homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-10-2004, 15:08
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg
Standaard Headphones

Hallo leute,

het kan zijn dat dit onderwerp hier en daar al ter sprake gekomen is, maar een topic an sich heb ik toch niet kunnen vinden. Vandaar deze.

Ik ben op zoek naar een degelijke hoofdtelefoon om mijn muziek af te mixen. Voorlopig deed ik het met een goedkope SBC HP200 van Philips, maar die zal niet volstaan, vrees ik.

Ik dacht vb. aan aan een HD 280 of HD 270 of HD 250 van Sennheiser. Waarschijnlijk zou ik ze zelf eens allemaal moeten horen, maar zo simpel is dat ook niet, in een winkel een hoofdtelefoon keuren.

Daarom mijn vraag: kan er iemand mijn misschien helpen in m'n zoektocht naar een goede hoofdtelefoon (die zo natuurlijk mogelijk mijn geluid overbrengt) om m'n nummerkes af te mixen?

I would be pleased AGAIN!!!!!

Take care!

Jef, Art Of Empathy
  #2 (permalink)  
Oud 08-10-2004, 18:21
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Headphones

Heya Art!

Koptelefoons geeft het in 2 varianten. De half-open en de gesloten. De half-open variant is relaxer om naar te luisteren. Juist omdat een deel van het geluid eigenlijk 'verloren' gaat naar buiten toe, zul je veel makkelijker lange sessies met deze koptelefoons kunnen maken. Nadeel is dus dat afmixen (nog) moeilijker wordt met dit soort koptelefoons, en dat je vriendin jouw hobby het s' nachts minder op prijs zal stellen... :-D

Gesloten koptelefoons geven je de 'volle laag' en zijn dus veel meer geschikt om je werk te monitoren, maar je zult het ongetwijfeld moeilijker vinden om lange tijd geconcentreerd te blijven werken, zonder 'oor moe' te worden.

De 'studio standaard' (ik vindt het zo'n lelijk woord is waarschijnlijk de Sony MDR7506, welk (niet verassend) een gesloten koptelefoon is. Maar ik denk dat de Sennheisers die je opnoemt ook zekerlijk kwalitatief zullen voldoen aan je wensen. Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn alle 3 die modellen gesloten.

Ik gebruik half-open koptelefoons vooral bij het begin van een track. Als ik nog de basis moet maken, zeg maar. Naarmate mijn song vordert, en ik de samenhang beter wil horen, ga ik over op gesloten.

Maar het beste is nog steeds gewoon je monitors te blijven gebruiken! So what als niemand kan slapen. Tis toch jouw huis? Mag jij doen wat jij wil!! ;-)
  #3 (permalink)  
Oud 07-01-2005, 21:40
Member

Reputatie: tonmeister is op goeie weg

hallo,

de uitleg van contender is heel goed, maar ik wil er graag een klein detail aan toevoegen.

half-open hoofdtelefoons genieten eigenlijk eerder de voorkeur in studio's omdat ze een iets realistischere weergave van het origineel geluid hebben. de membraam van de koptelefoon kan namelijk makkelijker uitwijken zonder gehinderd te worden door de hogere luchtdruk die in een closed-back design heerst. nu spreek ik uiteraard voor de geluidstechniekers, niet voor de muzikanten...

uiteraard kan je geen open-design gebruiken voor een muzikant die zijn partij gaat inspelen. er zou te veel geluid van de koptelefoon opgenomen worden op zijn track. een closed-back is daar beter.

zelf gebruik ik een HD 270 van sennheiser, bijzonder goed, durf ik wel zeggen, en niet te duur ('t is dan ook geen top-klasse, hoor)

de DT-100 is de meest voorkomende koptelefoon in studio's (ik geloof van beyerdynamic) maar die Sony komt ook zeer veel voor.

vergelijken kan in de mediamarkt in antwerpen (aan centraal station)
  #4 (permalink)  
Oud 11-01-2005, 18:58
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Hallo Tonmeister,

Klopt inderdaad wat je zegt. Als ik mijn eigen post zo terug lees lijkt het inderdaad alsof ik bedoelde dat de open koptelefoons slechter zijn dan gesloten ofzo... En da's onzin natuurlijk.

Ik persoonlijk prefereer de gesloten koptelefoon. Dat klinkt dan inderdaad net iets 'voller', maar goed. Na realisme zoek ik persoonlijk liever gewoon met mijn monitors. 8-)
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten