschermen inderdaad heel goed gebruiken of is het van niet veel belang?

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie tijd!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-01-2015, 17:01
Seth's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Seth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Kleine vragen i.v.m. de aanpak van de opbouw van een homestudio.

Een eerste vraag : Ga je zelf muziek maken of haal je die muziek ergens anders en neem je er je vocals over op?

Als je enkel je vocals opneemt, dan heb je al een hele hoop niet nodig.
Een heel eenvoudige (lees goedkope) daw is voldoende, waarom protools gebruiken als je slechts een 2 of 3 kanalen wil samenvoegen? Kijk eens naar Reaper, Audacity, ...
Om zelfde reden heb je ook geen heel zware pc of laptop nodig, elke middelmatige pc/lt van de laatste jaren kan dat wel aan.

Een midi keyboard heb je idd niet nodig.

Waarom een nieuwe interface? Als de huidige werkt, blijf je toch gewoon daarmee werken?

Je wil gaan mixen en masteren, maar hoe ga je "mixen" als je muziek reeds gemixt is? Persoonlijk geloof ik dat een vocal in een voorgemixte beat mixen (zeker als dat een mp3 is), steeds minderwaardig is aan alle tracks als 1 geheel mixen. Anderen denken daar anders over, maar verdiep je daar zeker eens in alvorens beslissingen te gaan nemen.
Tuurlijk zal een producer die beats maakt je suggesties doen vanuit wat hij als een goede setup ziet, maar dat is niet per se wat jij nodig hebt.

Persoonlijk vind ik dat je alle onderdelen van het maken van muziek moet overlaten aan degenen die er verstand van hebben. Iemand maakt de muziek, iemand rapt de vocals, iemand maakt een mix en iemand maakt een master. Tuurlijk kan 1 persoon al die rollen zelf vervullen, als hij de kennis en het materiaal heeft. Maar ik snap echt niet waarom alle rappers per se zelf hun mix willen doen, als ze zelf de muziek niet maken. Dat werkt gewoon niet, tenzij je die muziek als multitracks aangeleverd krijgt.

Waarom niet focussen op zo goed mogelijk rappen, teksten schrijven, etc etc, en de rest overlaten aan mensen die er iets van kennen? Of, engageer jezelf om alles zelf te leren doen, eventueel samen met wat vrienden, en leer het volledige proces beheersen, incl de muziek schrijven en producen.

Vergelijk het met koken. Stel, je wil worstenbroden verkopen. Waarom zou je een volledig uitgeruste keuken laten installeren, als je de broodjes bij iemand anders haalt en je worst zelf bakt om vervolgens die worst op ingewikkelde wijze in dat broodje te proppen? Het geeft een veel beter resultaat als die worst er van bij het begin mee ingebakken wordt.
Dus, ofwel kies je ervoor om het geheel zelf te maken, ofwel laat je het over aan iemand anders. Die tussenoplossing geeft een minderwaardig resultaat.

Het is zeker niet negatief bedoeld hoor, maar bekijk het ook eens van die kant. Waarom zou je zoveel geld uitgeven aan een bepaalde setup, terwijl die eigenlijk helemaal niet past bij wat je gaat doen? Of wil je misschien juist wel alles zelf doen? Ben je rapper of ben je producer die zelf ook rapt? Rappers die een eenheidsworst beat kopen en dan verkrachten door de vocals er zelf in te willen mixen, zo zijn er al genoeg En dan hebben we het nog niet eens over masteren...
  #3 (permalink)  
Oud 24-01-2015, 18:23
Junior Member

Reputatie: Smaug is op goeie weg

Bedankt voor de eerlijke reply Seth, dit zijn nu net de antwoorden die ik zoek want hier leer ik enkel uit, een hoop dingen die je hebt gezegd zijn dingen waar ik niet aan had gedacht of bij stil had gestaan!
Natuurlijk heb ik destijds wat geknoeid met programma's om beats te maken maar ben daar lang geleden mee gestopt en ben terug bestaande beats beginnen gebruiken, ik moet wel vertellen dat ik wel altijd zocht naar de FLAC of WAV maar ik weet niet of dat iets uitmaakt? Ik probeer mijn best te doen met de weinige dingen die ik wel weet en ken..
Mijn bedoeling is inderdaad om heel veel (alles is onmogelijk denk ik) zelf te leren, ik wou de kwaliteit van mijn opnames een veel meer 'studio-feel' geven en met beter, 'professioneler' materiaal leren werken. Ik wil uiteindelijk na een (lange) tijd gewoon weten waar ik mee bezig ben.. Ik weet dat het een hoop tijd, geld en inspanning zal kosten maar als je iets wil leren of doen zul je toch ooit de stap moeten zetten om het daadwerkelijk te doen i.p.v. achteraf te denken 'had ik toen maar' niet? Daarom neem ik alle kritiek/feedback/raad heel positief op want jullie hebben ook ooit alles moeten leren en hebben nu zo veel kennis en ervaring waar ik graag uit wil leren!

Ik kan het best alle onderdelen van het proces overlaten aan degenen die er verstand van hebben laat je me verstaan maar ik heb de ambitie om naar de toekomst toe zelf te leren en een beetje verstand te hebben van de diverse aspecten of ben ik daar voor eigenlijk veel te laat hier mee begonnen? Daar heb ik ook al bij stil gestaan..

De reden waarom ik veel zelf wil leren is omdat ik controle wil hebben over hoe het eindresultaat uiteindelijk gaat klinken als dat mogelijk is en anderen hier in de toekomst ook mee kunnen helpen. Ik wist niet dat veel rappers dit ook proberen ik dacht altijd dat de meeste gewoon hun vocals deden en de rest overlieten aan anderen maar dat is ook een probleem, ik ken in mijn directe omgeving niemand die hier intensief mee bezig is of kennis heeft van het hele proces en ik zou graag willen samen werken met een paar vrienden maar dat lukte niet zo goed, uiteindelijk ben ik steeds degene die hier echt iedere dag mee bezig is en ook meer en meer wil leren terwijl mijn vrienden het heel nonchalant bekijken en maar heel af en toe er mee bezig zijn. Ik vond het moeilijk samen te groeien want ik leerde iedere dag bij en zij deden zo goed als niets. We zijn nog altijd even goede vrienden hoor, maar ik 'wil' iets en ik wil er ook voor gaan

Het verhaal van de keuken is meer dan waar en dat is ook de manier waarop ik altijd te werk ging. Ik rap en zing ook (heb vroeger in 2 bandjes gespeeld lead vocals en gitaar) maar wil mijn eigen raps/muziek ook leren producen.

Maar dan zal ik dus mijn beats zelf moeten leren maken of op zoek gaan naar iemand met al ervaring en werken met multitracks?
En ik denk ook te verstaan dat het volgens jou nu al te impulsief is het materiaal wat ik in gedachten had te bestellen, als het al uberhaubt een goede keuze qua materiaal was voor de dingen die ik wil leren/doen? (de rokits zijn ondertussen aangekomen)

Bedankt Seth, ik waardeer de hulp/advies enorm!!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-01-2015, 23:21
Seth's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Seth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstraling

Het belangrijkste is inderdaad goed weten waar je naartoe wil en daaraan bouwen, zowel qua kennis als materiaal.
Als je ambitie hebt om meer te doen dan enkel rappen, zeker voor gaan

Je zegt dat je controle wil hebben over het eindresultaat, wel dan is een multitrack ipv een voorgemixte wav al zeker een hoofdvereiste. Die kan je ook online wel vinden, maar meestal betalend.

Qua investeringen nu, een goeie mic en een goeie preamp is zeker geen slecht idee en kan altijd van pas komen, welke richting je ook uitgaat.
De nieuwe interface lijkt me geen noodzaak, tenzij je echt problemen ondervond met je huidige.
Investeren in Protools vind ik een moeilijke, ik ben er zelf geen voorstander van, maar da's kwestie van persoonlijke voorkeur. Als je multitracks te pakken krijgt, dan is het zeker geen slechte keuze. Als je zelf beats gaat producen, is Ableton mogelijk meer geschikt.

Laptops zijn niet slecht, maar tenzij je mobiel wil zijn, zou ik eerder een desktop pc aanschaffen. Goedkoper en eenvoudiger uit te breiden.

Als je dan nog budget over hebt, zou ik dat even opzij zetten voor software te kopen. Met een daw alleen kan je al even verder, maar je zal snel beginnen uitkijken naar betere plugins wanneer je begint te mixen. En zeker voor synths en drums als je gaat producen...
  #5 (permalink)  
Oud 25-01-2015, 16:22
Junior Member

Reputatie: antastar is op goeie weg

ik treed een aantal voorgangers bij en wil graag nog dit toevoegen;

het is niet alleen door veel geld aan een preamp, een neuman en een nieuwe interface te geven dat het ook professioneler zal klinken.
Ik zou voorlopig wat geld besparen en mijn interface houden en protools vergeten.
Onlangs was ik nog op een beurs in gent (ahem) en daar was het nogal duidelijk;
Ableton Live met PUSH (of een MPC, evt maschine) en je zal snel vertrokken zijn om je eigen beats op te bouwen. Zeker met jouw motivatie en geestdrift.

succes!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten