homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-08-2014, 10:53
Junior Member

Reputatie: daub is op goeie weg
Standaard Bas db tov hoog db

Dag en hallo,

Ik zal het proberen uit te leggen.

Is een regel voor hoe hard de bas frequenties staan t.o.v. het hoog?

Bijvoorbeeld: de bas freq raakt de 6db, hoe hard zou dan je hoog moeten zijn, geen 6 db want dan word het een te scherpe mix maar wat dan wel, is hier handige tip voor?

Pas (eindelijk dacht ik) een goeie mix gemaakt, lijkt mijn hoog weer te hard en scherp, dus dat kan ik wel weer lager mixen maar dan is de vraag hoe laag tov mijn bas frequenties..

In mijn studio klonk het goed en klaar terwijl in mijn auto het net iets te scherp was.

Op gehoor gaat dus niet helemaal goed, beter dan dit kan ik het niet verwoorden, hoop dat het duidelijk is.

Groets en dank,

Renato

https://soundcloud.com/renatodaub
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-08-2014, 10:59
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Bas db tov hoog db

Using EQ when mixing - analysis of each EQ band

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-08-2014, 14:51
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

De richtlijnen die je zoekt bestaan niet. Het belangrijkst is dat je een goeie ruimte hebt en (goeie) apparatuur waarvan je de klank kent. Het is een slim idee om veel (gelijksoortige) muziek te beluisteren in je studio, en daarvan onderzoeken hoe klank en mix in elkaar steken.
Een auto is al helemaal geen goeie referentie, het is logisch dat het daar heel anders klinkt. Helemaal als je het vergelijkt met FM radio.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-08-2014, 15:18
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Pak een paar CD's van dezelfde muzieksoort die je goed vindt klinken. Analyseer de klankbalans met een computer, en vergelijk die met de jouwe.

Argumentatie: Iedere luisterruimte klinkt anders, en een auto is natuurlijk een belabberde luisterruimte. Iedere luidspreker klinkt anders, alleen hele goede klinken ongeveer hetzelfde. Iedere muzieksoort klinkt anders, enz. enz.
Invloed van luisterruimte, luidsprekers, e.d. kun je uitschakelen door deze niet te gebruiken. Vandaar de analyse van de digitale files op computer. Muzieksoort en referentie kun je zelf uitzoeken. Dan nog is het erg moeilijk. Kijk goed naar spectrumanalyse en luister om te begrijpen wat je ziet.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-08-2014, 19:15
Senior Member

Reputatie: AV Inspire wordt hier goed onthaaldAV Inspire wordt hier goed onthaald

Ik werk altijd met enkele referentieCD's die ik tijdens het mixen terug opzet om zeker te zijn dat ik in de goeie richting werk.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten