homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 00:01
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard hoe geluid synchroniseren met video

Ik moet straks een opname maken van een klassiek stuk van 20min. Tegelijk wordt er ook gefilmd en is het de bedoeling dat ik de klank van mijn opname op de film zet. Daarna wordt er een DVD van gemaakt.

Ik ben hier aan 't experimenteren met een fototoestel waarmee je kan filmen in HD en mijn mobiele opname-installatie.

Ik stel vast dat het geliud niet synchroon loopt met het beeld. Ik heb al opgenomen in 24bit/48khz en 24bit/44khz maar krijg mijn geluidsopname niet synchroon met de video. Je zou toch denken als je 20min filmt en dan tegelijk ook de klank opneemt dat toch even lang zal duren.

Maar na importeren in Sony Vegas Movie stel ik vast dat mijn klankopname langer duurt dan de klank die mee opgenomen werd met de video. De video werd opgenomen in 25fps, audio in 48khz.

Wat doe ik verkeerd?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 04:02
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald
Standaard Re: hoe geluid synchroniseren met video

Henk, om dual-system (video & audio) synchroon te laten draaien is apparatuur nodig die kan luisteren naar SMPTE (LTC) tijdcode.
In de praktijk is er dan 1 apparaat tijdcode master (meestal de audiorecorder) en de camera is slave. Omdat de generators van de meeste camera's niet frame-nauwkeurig lopen, wordt in het filmvak daarbij ook nog een mobiele tijdcode reader/generator ingezet, de Lockit. Deze setup blijft minimaal 6 uur frame nauwkeurig lopen.

DSLRs beschikken niet over tijdcode functionaliteit. Alleen (Semi-) Pro videocamera's hebben die.

Al deze apparatuur is te huur per dag. Prijzen hier in Amsterdam liggen voor audio met bijv. een Sound Devices 633 recorder en Lockit op zo'n €70,- ex. btw. Kwa camera komt er minstens zo'n bedrag bij. En dan moeten de kilometers er nog bij.

Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, zul je moeten knippen in je materiaal. Dat kun je -met crossfades- geheel onhoorbaar doen. Het verloop bedraagt ongeveer 4 frames (bij 25 fps) per 10 minuten opname.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 04:19
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Welcome to the real world.

Je hebt SMPTE oid nodig. Bij gebrek daaraan is manueel syncen de enige mogelijkheid. Dat kost veel tijd.
https://en.wikipedia.org/wiki/SMPTE_timecode

Heb je al een video editor? Kijk anders eens naar Da Vinci Resolve van Black Magic Design. Beschikbaar in een gratis en een betalende versie. Het enige verschil is dat de gratis versie geen noise reduction doet en beperkt is tot 4K. Zie:
https://www.blackmagicdesign.com/pro...davinciresolve
Beschikbaar voor Windows, Linux én Mac! Resolve heeft een aantal zeer intelligente tools die uitlijnen sterk vergemakkelijken.

Vanwege tijdcode en de nodige edt lists, tracking sheets e.d. neem ik zelf niet op met een DAW, maar met een speciaal daarvoor gemaakt tracking programma (BoomRecorder, Mac only). De meeste DAW's zijn nauwelijks geschikt voor film. Met Reaper kan het, maar je bent uren kwijt met het maken van je setup. Met ProTools kan het ook, maar je zit helemaal vast aan de Avid way. Mij niet gezien. Van Cubase hoor ik dat het niet kan. De rest geen idee.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 04:34
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herriemaker Bekijk bericht
Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, zul je moeten knippen in je materiaal. Dat kun je -met crossfades- geheel onhoorbaar doen. Het verloop bedraagt ongeveer 4 frames (bij 25 fps) per 10 minuten opname.
En dat is nog maar 't begin van de ellende, want soms wordt er met 29,95 fps gewerkt. En zo verder...

Je zou denken dat video niet zoveel verschilt van audio, als leek. Maar in de praktijk zijn het twee werelden. En sync is waar die twee raken. Met alle gevolgen van dien.

DSLR's als camera zijn achterhaald, met een true 4K camera al onder de 1.000 $ en smartphones met 4K die elke DSLR achter zich laat, muv van lenzen, natuurlijk.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 04:36
Vintage Member

https://www.youtube.com/watch?v=GRKoJuRjajE
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 21:05
SVR SVR is offline
Member

Reputatie: SVR is op goeie weg

Het ligt aan de wordclock van het geluid en het beeld die niet gelijk loopt.

Op een camera heb je geen audio WC input dus meestal wordt Time Code gebruikt.

Je stuurt de TC van de audio recorder naar een audio spoor van de camera.
Dit kan met een zender of met een lockit zoals iemand anders hier al zei.

Vermits de TC als audiosignaal opgenomen wordt op een audiospoor van de camera, is er op elke plaats dat je in beeld knipt een correcte TC aanwezig die het begin van dat segment juist plaatst tov de audio.

Als je geen audio recorder met ingebouwde TC hebt worden de zaken veel ingewikkelder...
Maar dat kan je huren.

Ook kan niet elk montageprogramma audio TC lezen van een videofile.

Het hangt dus wel wat af van je setup...

Grtz
Steven

PS als het op een europese TV moet afgespeeld worden, zeker 25frames 48kHz gebruiken!

Laatst gewijzigd door SVR; 18-12-2014 om 21:07
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 21:27
Member

Reputatie: padl is op goeie weg

Video en audio sync doen wij met Pluraleyes (wij gebruiken de Vegas plugin). Dat werkt heel prima, mits je naast je externe recorder ook audio op de camera opneemt. Timecode is zeker niet vereist. We werken al jaren zonder en hebben eigenlijk nooit last gehad van geluid dat niet sync is.

Hou er rekening mee dat een fotocamera over het algemeen geen opnamen van 20 minuten kan maken. Ze houden vaak op bij ongeveer 12 minuten. Een extra camerastandpunt om die gaten op te vullen is dan wenselijk (sowieso kijkt het lekkerder als je kunt snijden met beeld vanuit een andere hoek). Of huur een camera die wel 20 minuten kan opnemen.

Hoe lang is je testopname geweest?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 22:50
SVR SVR is offline
Member

Reputatie: SVR is op goeie weg

Pluraleyes is zeker een optie, die zoekt ergens een overeenkomende piek en legt het geluid daarop gelijk.

Als het einde door ongelijke wordclock off sync is, zal dat zo blijven.

Nu ik er verder over nadenk, is dat zelfs bij time code zo. Nl worden de geluidsclip en de videoclip de TC toegekend aan de eerste frame/sample. Vanaf daar gaat het aan 48000 per seconde ( en bij de andere misschien aan 48003 ) -> na enige tijd off dus.

Als je verschillende camerastandpunten hebt en het wordt gemonteerd gaat er nooit zo lang een shot aangehouden worden dat dit probleem optreedt.

Om eerlijk te zijn heb ik ooit eens met een gewone geluidskaart ipv m'n professionele recorder een live show van 1,5 uur opgenomen.

Tegen het einde liep het geluid van de computer een paar seconden achter op de audio die op de camera's stond. Ik heb toen heel die show gewoon getimestretched, en niemand heeft iets gemerkt
Voor TV geen probleem, voor muziek te vermijden zou ik zeggen

Ik denk dat je met een canon 5D en magic lantern firmware een half uur kan opnemen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 23:35
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Hey mannen,

Hartelijk dank voor jullie tips. Momenteel experimenteer ik met een pocket fototoestel van Canon. De opname zelf zal gebeuren met een Sony HDR-cx740 (die de muzikante meebrengt).

Video is niet echt mijn ding. Wat ik niet goed snap: je neemt bijvoorbeeld 5 minuten beeld op (+ geluid op je camera). Tegelijk neem je met een micro en externe recorder ook dat geluid op. Dat duurt ook 5 minuten. Je brengt de 2 samen in een video editor en de externe geluidsopname duurt plots langer...

De beeldopname in de camera gebeurt aan 25fps, de audio intern op 48khz. In Cubase heb ik in het project de video ingesteld op 25fps en neem ik op aan 24bit/48khz.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 18-12-2014, 23:47
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald

Ik snap ook niet helemaal wat er mis gaat. Ik heb met mijn oude fuji fotocameraatje video gemaaakt en perfect gesynced in Sony movie studio. Tegenwoordig gebruik ik een aantal samsung HMX-H200 camera's en die kan ik ook makkelijk syncen met audio materiaal. Aangezien Sony Vegas en Sony movie studio praktisch eender zijn, zou ik toch eens naar de instellingen van je video programma kijken. ***Voordat je je video laadt**
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten