homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-07-2007, 18:37
Member

Reputatie: timurvw is op goeie weg
Standaard 2 mics tegelijk

Inleiding:
Ik wil met 2 mics (een Shure PG 57 en een MXL 770) tegelijkertijd resp. akoestische gitaar en zang opnemen, ik weet dat een pg 57 niet gemaakt is voor akkoestische gitaar, maar kom. Beeld u een staander in met een extra tak waar een tweede mic op vrij korte afstand (halve meter) van de andere is.

Uitrusting:
E-MU 1616m pci-kaart met externe bay
Cubase SX 3
de 2 bovengenoemde mics

Problemen en vragen:
1) Geluid van beide mics komt op 1 audiospoor (bv. audio 1).
Hoe kan ik elke mic op een apart spoor zetten, zodat ik ze ook apart kan bewerken? (Denk eraan: ik wil ze wel tegelijkertijd inspelen!)

2) Geluid is nogal zacht. Ik zet het channelvolume in cubase op max, en dat is nog altijd te zacht. En als ik de volumeknoppen van de mic-ingangen op de E-MU luider zet krijg ik feedback van de mics door mijn boxen.

3) Wat betekent in mensentaal de knop op mijn MXL 770: 0db -10db en welke nuttige dingen kan ik daarmee doen?

Zo, ik hoop dat ik u een goed beeld heb kunnen schetsen van mijn situatie. Voor de volledigheid, ik speel en zing blues: Muddy Waters, John Lee Hooker,
JB lenoir,...
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-07-2007, 19:20
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: 2 mics tegelijk

Citaat:
ik weet dat een pg 57 niet gemaakt is voor akkoestische gitaar, maar kom.
Ik zou zowiezo de MXL voor de gitaar nemen en de PG57 voor de stem, dat gaat beter klinken imo.

Citaat:
1) Geluid van beide mics komt op 1 audiospoor (bv. audio 1).
Hoe kan ik elke mic op een apart spoor zetten, zodat ik ze ook apart kan bewerken? (Denk eraan: ik wil ze wel tegelijkertijd inspelen!)
Euhm, dat is simpel, maak 2 kanalen en stuur mic ingang 1 naar het eerste kanaal en mic ingang 2 naar kanaal 2.
Indien je niet weet hoe dat moet raad ik je ten zeerste aan de handleiding van Cubase te lezen, en te verifieren dat je de correcte driver (emu Asio) in Cubase draait.

Citaat:
2) Geluid is nogal zacht. Ik zet het channelvolume in cubase op max, en dat is nog altijd te zacht. En als ik de volumeknoppen van de mic-ingangen op de E-MU luider zet krijg ik feedback van de mics door mijn boxen.
Je hebt blijkbaar nog weinig ervaring met gain staging. Geeft niet, daar is dit forum voor!
Eerst en vooral is het nooit goed om iets dat je opneemt af te spelen in dezelfde kamer, dat geeft nu eenmaal feedback. Gezien je gitaar + zang doet lijkt het me mischien het simpelst om gewoon niet te luisteren naar wat je opneemt, gewoon vooraf verifieert of je niveaus en mic positie goed zit en dan je boxen af als je 'echt' gaat opnemen.
Beter zou zijn dit zo als gebruikelijk met een hoofdtelefoon te doen (gesloten type). Dan zou ik EMU's patchmix software mixer gebruiken om alles wat binnenkomt rechtstreeks te laten horen, je geeft nu aan dat je blijkbaar Cubase's software monitoring functie gebruikt (dat luidspreker symbool naast je kanaal), en die geeft vertraging dus hoor je alles iets later dan je speelt.

Om je niveau's in te stellen zou je die LED's op je 1616m kunnen gebruiken. Ik zou het op die -12 led houden met hoogstens af en toe de -6 led dat brandt.
Er zijn nauwkeurigere manieren om dat in het oog te houden via plugins in Cubase, maar als je speelt en het niveau blijft op -12 hoogstens -6 af en toe, is alles normaal wel safe. Je mag gewoon nooit in het rood gaan in een digitale setup, jamais!
Je kan niet verwachten dat dit zo luid klinkt als een CD, loudness (niet hetzelfde als volume) kan je altijd dmv compressie en limiting doen in je mix, en wordt als je een cd maakt ook achteraf gedaan in een Masteringstudio.

Citaat:
3) Wat betekent in mensentaal de knop op mijn MXL 770: 0db -10db en welke nuttige dingen kan ik daarmee doen?
Dat is een PAD knop, die dient ervoor om als je bron te luid is en je microfoon overstuurt binnenin, het signaal van het membraan naar je ingebouwde preamp te verminderen zodat alles netjes blijft.

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-07-2007, 19:36
Member

Reputatie: timurvw is op goeie weg

Citaat:
Beter zou zijn dit zo als gebruikelijk met een hoofdtelefoon te doen (gesloten type). Dan zou ik EMU's patchmix software mixer gebruiken om alles wat binnenkomt rechtstreeks te laten horen, je geeft nu aan dat je blijkbaar Cubase's software monitoring functie gebruikt (dat luidspreker symbool naast je kanaal), en die geeft vertraging dus hoor je alles iets later dan je speelt.
Bedankt voor de tip. Voor de zekerheid stap per stap: dat doe ik dan door de luidsprekers uit de uitgangen van de externe bay te trekken en een hoofdtelefoon in te steken. Vervolgens zorg ik dat in Cubase het luidsprekersymbool uitstaat. Voor de rest moet ik dan toch geen andere instellingen in de patchmix software wijzigen he?

Citaat:
Je kan niet verwachten dat dit zo luid klinkt als een CD, loudness (niet hetzelfde als volume) kan je altijd dmv compressie en limiting doen in je mix, en wordt als je een cd maakt ook achteraf gedaan in een Masteringstudio.
Kunt ge me een link sturen waar deze dingen (compressie, limiting en masteringstudio) simpel worden uitgelegd (of zelf uitleggen als ge zin hebt) en met welke progs zou gij dat doen? Heb momenteel enkel Cubase SX 3.

Laatst gewijzigd door timurvw; 26-07-2007 om 19:47
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-07-2007, 20:07
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Bedankt voor de tip. Voor de zekerheid stap per stap: dat doe ik dan door de luidsprekers uit de uitgangen van de externe bay te trekken en een hoofdtelefoon in te steken. Vervolgens zorg ik dat in Cubase het luidsprekersymbool uitstaat. Voor de rest moet ik dan toch geen andere instellingen in de patchmix software wijzigen he?
Normaal gezien moet je ze niet uitrekken, maar dat hangt van je speakers af, heb je actieve monitors? dan kan je inderdaad een probleem hebben en is het mogelijk dat je ze moet uitrekken, maar een simpele on/off schakelaar werkt ook natuurlijk.
Over Patchmix, indien je jezelf hoort zonder dat cubase opstaat is dat allesinds in orde. Je volumes in je koptelefoon kan je dan via Patchmix instellen/wijzigen.

Citaat:
Kunt ge me een link sturen waar deze dingen (compressie, limiting en masteringstudio) simpel worden uitgelegd (of zelf uitleggen als ge zin hebt) en met welke progs zou gij dat doen? Heb momenteel enkel Cubase SX 3.
Bwa, gezien Cubase SX3 een programma is (was) van zo'n goeie 800eur, zal dat wel voldoen zeker?
Voor compressie en limiting enz heb je goeie plugins (...en een goeie processor) nodig. Die kan je overal online kopen, en er zijn er een hoop goede te vinden gratis online (legaal dan), zoals op KVR audio.

Dat uitleggen ga ik echt niet aan beginnen, zoek op deze site, zoek via google, er staat meer dan genoeg info over online.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten