homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-08-2007, 19:27
Junior Member

Reputatie: D-Bro is op goeie weg
Wink HipHop Studio

Ok ff om te beginnen ik ben een jongen van 15 jaar en ben na lang sparen nu eindelijk begonnen met het creeren van een studio in me kamer zodat ik eindelijk kan beginnen met het opnemen van de rapmuziek die k maak.

Ik heb op dit moment nog zo'n 800 euro te besteden en wil me studio zo goed mogelijk maken. Ik weet zelf neit zo heel veel af van 't hele studio gebeuren en ik weet dan ook vaak niet waar ik de dingen kan vinden die ik zoek..

Mijn vraag is dus wat heb ik nodig en waar kan ik het vinden?
Ik ben in iedergeval op zoek naar:
- Standaard dat ik me microfoon aan de muur kan hangen, zodat ik hem gewoon naar me toe kan draaien..
- Zo'n ovaal kapje voor de microfoon (ik weet niet hoe het heet..) Het houd onder ander het uitademen tegen...

Dit is wat ik al heb:
- Mbox 2 (inclusief ProTools LE)
- SkyTronic Headphone
- 2 EHQ Power Mic's
- 2 van die dingen die je aan de kabel van een mic plugt zodat je een XLR kabel hebt (voor betere kwaliteit)
- Yamaha Keyboard PSR-38 (redelijk oud)
- Ik gebruik een MacMini als computer

Hopelijk kunnen jullie mij helpen/tips geven
Handig zou zijjn een verwijzing naar een internetsite of zo waar ik het product kan bestellen bijvoorbeeld

Laatst gewijzigd door D-Bro; 03-08-2007 om 20:20
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-08-2007, 21:11
Junior Member

Reputatie: vollemaanv is op goeie weg
Standaard Re: HipHop Studio

Het kapje voor je mic heet popfilter en is te koop bij de meeste muziekhandels.
kost zon 20 euro? hang me er niet aan op,maar ik geloof dat het rond dat bedrag ligt..
Ik zou je adviseren een lokaal iemand te regelen om jou op weg te helpen.
(maak een mooi bedrag..)
Je hebt de basiskennis(praktijk werkt bij mij het beste iig) èn de studio die je wilt hebben in no-time..
scheelt een hoop gedoe,frustraties en misschien wel het belangrijkste: tijd..
moet lukken!

Succes!

VolleMaan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-08-2007, 09:16
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Ik vermoed dat je geen beats maakt, of toch niet daar?
Voor een opname studio van hiphop, als je het heel hardcore wilt houden heb je enkel een goede computer nodig (Mac mini kan, maar vanals je weer wat geld hebt koop je beter iets sterkers (eventueel zelfs Winsdows als al je software daar ook op werkt)), verder een mengpaneel met interface zodat je apparte sporen kan opnemen in je computer.

Het aller belangrijkste is dat je even denkt hoe je tewerk wilt gaan. Computer als centrale apparaat? Liever analoog met hd recorders? Etc. Kijk wat rond op fora, filmpjes,...en ga vervolgens met je flappen naar een goede winkel (Antwerpen: Muziek+Visie) en zij kunnen dan wel helpen een setje van goed materiaal samen te stellen.

Kijk ook eens op HIJS:
HIPHOPINJESMOEL – Hoe een studio te bouwen met elk budget...
HIPHOPINJESMOEL – GEAR DROP: Vragen/antwoorden over gear drop ze hier...

Als je niet genoeg geld hebt kan je beter één goed ding kopen dat je aanstaat en zo verder bouwen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-08-2007, 23:17
Junior Member

Reputatie: D-Bro is op goeie weg

Ik maak inprecipe geen beats nee. Ik gebruik vaak gewoon instrumentals van andere hiphopartiesten. Thx voor de reacties Ik ben nu van plan om waarschijnlijk een goede Condensator microfoon te gaan halen. Is een condensator handig voor Hiphop?

EDIT: Ik wil me MacMini gewoon als centraal apparaat behouden, hij is uitgebreid met wat extra geheugen zodat hij goed werkt met ProTools. Kan iemand me alleen even simpel (simpele taal) vertellen wat een interfacer nou eigenlijk is. Ik zie ze wel is staan in studio's of gewoon op internet maar ik begrijp nooit wat het nou eigenlijk doet...

Laatst gewijzigd door D-Bro; 07-08-2007 om 23:20
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-08-2007, 19:39
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Hangt er van af (ik ben ook geen technicus), maar in weze kan het, afhanklijk van het model en eventuele extra hardware zoals een mixer, apparte audiosporen opnemen in je opname programma. Meestal kan je er ook rechtstreeks midi in inpluggen.
Om te weten welke je best neemt ga je gewoon naar de winkel.

Met mics ben ik wederom geen expert, shit is duur, maar je keuze hangt vooral af van je budget en je smaak. De ene micro geeft een warmere sound, de andere doet weer dit of dat. Wederom, mensen in de winkel kennen die dingen en op fora/recensies vind je ook veel.
Check Pandora podcast series via iTunes of Pandora Podcast daar staat er eentje tussen rond het opnemen van vocals.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten