homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-11-2014, 09:58
Active Member

Reputatie: xiweinx is op goeie weg
Standaard overschakelen van desktop naar laptop - tips en advies aub

Dag liefste collega homerecorders.

De voorbije jaren spendeerde ik mijn opnametijd achter mijn goeie ouwe windows desktop.
Dat bracht me veel plezier en goed ontvangen werkstukken (humanity defiled - sluikreclame...).
Ik gebruikte uitsluitend de line6 UX1 om gitaren en stem op te nemen. De drums werden gedaan met Toontrack's Superior Drummer 2.

Omwille van praktische redenen overweeg ik om te schakelen naar laptop recording. Vooral omdat het 'mobieler' is.

Zijn er hier veel mensen aanwezig die via de laptop opnemen? Hebben jullie tips, aankoopadvies,...?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-11-2014, 00:14
Member

Reputatie: XanderWilde wordt hier goed onthaald
Standaard Re: overschakelen van desktop naar laptop - tips en advies aub

Ik denk dat je vrijwel naar de zelfde dingen moet kijken als een vaste pc (processor/ram, harde schijf,...) het enige extra punt is natuurlijk dat je moet opletten met de batterij... velen verkiezen voor muziek opnames en productie de macbook pro, ik ben zelf niet zo'n mac fan maarja, ieder zijn ding in de windows categorie heeft iedereen wel zijn favoriet, acer, asus, msi (eerder gaming gericht), ikzelf heb een HP, volgens sommigen slecht, maar op het scherm na nog niet echt klachten over...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-11-2014, 00:26
Junior Member

Reputatie: apotheosisrecords is op goeie weg

Ik zit op Windows (Acer Intel laptop), steeds tevreden tot nog toe.

Altijd op netstroom, Power Options op hoogste stand zetten, checken dat slaapstand en monitor en harddisk etc. niet automatisch afslaan.
Ik kreeg vroeger steeds clicks in mijn opnames, na eliminatie vastgesteld dat dit komt door mijn netwerkkaart, dus altijd die kaart desactiveren voor je begint. Of misschien een dedicated laptop kopen zonder netwerkkaart. Ik vind een numeriek klavier, externe muis en minimum 17"-scherm heel handig om snel en efficiënt te werken en door mijn mixer van DAW te navigeren.

Verder de normale zaken: snelle USB-poorten als je met dergelijke interface zou werken, snelle harddrives (intern of extern), goede koeling die geen lawaai gaat maken na een half uur, de meeste hedendaagse standaarden qua processor / geheugen / kloksnelheid voldoen ruimschoots voor opnamejobs met monitoring. Als je plant om veel FX te gebruiken of live af te mixen, wil je misschien meer RAM. Zelfde procédé als bij desktop.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-11-2014, 10:02
Vintage Member

Reputatie: reinoss wordt hier goed onthaaldreinoss wordt hier goed onthaald

Waar je tegenaan kan lopen (en dat heb ik ook al in eerdere threads voorbij zien komen in het verleden) is dat er een brom in je opnames kan komen, omdat je laptop aan de prik moet. En die voeding kan die brom veroorzaken.

Reinoss
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-11-2014, 10:46
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinoss Bekijk bericht
Waar je tegenaan kan lopen (en dat heb ik ook al in eerdere threads voorbij zien komen in het verleden) is dat er een brom in je opnames kan komen, omdat je laptop aan de prik moet. En die voeding kan die brom veroorzaken.

Reinoss
Dat klopt.
Daarom heb ik in mijn studio 3 verschillende stopcontacten op verschillende fasen staan R-S-T en geen brom of ruis , heel handig .
Dirk
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 03-11-2014, 11:53
Vintage Member

Reputatie: reinoss wordt hier goed onthaaldreinoss wordt hier goed onthaald

In een ver verleden voordat ik mij serieus bezig hield met opnemen, hebben wij een cd opgenomen, wat we zelf deden. Achteraf hoorden we een ruis in alle nummers (inderdaad, de voeding zat de hele tijd in de laptop). Een van de bandleden nam het toen op. Toch zonde als je er later achter kom. Je kan ook zeggen: Misschien had je tijdens het mixen het kunnen horen, maar diegene die het opnam was er niet zo kritisch in.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-11-2014, 16:13
Active Member

Reputatie: xiweinx is op goeie weg

Bedankt voor de handige tips, mensen. Hiermee kan ik verder.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-11-2014, 10:05
Active Member

Reputatie: Vincent Noordermeer is op goeie weg

Eventuele ruis kan je ook oplossen met een powerconditioner.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 15-11-2014, 17:18
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Waar denk je aan bij een powerconditioner op een laptopvoeding?
Zijn er fatsoenlijke ouderwetse voedingen (trafo en stabilisatie) voor moderne laptops?
Kun je filteren tussen voeding en laptop?

Niet meteen mijn eigen probleem. Toch kan het handig zijn om hier iets meer over te weten.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 15-11-2014, 18:18
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xiweinx Bekijk bericht
Zijn er hier veel mensen aanwezig die via de laptop opnemen? Hebben jullie tips, aankoopadvies,...?
Waarom overweeg je geen apart opnameapparaat voor deze klus? Zoom heeft er fantastische apparaatjes voor, en ook Tascam heeft recent weer wat nieuwigheden geintroduceerd.

Ik heb alleen maar slechte ervaringen met opnemen op laptops. Er zijn gewoon teveel factoren die meespelen. Een apart opnameapparaat kan maar één ding, en daar is ie verdomde goed in. Mijn Zoom H4n heeft me nog nooit in de steek gelaten, mijn laptop heeft het nog geen enkele keer een hele sessie uitgehouden zonder eens een hickup, bliebje, kraakje etc.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten