homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 13:35
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: DAW pc kopen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IamTrapMusic Bekijk bericht
klopt inderdaad, ik heb ook zeker geen grafische kaart geselecteerd, gewoon de onboard video kaart van het moederbord kan het eerst wel even doen,

ik kwam alles bij elkaar bij de meeste site's allemaal op een 600 tot 700 euro uit zonder OS, dus ik ga dan toch liever voor die pc die ik hier heb geplaatst...

maar ik dacht laat ik hem hier even opzetten, mischien dat er iemand zou zijn van "joh doe dat nou niet, kijk hier of daar even"

dus graag zou ik willen weten of die pc het goed kan doen als DAW.
Een onboard videokaart raad ik af, omdat die met sommige audio interfaces en DAW software compatibiliteitsproblemen heeft. (driver conflicten)
Kies liever een videokaart op basis van de chipset. Check dit met het compatibiliteitsrapport van de DAW software en de audio hardware.

Laatst gewijzigd door frederic; 01-06-2014 om 13:38
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 14:15
Active Member

Reputatie: Spiritos is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
"..Het kan een "mobiele" i7 CPU zijn en dan kan 240W best, mits de rest ook stroomzuinig gebouwd is..."

"..Persoonlijk vind ik eender welke computer met 600W niet meer van deze tijd."
Gelukkig ben je met me eens dat <600W anno nu eigenlijk niet meer kan maar dat 240W voldoende zou zijn lijkt mij volstrekt onjuist.
Ook rekening houdend met een verlies van 15-20% in zo'n 2 3 jaar -gezien de geringe kwaliteit- loop je geheid tegen ellende aan.

Als ik deze calculator invul kom ik al op 265W uit. Uiteraard een benadering maar toch.. je wilt altijd iets van overhead houden,zeker met een DAW PC.
eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts

OP: Mijn ervaring is iig dat budget-PC's altijd bezuinigen op voeding en fans (koeling/stilte).
Ik zou eerder zoeken naar een gebruikte. Check eens: Desktops - Vraag & Aanbod - Tweakers

Hier koop je geen anonieme rotzooi zoals op Marktplaats maar van PC-liefhebbers die weten waarover ze het hebben en je kan de feedback bekijken. Zelf nog nooit problemen gehad met aanschaf alhier.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 14:24
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritos Bekijk bericht
Gelukkig ben je met me eens dat <600W anno nu eigenlijk niet meer kan maar dat 240W voldoende zou zijn lijkt mij volstrekt onjuist.
Dat kan niet meer, omdat dat onzin is. 600W voor een computer? Dat is op jaarbasis al meer aan elektriciteit dan het ding waard is.

Zowat alle pro's gebruiken laptops voor audio. De enige reden die ik nog zie om aan zelfbouw te doen (n een monster stroomverbruik te hebben) is dat je meerdere PCI audio interfaces zou gebruiken. En dan gamer/overclocker spul, waar economie al helemaal niet komt bij kijken.

Als je schat dat er wereldwijd miljoenen en miljoenen van die desktops met een overdreven stroomverbruik staan te draaien, dan kan je ongeveer inschatten hoeveel elektriciteitscentrales je daarvoor nodig hebt.

Het is alleen maar hoopgevend dat de markt naar laptops neigt en vandaar naar computing dat aangedreven wordt door iets dat met enkele watts toekomt. Daarvan zijn er ook al miljoenen en miljoenen en dat is de toekomst. Intel heeft wat dat betreft al lang de boot gemist...
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 14:42
Active Member

Reputatie: Spiritos is op goeie weg

Citaat:
Dat kan niet meer, omdat dat onzin is. 600W voor een computer? Dat is op jaarbasis al meer aan elektriciteit dan het ding waard is.

Zowat alle pro's gebruiken laptops voor audio.
Alhoewel ik uiteraard niets andersdsan sympathie op kan brengen voor je overwegingen t.a.v. het mileu is dat mijns inziens 'besides the point' m.b.t. de vraag van de OP.

Het is waar dat consumenten vaker kiezen voor een laptop (overigens 'gewoon' uit praktisch oogpunt) maar ik daag je uit n professionele muziekstudio te noemen die uitsluitend met laptops werkt.

Daarbij is het energieverbruik slechts n argument maar vergeet niet de productiekosten (en vervuiling) die bij laptops een stuk hoger liggen! Ook de levensduur (denk aan batterijen) hebben een vl kortere levenscyclus dan PC's. Zie ook: Pro Used Computers - PUC - Een laptop, minder energie n milieuvriendelijker?

Het energievraagstuk is terecht maar light beduidend complexer dan voorgesteld.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 17:35
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Het ging over een budget PC; de fabrikant geeft niks op. Die (dump) site geeft 240W op.

De PC zal wel werken, zeker?

En 240W kan, zonder meer. Die hele mythe van 600W+ voedingen komt zeker niet uit de pro sfeer. Wie heeft er een 250W GPU nodig voor audio? Dat is stuff voor gamers.

Deze Lenovo ken ik niet, en 't zou best kunnen dat het een heel ander ding is dan de Lenovo's die ik wel ken. Het is een budget model.

Stroomverbruik van componenten daalt jaar na jaar. Ook de gemiddelde server in een data center verbruikt ongeveer de helft van tien jaar geleden. En van de mogelijkheden om zuinigere computers te maken, is 't gebruik van mobile CPU's. Die hebben een slechte reputatie, maar dat was Celeron tijdperk. Vandaag is de prestatie van mobile en andere Intel's zo goed als gelijk. Heel de Apple iMac en Mini reeks gebruikt mobile CPU's. Zelfs in servers kom je ze tegen...

En wat betreft studio's... ik ken er alleszins enkele waar de Mac pro of zelfs nog een G5 nog in gebruik is, maar de bulk van 't mixen toch op Macbooks gebeurt. Meer dan studio's waar een budget PC gebruikt wordt, in ieder geval.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 18:54
Junior Member

Reputatie: IamTrapMusic is op goeie weg

okeee tonnen aan informatie.... probeer het even voor mezelf samen te vatten.....

Ik doe geen opnames dus de pc mag van mij best even blazen als die het warm heeft...

de geheugen sloten was ik mij bewust van, zolang ik gewoon sneller geheugen er voor kan krijgen dan vind ik het goed.

De DAW die ik gebruik draait niet zwaar vergeleken met andere, ik gebruik zoals zo vele (EDM) trap producers FL studio...

de buizing is prefab achja, kan over een jaar altijd nog zeggen, koop een andere kast, paar stille koelers, of zie ik iets over het hoofd?
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 19:13
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IamTrapMusic Bekijk bericht
de geheugen sloten was ik mij bewust van, zolang ik gewoon sneller geheugen er voor kan krijgen dan vind ik het goed.
Sneller geheugen kan er wel in, maar gaat even snel lopen als het oudere. Of bedoel je meer geheugen?

Citaat:
de buizing is prefab achja, kan over een jaar altijd nog zeggen, koop een andere kast, paar stille koelers, of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat er een redelijke kans is dat het overbouwen van de inhoud in een andere kast nutteloos en moeilijk is.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 19:50
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Citaat:
Het ging over een budget PC; de fabrikant geeft niks op. Die (dump) site geeft 240W op.

De PC zal wel werken, zeker?

En 240W kan, zonder meer. Die hele mythe van 600W+ voedingen komt zeker niet uit de pro sfeer. Wie heeft er een 250W GPU nodig voor audio? Dat is stuff voor gamers.

Deze Lenovo ken ik niet, en 't zou best kunnen dat het een heel ander ding is dan de Lenovo's die ik wel ken. Het is een budget model.

Stroomverbruik van componenten daalt jaar na jaar. Ook de gemiddelde server in een data center verbruikt ongeveer de helft van tien jaar geleden. En van de mogelijkheden om zuinigere computers te maken, is 't gebruik van mobile CPU's. Die hebben een slechte reputatie, maar dat was Celeron tijdperk. Vandaag is de prestatie van mobile en andere Intel's zo goed als gelijk. Heel de Apple iMac en Mini reeks gebruikt mobile CPU's. Zelfs in servers kom je ze tegen...

En wat betreft studio's... ik ken er alleszins enkele waar de Mac pro of zelfs nog een G5 nog in gebruik is, maar de bulk van 't mixen toch op Macbooks gebeurt. Meer dan studio's waar een budget PC gebruikt wordt, in ieder geval.
Nog niet veel gewerkt met software synths zeker?
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 01-06-2014, 22:41
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Nog niet veel gewerkt met software synths zeker?
Inderdaad. Niet meteen m'n interesse gebied

Hebben die een 1.000 W PSU nodig?
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 02-06-2014, 10:36
Junior Member

Reputatie: AudioPlanet75 is op goeie weg

Persoonlijk heb ik een:

I7 2600k
12GB ram
HD 7950 (niet noodzakelijk voor producen)

Dit allemaal op een Asrock moederbord dat een overclock utility meegeeft als software.

Ik heb ook nog een firewire kaart erin zitten en als interface heb ik een Focusrite saffire pro 40.

Tegenwoordig zal dit je op zo'n 1100/1200 euro komen vermoed ik maar het is echt wel een super setup!

De grafische kaart is uiteraard niet nodig als je produced. De chip die op je processor zit is meestal goed genoeg, al moet je dan wel een moederbord hebben met een videoaansluiting en meestal kan je slechts 1 scherm aansluiten.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten