homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-09-2014, 09:07
Active Member

Reputatie: peeke001 is op goeie weg
Standaard gap pre73+warm wa12 of daking mic pre one

Beste recordingliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe preamp voor iets beters/anders te hebben dan mijn
preamps van mijn Mitec tafel.
Nu kan ik voor ongeveer hetzelfde geld als een daking mic pre one een gap pre73 + een warm audio wa12 kopen.

Wat zouden jullie doen? Ofwel gaan voor 1 zogezegd beter kanaal (daking)
ofwel gaan voor meer opties en 2 kanalen.

Het zou voor een goede vocalchain moeten dienen met een sm7b en voor heavy
gitaren.

Ik wou in Keulen in de Musicstore een vergelijkende test doen maar daar moest ik een
afspraak maken en terugkeren. Dit vind ik nogal omslachtig, daarom deze vraag.

Ik ben me er van bewust dat ze alledrie anders zijn, gap is een neve cloon, de warm een
api cloon en de daking een trident cloon.

Ik vind het zeer moeilijk kiezen, omdat ik ze niet kan beluisteren.

bedankt,

Pe
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-09-2014, 14:46
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: gap pre73+warm wa12 of daking mic pre one

Eerste vraag: wil je een kleurbak (GAP / WARM) of een subtielere préamp (Daking)?

De GAP vind ik uiteindelijk altijd ietsje te "wollig" (Bij gebrek aan beter woord) klinken. Ik heb ze daarom destijds weg gedaan. De Daking klinkt "dieper" maar is veel subtieler en kan dus dik tegenvallen als je opvallende kleuring wil.

De WARM heb ik nog niet gehad. Maar aangezien een API cloon wel interesse om te zien of dan toch die typische API sound "on a budget" te krijgen is.

Maar misschien een andere invalshoek: ik koop mijn preamps graag in stereo paar, zodat ze in alle situaties dienst kunnen doen. Heb je maar 1 van elk, dan beperk je je op vlak van stereo mogelijkheden. Aan jou de keuze of dat bepalend is, natuurlijk.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 13:19
Active Member

Merci,

Kleuring hoeft niet echt, ik denk dat ik meer in ben voor de Daking.

Stereo hoeft ook niet, ik wil de preamp vooral gebruiken voor vocals en gitaar.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 13:37
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Ik vind het nogal een bak geld voor zoiets elementairs als een preamp. Als je kleuring wilt zit er natuurlijk verschil in, maar alle neutrale pre's horen exact hetzelfde te klinken, anders zijn ze immers niet neutraal.

Dus, wat is er mis met die Mitec tafel? Denken dat een preamp het verschil gaat maken is gewoon een bijverschijnsel van het overbekende GAS.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 13:51
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Die daking is niet neutraal, maar neutraler! In een A/B vergelijking op het blogpants gebeuren kon je wel degelijk verschillen horen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 13:58
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Ik hoor het niet, en ik vind het maar een gek verhaal: dat ding kost 845 dollar voor één kanaal. Voor dat geld is het peanuts om een 100% neutrale en transparante micpre te maken. Dat kan voor 25 euro al prima als je op de knopjes en behuizing bezuinigd, maar het hoeft echt geen honderden euro's te kosten.

Uiteraard kun je besluiten dat 100% neutraal niet is wat je wilt... Oké, maar noem eens een goede reden voor het toevoegen van vervorming en EQ? Kun je ook prima in post toevoegen.

Maargoed, deze discussie is hier al eens eerder gevoerd. Ik koop liever een pre-amp van een merk als Behringer à 50 euro per kanaal die 100% transparant is. Als de ruis minimaal moet zijn koop ik een RME Quadmic o.i.d. à 120 euro per kanaal. Een ander koopt liever een apparaat a 500+ euro per kanaal vanwege de looks, het gebruik van buizen i.p.v. transistors of gewoon het naamplaatje. Tja, keuzes he?

Laatst gewijzigd door ktf; 12-09-2014 om 14:01
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 14:53
Moderator

Ik discussieer graag verder over dit onderwerp, maar dan mag je wel niet de elementen uit de discussie aanpassen om je standpunt te ondersteunen. Niemand spreekt over een neutrale preamp.

Nogmaals, de daking is geen neutrale preamp, maar neutraler dan de gap (en van wat ik verwacht van een API cloon, WA12). Met die daking in het bijzonder heb ik de ervaring dat de daking een gevoel van diepte weergeeft die ik mis in de GAP. De GAP dan weer, is in staat om een heel eigen karakter toe te voegen. Dat kan leuk zijn om die onderdeel te laten uitmaken van de sound die je wil maken. Niet elke situatie vereist namelijk loepzuivere representatie van de bron. Als voorbeeld denk ik maar aan de API-512, die zowat een vereiste is in het rock gebeuren.

Waarom de kleuring niet in post doen? Dat lijkt me een workflow keuze. Hoe verder ik vorder in het opname gebeuren, hoe meer ik de keuzes naar het begin van het proces verschuif ipv uit te stellen tot later. Is dat juist of verkeerd? Denk geen van beide, eerder voorkeur.

Op zich ben ik eigenlijk blij voor je dat jij tevreden bent met een doorsnee behringer préamp. Maar heb je die al ooit eens naast een Daking of GAP of WARM gezet? Dan kan je toch niet het verschil minimaliseren? Door de testen die we met blogpants deden (blind trouwens) moet ik jou standpunt gewoon volledig tegenspreken.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 21:01
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Dus, wat is er mis met die Mitec tafel? Denken dat een preamp het verschil gaat maken is gewoon een bijverschijnsel van het overbekende GAS.
Dit is eigelijk een goedkopere tafel uit de jaren 80, beetje versleten. De preamps zijn "gekleurd" op een niet zo prettige manier.

Ik heb in het verleden gewerkt met zeer mooie preamps, focusrite red1, amek hendrix,
amek 9098, neve 1073 enz.

Ook heb ik gewerkt met xmax preamps van een presonus firepod, dit geeft toch wel een
serieus verschil. Deze heb ik ook nog liggen, neutraal maar de hogere frequenties vind ik
nogal schel/minder mooi.

Nu ik de keuze niet meer heb om met die mooie preamps te werken wil ik een goede
niet al te gekleurde preamp kopen om een bepaalde sound te creëren.

Als je bijvoorbeeld 50 kanalen met een xmax doet of 50 met een focusrite red1 dit geeft
voor mij een groot verschil. Op het eerste zicht zijn de verschillen misschien niet zo groot,
maar als je de kanalen uiteindelijk samen voegt tellen de kleine verschillen op.

Ook gaat het om keuzes te kunnen maken. Een kick of snare zou ik zonder problemen op
mijn Mitec tafel kunnen doen. Overheads of ride bijvoorbeeld zou ik veel liever met een
preamp ala focusrite red willen doen.
Vocals bijvoorbeeld deed ik vroeger met een u87 en een amek 9098, beetje compressie
erover en je hebt zonder moeite dat dikke reclamegeluid, dit zie ik met mijn mitec of
presonus pre's echt niet gebeuren.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten