homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-07-2007, 22:21
Junior Member

Reputatie: dimitrii is op goeie weg
Standaard Bass trap chunks + broadband absorbers voor m'n studio. Enkele vragen.

Ik heb enkele vraagjes voor de experts hier op het forum ...

Ik ben dus van plan superchunk basstraps (Acoustics :: View topic - Studiotips SuperChunk) te maken, nu ben ik hiervoor in België glaswol/steenwol aan het zoeken die hiervoor het meest geschikt lijkt (die dus het best de lage frequenties absorbeert).
Hebben jullie toevallig aanraders?? (ik weet dat Owen Corning 703 heel goed is maar niet verkrijgbaar hier in België)
Ik had anders Rockwool 221 of 231 (iets duurder & vaster) in gedachten.
Welke rockwool vinden jullie het best geschikt voor de BASS CHUNKS & welke het best voor broadband absorber panelen??

Als ik nu 2 x platen van 100mm op elkaar gebruik, zal dit dan ook dubbel zo goed absorberen over alle frequenties?

Welke stof (die in Belgie te verkrijgen is) gebruik ik het best om deze chunks + panelen te bekleden?? (speelt dit een grote rol?)

Ik heb ook al gehoord over speciale akoestische plafonds, is dit aan te raden? zoja, welke? (-> Rockfon : Zoek op product )

Hier een plattegrond van de studio ->

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-07-2007, 12:06
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Bass trap chunks + broadband absorbers voor m'n studio. Enkele vragen.

Dimitri,

De 221 is goed, de 231 onnodig duur.
Voor chunks heb je helemaal niet zo'n dense platen nodig.

Elke stof die je ook voor gordijnen of kleding kan gebruiken, en waar je relatief gemakkelijk kan door blazen is goed. Dus als je naar de markt of gelijke welke winkel gaat heeft je meer kans goede dan verkeerde stof te kiezen.
Je moet wel een stof kiezen die niet te gemakkelijk ontvlambaar is: veiligheid.

Een dubbele dikte verbeterd hoofdzakelijk de laagfrequente absorptie en doet weinig of niets aan mid en hoge frequenties.
Je schuift die absorptiecurve naar links op de grafiek. Dit is gerelateerd aan de golflengte versus materiaaldikte.
Een spouw gebruiken achter absorptie verbeterd deze absorptie ook.

Heel ruw: een 200 mm plaat zal slechts iets beter zijn dan een 100 mm plaat met 100 mm spouw achter.

Je kan natuurlijk ook Rockfon panelen gebruiken. Uiteindelijk komt dat materiaal van dezelfde fabriek, maar zijn meer voorzien met estetische afwerkingen. Een meer industrieel type van Rockfon die goed is is de plaat 562 (heeft eenzijdig een zwart vlies).

Glaswolplaten zijn ook goed als je naar een densiteit van ca 30 kg/m3 of meer gaat.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-07-2007, 14:28
Junior Member

Standaard Re: Bass trap chunks + broadband absorbers voor m'n studio. Enkele vragen.

Bedankt voor al de nuttige informatie Erik

I.v.m. de chunks had ik ook de Rockwool Deltaplaat 212 (halfhard) opgemerkt.
Die zijn standaard al versneden in driehoeken (wel niet met gelijke zijden) ->>

Is het noodzakelijk dat de zijden gelijk zijn? Zoniet, lijkt mij de rockwool 212 zeer geschikt voor chunks en ook niet duur in prijs.

En voor de broadbandpanelen (->eerste reflectie) is het best dat ik deze volledig tegen de muur plaats? of zouden mobiele panelen (die ik dan dichter tegen mijn desk kan plaatsen) beter zijn?

Alvast bedankt!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Dimitri,

De 221 is goed, de 231 onnodig duur.
Voor chunks heb je helemaal niet zo'n dense platen nodig.

Elke stof die je ook voor gordijnen of kleding kan gebruiken, en waar je relatief gemakkelijk kan door blazen is goed. Dus als je naar de markt of gelijke welke winkel gaat heeft je meer kans goede dan verkeerde stof te kiezen.
Je moet wel een stof kiezen die niet te gemakkelijk ontvlambaar is: veiligheid.

Een dubbele dikte verbeterd hoofdzakelijk de laagfrequente absorptie en doet weinig of niets aan mid en hoge frequenties.
Je schuift die absorptiecurve naar links op de grafiek. Dit is gerelateerd aan de golflengte versus materiaaldikte.
Een spouw gebruiken achter absorptie verbeterd deze absorptie ook.

Heel ruw: een 200 mm plaat zal slechts iets beter zijn dan een 100 mm plaat met 100 mm spouw achter.

Je kan natuurlijk ook Rockfon panelen gebruiken. Uiteindelijk komt dat materiaal van dezelfde fabriek, maar zijn meer voorzien met estetische afwerkingen. Een meer industrieel type van Rockfon die goed is is de plaat 562 (heeft eenzijdig een zwart vlies).

Glaswolplaten zijn ook goed als je naar een densiteit van ca 30 kg/m3 of meer gaat.

Laatst gewijzigd door dimitrii; 27-07-2007 om 14:37
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-07-2007, 16:52
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Dimitrii,

Wat is de densiteit van die delta plaat? Kan je dit eens navragen?
Kan je die hoog opstapelen, of dien je die te steunen?
In geen enkel document op het net (links beneden) vindt ik deze densiteit.

EDITED
Ik heb hier hopen eigen privé archief informatie van Rockwool producten en heb het gevonden: De deltaplaat 212 = ca 50 kg/m3.
Voor de chunks is dit zeker goed.
Die platen hoeven niet symetrisch te zijn.

Plaat 221 = ca 55 kg/m3 en 231 = ca 70 kg/m3

Ik kan die figuur van je studio niet zien in het forum.

Als je plaats genoeg hebt zou je deze deltaplaten kunnen omgekeerd op elkaar plaatsen.
v.b.:
1ste plaat 80 x 50
2de plaat 50 x 80
3de 80 x 50
enz.

Hierdoor krijg je een getand effect (makkelijker te zien bij schetsen). Dit verbetert de ingangsimpedantie, en maakt de totale hoekabsorptie acoustisch beter (dit is mijn buik die dit vertelt, is niet gemeten) en physisch groter.
Acoustisch wordt dezelfde hoeveelheid materiaal in de chunks veel effectiever.

Note: Er is niets bijzonders aan OC 703. Voor chunks denk ik zelf dat OC 702 (lagere densiteit) beter zou zijn. Dit is echter moeilijk verkrijgbaar (ook in de States).
OC 703 is in (US gedomineerde) Engelstalige groepen meer een begrip geworden voor een geluidsabsorberende minerale wol plaat in algemene zin, zoals wij Jeep zeggen voor een terreinwagen ongeacht merk, en bic voor zo'n schrijfding ongeacht merk of type. Dit heeft weinig te maken met de veronderstelde hoge kwaliteit van die plaat. Dat is gewoon een goede glaswolplaat zoals je die hier evengoed kan vinden van Isover of gelijk welk ander merk. Het zijn leken die veronderstellen, door de enorme herhaling en penetratie van steeds dezelfde plaat type, dat er wel iets bijzonders moet mee zijn.

De 562 waar ik naar refereerde is ca 60 à 65 kg/m3.

Voor de wandabsorptie zou ik kiezen tussen 221, 562 of 231.

Hier zijn een aantal leerzame links:
Er is ook een bruto prijslijst bij van Nederland (de prijsopbouw tussen Belgie en Nederland kan iets schelen).

http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...Bouwwijzer.pdf
http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...taPlaat212.pdf
http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...aat_212_NL.pdf
Rockwool brandveilige isolatie: Bestektekst DeltaPlaat 212
Rockwool brandveilige isolatie: documentatie
Rockwool brandveilige isolatie: documentatie-vl
Rockwool brandveilige isolatie: sitemap
http://www1.rockwool.nl/graphics/rws...tBouw_2007.pdf

Laatst gewijzigd door EricDesart; 27-07-2007 om 17:39
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-07-2007, 20:34
Junior Member

Bedankt voor alle tips & handige documenten!
hier is de plattegrond van m'n studio->

In principe kan ik wel bass chunks maken van 80cm lang beide zijden.. het enige probleem zou zijn aan de muurzijde waar m'n ramen zitten.. misschien moet ik voor die 2 hoeken de assymetrische chunks maken?
Wat is de aangeraden dikte voor de RW 221 plaat dan (voor de broadband absorbers)? (10cm? of is 5cm al genoeg als ik deze tegen de muur plaats)

Alvast bedankt!

Citaat:
Dimitrii,

Wat is de densiteit van die delta plaat? Kan je dit eens navragen?
Kan je die hoog opstapelen, of dien je die te steunen?
In geen enkel document op het net (links beneden) vindt ik deze densiteit.

EDITED
Ik heb hier hopen eigen privé archief informatie van Rockwool producten en heb het gevonden: De deltaplaat 212 = ca 50 kg/m3.
Voor de chunks is dit zeker goed.
Die platen hoeven niet symetrisch te zijn.

Plaat 221 = ca 55 kg/m3 en 231 = ca 70 kg/m3

Ik kan die figuur van je studio niet zien in het forum.

Als je plaats genoeg hebt zou je deze deltaplaten kunnen omgekeerd op elkaar plaatsen.
v.b.:
1ste plaat 80 x 50
2de plaat 50 x 80
3de 80 x 50
enz.

Hierdoor krijg je een getand effect (makkelijker te zien bij schetsen). Dit verbetert de ingangsimpedantie, en maakt de totale hoekabsorptie acoustisch beter (dit is mijn buik die dit vertelt, is niet gemeten) en physisch groter.
Acoustisch wordt dezelfde hoeveelheid materiaal in de chunks veel effectiever.

Note: Er is niets bijzonders aan OC 703. Voor chunks denk ik zelf dat OC 702 (lagere densiteit) beter zou zijn. Dit is echter moeilijk verkrijgbaar (ook in de States).
OC 703 is in (US gedomineerde) Engelstalige groepen meer een begrip geworden voor een geluidsabsorberende minerale wol plaat in algemene zin, zoals wij Jeep zeggen voor een terreinwagen ongeacht merk, en bic voor zo'n schrijfding ongeacht merk of type. Dit heeft weinig te maken met de veronderstelde hoge kwaliteit van die plaat. Dat is gewoon een goede glaswolplaat zoals je die hier evengoed kan vinden van Isover of gelijk welk ander merk. Het zijn leken die veronderstellen, door de enorme herhaling en penetratie van steeds dezelfde plaat type, dat er wel iets bijzonders moet mee zijn.

De 562 waar ik naar refereerde is ca 60 à 65 kg/m3.

Voor de wandabsorptie zou ik kiezen tussen 221, 562 of 231.

Hier zijn een aantal leerzame links:
Er is ook een bruto prijslijst bij van Nederland (de prijsopbouw tussen Belgie en Nederland kan iets schelen).

http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...Bouwwijzer.pdf
http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...taPlaat212.pdf
http://www.rockwool.nl/graphics/rws-...aat_212_NL.pdf
Rockwool brandveilige isolatie: Bestektekst DeltaPlaat 212
Rockwool brandveilige isolatie: documentatie
Rockwool brandveilige isolatie: documentatie-vl
Rockwool brandveilige isolatie: sitemap
http://www1.rockwool.nl/graphics/rws...tBouw_2007.pdf
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-07-2007, 22:05
Erelid

Dimitrii

Als je een figuur in een forum zet moet je dit verkleinen.

Afhankelijk van de forum layout is dit tussen 650 en 700 px breed.
Dit wordt onleesbaar zo. Dit is echt ongenietbaar voor anderen.
Gelieve jouw bericht te editen a.u.b.

Een paar zeer goede freeware graphische programmas zijn:
Voor Windows:
Free graphic and photo viewer - XnView - GRAPHIC VIEWER
IrfanView - Official Homepage - one of the most popular viewers worldwide
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-07-2007, 00:29
Junior Member

Citaat:
Dimitrii

Als je een figuur in een forum zet moet je dit verkleinen.

Afhankelijk van de forum layout is dit tussen 650 en 700 px breed.
Dit wordt onleesbaar zo. Dit is echt ongenietbaar voor anderen.
Gelieve jouw bericht te editen a.u.b.

Een paar zeer goede freeware graphische programmas zijn:
Voor Windows:
Free graphic and photo viewer - XnView - GRAPHIC VIEWER
IrfanView - Official Homepage - one of the most popular viewers worldwide
oei, sorry niet gemerkt - is gebeurd
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28-07-2007, 00:44
Junior Member

Zelf heb ik ook nog es zitten zoeken en ik ben deze nog tegengekomen ->
Rockwool 430 Façadeplaat:
Harde rotswolplaat (± 65kg/m3).
(de densiteit info heb ik hier gevonden-> Isowill )
-> ze is iets goedkoper dan de Rockwool 221 plaat en iets hogere densiteit - dus een betere koop?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28-07-2007, 01:28
Erelid

Dimitrii,

Bedankt voor het aanpassen van die tekening.

Die 430 lijkt mij op het eerste zicht een goede keuze, maar met vraagtekens..
http://www1.rockwool.nl/graphics/rws...0_DUO_MONO.pdf

Normaal zijn facade platen beter bestand tegen vocht en weersomstandigheden omdat die gedurende een aantal maanden aan weer en wind kunnen blootgesteld zijn (voor finale gevelbekleding af is).

Ik heb echter mijn eigen documentatie nagezien, en deze plaat heeft hiervoor een harde 25 mm toplaag met hogere densiteit en een ruglaag die veerkrachtig is met lagere densiteit. Door deze mix heb ik in mijn technische documentatie geen densiteiten, terwijl ik die wel voor al de rest heb.

Ik weet niet wat die Mono versie is. Ik vraag me af of de densiteit die jij kent via Isowill (is een goede verdeler) een gemiddelde densiteit is of niet. Je kan hen eens bellen. Ik weet ook niet zeker in hoever die weersbestendigheidsmaatregelen invloed heeft op de ingangsimpedantie van die plaat.

Navragen.

Om eerlijk te zijn kan je ook gewoon op veilig spelen, en neem een van de types die ik geadviseerd heb.

Dimitry ga nu niet elke plaat checken met mij hé. Ik heb hier ongeveer een halve meter rockwool documentatie staan. Voor die 10 of 20 platen van jou wordt de paar Euros die jij mogelijk uitspaart duur aan tijdsgebruik.
Je bent nu aan de reeks bouw bezig. Er is ook nog de divisie industrie en akoestiek.

BTW, Je kan met 5 cm platen werken op een spouw. Als ik jou was zou ik echter de 100 mm aanhouden voor de panelen (nog steeds met spouw indien mogelijk).

Eén van de grootste fouten die steeds weerkomt in studio ruimtes is de overabsorptie in mid en hoog en het tekort aan absorptie in het laag.

Als jij bijvoorbeeld de piekfrequentie van kickdrums onder controle will krijgen is zelfs 100 mm behoorlijk dun.

Daarvoor is het zelfs leuk als je ook recording doet om een aantal panelen in van die gobos te hangen, wat het mogelijk maakt tijdelijk aanpassingen te doen door die voor een muur te zetten (heb je een dynamische spouw). In dat geval is zelfs 150 mm goed als paneeldikte.
En die dingen kan je voor andere zaken ook gebruiken. Kijk die andere thread "mobiele panelen".

Laatst gewijzigd door EricDesart; 28-07-2007 om 02:17
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-07-2007, 16:38
Junior Member

Ok, bedankt voor alle tijd & hulp!! het is ten zeerste geapprecieerd
Ik weet nu ondertussen al welke kant ik uitga

(nog even terzijde: Mocht je zaken/bedrijven weten die de Rockwool 221 aan particulieren kunnen leveren per pak mag je mij altijd de adressen laten weten.
Want de meeste zaken verkopen enkel de RW 202.)

Cheers!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten