homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-09-2014, 20:01
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie
Standaard [DIY] 5e serie PZMs

Goedenavond,

Zojuist heb ik de laatste hand gelegd aan een nieuwe serie zelfgebouwde microfoons. Eerder liep er al een topic over een ander model maar om verschillende redenen heb ik nu weer een nieuwe uitgewerkt.

Ook deze serie (ondertussen al weer mijn 5e) zijn drukveldmicrofoons, beter bekend als PZM (Pressure Zone Microphone) of Boundary Layer Microphones. De serie in de eerdere thread (op 48V en 24V fantoomvoeding) doen het uitstekend, dus deze serie is zonder elektronica en loopt op plug-in power. Daardoor kunnen ze gebruikt worden met alle (voice)recorders die geen XLR ingang hebben (zoals de Zoom H1/H2n, Sony PCM-D50, Tascam DR-05 enz. enz.) DSLRs en de sjiekere camcorders.

De eerste twee zijn simpelweg zo dun als praktisch voor mij mogelijk was, met een totale dikte van 11mm. Dit, gecombineerd met de excentrische plaatsing en de afmetingen van de twee plaatjes zou de frequentierespons zo vlak mogelijk moeten houden.

De tweede (sub)serie heeft een specifieker doel en is ook wat meer bijzonder. Ik heb een aantal zuignappen besteld die de eigenaren van een TomTom waarschijnlijk bekend voor zullen komen. In de ring waar normaal gesproken een TomTom geklikt wordt heb ik een houten plaatje aangebracht met een microfoonelement.

Op deze manier kan ik microfoons in een vleugel verwerken. Dit gebeurd wel vaker, in verschillende literatuur heb ik aanbevelingen gevonden wat betreft het 'vasttapen' van drukveldmicrofoons onder de klep van een vleugel, maar een goede zuignap leek mij een beter oplossing dan gaffer. In het verleden heb ik met gaffer nog wel eens ergens de lak vanaf getrokken, en dat doe ik liever niet bij een vleugel.

Ze werken dus beide op plug-in power. Voor de eerste heb ik dat gedaan omdat ik al een paar goede, vergelijkbare microfoons op fantoomvoeding heb, in het tweede geval omdat er simpelweg geen ruimte is voor niet-SMD elektronica.

Ik heb helaas nog geen soundbites, maar ik kan niet wachten om die vleugel-microfoons uit te proberen
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 09:49
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: [DIY] 5e serie PZMs

En er zijn soundbites! Ik heb een pianist gevonden die ze wilde uitproberen, dus hierbij een kort stukje.

De beide microfoons zijn opgenomen met de Zoom H4n. Foto is bijgesloten. Aan de XLR-ingangen zaten mijn vorige microfoons, zodat ik zelf kon vergelijken, maar het MP3-bestand zijn enkel en alleen de zuignapmicrofoons.

De enige bewerkingen die ik gedaan heb zijn links en rechts omgedraaid (je kan op de foto zien dat ik het verkeerd heb gedaan... ), het linkerkanaal 5dB luider gemaakt en piekgenormaliseerd. Geen EQ, geen compressie, geen stereo-verbreding of anderssoortige bewerkingen.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  opstelling-pianomics.jpg
Bekeken: 54
Grootte:  50.0 KB
ID: 15443  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Stukje improvisatie.mp3 (2.58 MB, 62x gelezen)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 10:06
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Klinkt lekker, enorm werkbaar resultaat. Zou graag ook het verschil eens horen met de mics die je ervoor gebruikte.

Heerlijk natuurlijk geluid. Net genoeg hamer te horen (al ligt dat op zich ook aan het type piano), toch mooie ronde noten. Rond maar gedefinieerd.

Chapeau. Kostprijs van deze PZM's?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 12:26
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Check. Bijgevoegd is de opname met de vloermicrofoons die eerder genoemd zijn, niet de nieuwe. Deze hebben wel een boost in de hoge tonen gekregen (zoals ik eigenlijk altijd doe met deze mics) De akoestiek van de ruimte is suboptimaal, meestal leveren ze betere resultaten, maar het is in ieder geval duidelijk dat de vleugelmics het hier veel beter doen.

Kostprijs vleugelmics per stuk:
- Zuignap: Ä 4,62
- Tulpkoppeling: Ä 2,01
- Kabel: Ä 0,10
- Microfoonelement: Ä 1,37
- Hout: gratis (afvalstukken)

De microfoontjes heb ik wel een tijd geleden per 25 gekocht, daardoor kan ik ze nu matchen. Op papier zijn ze dus Ä 8,10 per stuk, maar als je kleiner inkoopt heb je natuurlijk overhead. Verder heb ik het gebruik van de vandiktebank, tafelcirkelzaag en hotmeltpistool niet meegerekent.

Zeg dus kostprijs Ä 15,- per stuk :P
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  opstelling-vloermics.jpg
Bekeken: 48
Grootte:  78.9 KB
ID: 15444  
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Stukje improvisatie - vloermics.mp3 (3.17 MB, 55x gelezen)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 20:13
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Dat klinkt zeker niet slecht. Piano heeft een warme klank maar ik mis wel een beetje detail in het hoog.

Tof experiment trouwens dat ik zelf wel eens wil uitproberen. Waar heb je die micro's gekocht. Zijn dan Electret microotjes?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 20:50
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Dit zijn inderdaad elektreetmicrofoons. Ik heb ze 2 jaar geleden gekocht via Digikey (met een grote bestelling meegedaan), het zijn de Panasonic WM-61A om precies te zijn. In de tussentijd is dat type uit productie gegaan, maar je kunt ze op eBay nog wel prima vinden.

Er is alleen wel een probleem met deze microfoons: het signaal wat ze uitsturen is heel erg heet. Van zichzelf zijn de elementen tussen de 11mV/Pa en 28mV/Pa, en door ze te gebruiken als PZM verdubbelt dat, en wordt dus 22mV/Pa tot 56mV/Pa. Voor mensen die nooit naar zulke specs kijken: dat is verschrikkelijk veel. Een dynamische microfoon zit meest rond de 3mV/Pa en condensators tussen de 5 en 15.

Ik heb voor deze soundbite dus een geslaagd stukje eruit gehaald, maar veel was overstuurd. Ik heb daarom vandaag bij Farnell 20 stuks Kingstate 2742 besteld. Volgens spec zouden die tussen de 5mV/Pa en 11mV/Pa moeten zitten, half zo luid dus. Als ik daar een zacht paar uitvis moet ik als PZM uit kunnen komen onder 15mV/Pa, dat gaat toch een hoop schelen. Ik weet niet hoeveel anders ze klinken, dat kun je bij dingen als deze toch nooit weten, maar voor € 1,01 per element kun je genoeg proberen

edit: die track heeft nog geen EQ gehad, een klein zetje in de hoge tonen geeft zeker extra detail. Ik wilde even laten horen hoe goed het al werkt zonder hulp van EQ. Een 3dB shelf vanaf 3kHz lijkt goed te werken

Laatst gewijzigd door ktf; 11-09-2014 om 20:54
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 21:28
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

56mV, dan kan je ze al gewoon aan een line-input hangen. Kan je met een spanningsdeler (enkele weerstanden) het uitgangssignaal niet afzwakken voordat je het naar de preamp stuurt?

Ik heb hier nog enkele electreet's van uit draagbare radio's. Ik kan daar al eens mee starten.

Hier nog een link van een modificatie van de WM-61A ivm met het output-level. Er is best wel veel te vinden over die capsule.

Condenser mics (WM61A) with Phantom powering ę xenoworld.org
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 21:37
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
56mV, dan kan je ze al gewoon aan een line-input hangen. Kan je met een spanningsdeler (enkele weerstanden) het uitgangssignaal niet afzwakken voordat je het naar de preamp stuurt?
Nee, helaas gaat dat niet echt. Het probleem is dat de weerstand waarover de plug-in power geleverd wordt deel is van de versterkerschakeling. Aangezien die plug-in power in de recorder zit en de FET in de mic kun je daar niks tussen zetten. Ik ga nu eerst andere mics proberen, werkt dat niet, dan ga ik alsnog met een batterijendoosje werken.

De enige andere oplossing is namelijk er een batterij tussenzetten en daarmee de plug-in power niet door de recorder te laten leveren. Maar inderdaad, als je er een batterij tussenzet kun je ze zo aan de meeste line-ins hangen

Citaat:
Hier nog een link van een modificatie van de WM-61A ivm met het output-level. Er is best wel veel te vinden over die capsule.
Precies, in de DIY was hij tot kort geleden zeer veelgebruikt, omdat je er zoveel over kunt vinden ben ik er ook mee begonnen. Helaas wordt hij dus niet meer gemaakt.

Laatst gewijzigd door ktf; 11-09-2014 om 21:40
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-09-2014, 21:52
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Precies, in de DIY was hij tot kort geleden zeer veelgebruikt, omdat je er zoveel over kunt vinden ben ik er ook mee begonnen. Helaas wordt hij dus niet meer gemaakt.
replacement (maar zal je ook al gezien hebben zeker :

Panasonic Wm 61A Replacement Microphones | eBay
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-09-2014, 11:21
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
replacement (maar zal je ook al gezien hebben zeker)
Nee, die kende nog niet. Ik wist dat JLI de mics van Panasonic namaakte op grote order (dat deden ze al voordat de productie van Panasonic stopte), maar blijkbaar verkopen ze die nu ook in kleine hoeveelheden, interessant.

Als ik echter kijk naar de foto op eBay (en hun eigen website) lijkt het erop dat het niet mogelijk is om de bekende Linkwitz modificatie (die werd ook beschreven in de link die je stuurde) uit te voeren. Daarvoor moet je namelijk een 'trace' doorsnijden, en die lijkt hier onder een laag hars te zitten. (edit: De eBay advertentie zegt dat het wel kan...) Gelukkig heb ik nog een stuk of 10 originele Panasonics liggen

edit: bijgevoegd een foto van dat doorsnijden van die trace. Dat heb gedaan voor mijn vorige serie, die hadden een gebalanceerd circuit. Praktisch gezien maak je door het doorsnijden van die trace van een ongebalanceerde mic een gebalanceerde
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  doorsnijden-trace.jpg
Bekeken: 206
Grootte:  73.5 KB
ID: 15449  

Laatst gewijzigd door ktf; 12-09-2014 om 11:27
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten