homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 12:23
Junior Member

Reputatie: Blackced is op goeie weg
Standaard Auteursrecht

Hey iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag waar ik nergens een duidelijk antwoord op vind.

Ik ben namelijk een songwriter, en een aantal artiesten willen mijn nummers gebruiken. Echter weet ik niet hoeveel je als componist van een nummer ontvangt wanneer dit nummer live wordt gespeeld en/of op de radio komt. Ik weet dat je steeds een vergoedig ontvangt als componist, maar hoe weet je eigenlijk hoeveel je gaat ontvangen? Kwestie dat ik een correct businessplan voor mijn onderneming kan maken.

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 12:50
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Auteursrecht

Citaat:
echter weet ik niet hoeveel je als componist van een nummer ontvangt wanneer dit nummer live wordt gespeeld en/of op de radio komt.
Dat ligt niet vast. Er is een jaarlijkse verdeelsleutel, dus er is geen vast bedrag. Het hangt van de zender af, de hoeveelheid airplay, enz.

Citaat:
Ik weet dat je steeds een vergoedig ontvangt als componist
Helaas is dit de realiteit niet.

Citaat:
maar hoe weet je eigenlijk hoeveel je gaat ontvangen?
Niet... Ik werd zelf gedraaid op Radio 1, Urgent en FM Brussels en in Manchester met twee nummers gelijktijdig. Geld vanuit het buitenland heb ik nooit gezien en van Radio 1 kreeg ik ongeveer 70euro. Ik moet er bij zeggen dat ik (het) maar een week heb (uit)gezongen op de radio, maar ik zou niet te veel meer verwachten van auteursrechten. Dat begin pas te tellen met een echte hit (stel minstens twee/drie keer per dag gedraaid, liefst overdag) en dan vooral als je zelf ook de uitvoerder bent. Playright bezorgde wel enkele vrienden die meespeelde op enkele songs van me een aardige vakantiecent op.

Ik zou pas aan businessplannen werken als je eens wat binnen krijgt. Ik kreeg mijn geld ook met twee jaar vertraging, want zo lang duurde het eer het verwerkt was... Dit is slechts een vermoeden: eerst moeten "de groten" uitbetaald worden volgens mij. Zo gaat het wel vaker in onze samenleving, hť ;-)

Laatst gewijzigd door Mr. B; 14-07-2014 om 12:53
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 14:24
Junior Member

Bedankt voor je reactie MR. B! Is me eindelijk wat duidelijker nu.

Maar ik moet zeggen dat het niet echt een optimistische kijk is op het auteursrecht. Terwijl je toch vaak hoort/leest dat je vooral als auteur nog geld kunt verdienen. Maar ja, dat zal dan waarschijnlijk zijn als je een hit te pakken hebt.

Nu ik schrijf zelf in het Schlager gerne. Dus echt dikke hits zitten er niet in. Ik zal het vooral moeten hebben van de auteursrechten dat optredens met zich meebrengen. Want CD verkoopt stelt niet veel voor, en airplay al evenmin... (zelf optreden kan ik niet meer door gehoorschade)
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 14:48
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Zoals gezegd weet je dat nooit op voorhand. Airplay op nationale radio kan nog wel redelijk wat geld opleveren, als je dagelijks gedraaid wordt voor langere termijn. Meeste zal je idd verdienen door de optredens van de artiesten waarvoor je schrijft. Als jij het nummer volledig zelf componeert krijg je logischerwijs 100% auteursrechten, als je enkel teksten schrijft zul je moeten uitvechten met de componist hoeveel elks krijgt.

Denk dat een onderneming starten pas zinvol is als je echt merkt dat het niet anders kan. In BelgiŽ kan je redelijk gunstig nog wat centjes bijverdienen naast je hoofdberoep zonder dat je daarvoor zelfstandig (in bijberoep) moet worden.

Als je volgend jaar maar 100 euro van Sabam krijgt (wat al meer is dan 99% van de muzikanten in BelgiŽ), dan sta je daar schoon
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 15:04
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Hoi plonserd,

ik dacht vrij zeker te weten dat als je enkel de tekst schrijft er weinig te discussiŽren valt. De tekstschrijver gaat dan sowieso met pakweg 70% lopen (in BelgiŽ) ... de rest kan wel onder zgn co-auteurschap. Meestal ga je dan naar de zangmelodie kijken. Stel nu dat de gitaarriff echt herkenbaar is (denk Smoke on the Water) of een baslijn (denk Another One Bites the Dust) dat ga je dat bekijken. Waar kom je dan uit: 100% -tektst-zang= pakweg 15%, als de rest van de band niet meeschreef aan het nummer. Het is niet abnormaal dat ALS medemuzikanten iets krijgen dat dit vaak om ťťn % gaat. Majors tekenen tegenwoordig al helemaal geen bands meer, tenzij ze echt samen songs schrijven. Ze tekenen individuen... Dan heb je geen gedoe als er iemand uit de band stapt. Wat ook meespeelt. De meeste niet componerende groepsleden sluiting zich niet aan bij Sabam en krijgen sowieso geen auteursrechten. Daarvoor heb je dan wel weer playright.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 15:11
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Als je volgend jaar maar 100 euro van Sabam krijgt (wat al meer is dan 99% van de muzikanten in BelgiŽ), dan sta je daar schoon
Is het echt zo pover gesteld met de auteursrechtenbusiness? Ik had me hier nu zeker geen rijkdom bij voorgesteld, maar als 99% minder dan 100€ per jaar verdient dan is dat toch niet bemoedigend

OK de CD verkoop stelt niet veel meer voor, maar mensen luisteren toch meer dan ooit naar muziek. Er zijn ook zoveel kanalen waar er muziek wordt op gespeeld (Radio, TV, film, reclame, games, streaming...) en toch verdient 99% van de componisten niet meer dan 100€ op jaarbasis aan auteursrechten?

Nu gelukkig ben ik 100% eigenaar van zowel tekst als muziek, anders had het zeker geen duit opgelevert
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 15:18
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Die verdeelsleutel tussen tekstschrijver en componist die beslis je zelf hoor. Onze laatste single deed het erg goed op Radio 1, ik schreef de muziek, mijn zangeres de tekst. En dat wordt gewoon netjes in 2 verdeeld (waarvan er van mijn deel dan nog eens bijna de helft naar m'n publisher gaat)

De rest van onze muzikanten ontvangt niets van Sabam, maar ik heb ze indertijd natuurlijk wel aangeraden om zich aan te sluiten bij Playright (waar m'n zangeres en ikzelf natuurlijk ook bij aangesloten zijn.)

Waar je die 70% vandaan haalt is mij een raadsel.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 15:23
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackced Bekijk bericht
Is het echt zo pover gesteld met de auteursrechtenbusiness? Ik had me hier nu zeker geen rijkdom bij voorgesteld, maar als 99% minder dan 100Ä per jaar verdient dan is dat toch niet bemoedigend

OK de CD verkoop stelt niet veel meer voor, maar mensen luisteren toch meer dan ooit naar muziek. Er zijn ook zoveel kanalen waar er muziek wordt op gespeeld (Radio, TV, film, reclame, games, streaming...) en toch verdient 99% van de componisten niet meer dan 100Ä op jaarbasis aan auteursrechten?

Nu gelukkig ben ik 100% eigenaar van zowel tekst als muziek, anders had het zeker geen duit opgelevert
Met m'n band heb ik alles bij elkaar zo'n 250.000 views op Youtube dit jaar (onze eigen clips, en synchronisatie bij reclamecampagnes), 10.000 streams op Spotify, en 100.000 op Soundcloud. Als ik daar 4-500 euro aan royalties voor krijg zal het al veel zijn.. En lang niet iedereen haalt zo'n cijfers..
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 15:35
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Met m'n band heb ik alles bij elkaar zo'n 250.000 views op Youtube dit jaar (onze eigen clips, en synchronisatie bij reclamecampagnes), 10.000 streams op Spotify, en 100.000 op Soundcloud. Als ik daar 4-500 euro aan royalties voor krijg zal het al veel zijn.. En lang niet iedereen haalt zo'n cijfers..
Mooie cijfers moet ik zeggen! Kunnen veel groepen alleen maar van dromen. Alleen spijtig dat je er financieel zo weinig voor terugkrijgt.

Ik vraag me af hoe iemand als Guido Belcanto kan leven van zijn muziek. Die heeft veel minder youtube views en dergelijke dan jij. Ok hij treed wel op, maar nu ook niet voor 1000 man.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 14-07-2014, 16:13
Vintage Member

Het merendeel van de inkomsten komt dan ook wel uit optredens. Guido Belcanto zit ook niet stil Als je even z'n optredens bekijkt voor het komende jaar, dan zie je dat hij toch wel bijna wekelijks ergens op de planken staat.

De harde realiteit is wel dat de meeste muzikanten er toch nog een parttime job op nahouden, of moeten gaan stempelen in de periodes dat ze niet optreden/ aan een plaat werken.

Als je als artiest vroeger 50.000 platen verkocht, waarvan je uiteindelijk 1 euro per plaat overhield, dan had je wel netjes 50.000 euro op je rekening staan.. Genoeg om een paar jaar mee te leven en te investeren in een nieuwe plaat.
Als je nu 10.000 stuks verkoopt ben je al ťrg goed bezig, denk dat er in BelgiŽ maar een handvol groepen nog aan die cijfers raken.

Hoe impressionant onze online cijfers ook zijn, zo tegenvallend is de verkoop van de muziek dan ook weeral.. Hooguit 1000 nummers digitaal verkocht, en 250 7" vinyls. Daar hou ik dus op het einde van de rit bijna niets aan over Maar goed, we zijn dan ook nog maar anderhalf jaar bezig.

Optreden is de boodschap, dat is de enige manier om nog geld te kunnen verdienen. Of je muziek verkopen voor reclame e.d., maar dan moet je ook weer geluk hebben
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten