homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 31-03-2014, 10:58
Senior Member

Reputatie: reindp is op goeie weg
Standaard Filmmuzziek: rechten en dergelijke?

Hallo allemaal,

ik heb zonet muziek gecomponeerd voor mijn allereerste kortfilm.
Binnenkort wil ik met de regisseur samen zitten om het financieel aspect eens te bespreken: vergoeding, rechten en plichten.
Maar ik weet niet goed waar te beginnen. Omdat het mijn eerste film is, en een goede film waar ik graag wil aan meewerken, ben ik bereid om gratis de fragmenten te laten gebruiken.
Maar hoe zit het dan met rechten, exclusiviteit,...
Heeft iemand onder jullie dergelijke ervaring?
Is het aan te raden om met een advocaat te werken voor dergelijke opdrachten?

Thanks!
Rein
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 31-03-2014, 13:09
Active Member

Reputatie: MrCasablanca is op goeie weg
Standaard Re: Filmmuzziek: rechten en dergelijke?

Hei Rein, te gek: eerst muziek maken en dan samen zitten over vergoeding, rechten en plichten.. Ik wil ook wel met u samenwerken!

Principe is dat je Sabam aangeeft. Afhankelijk van of de (kort)film veel getoond wordt in zalen/op festivals zal je een beetje of een heel klein beetje Sabam krijgen. Dus de regisseur/producent moet dan aan de festivals documentatie geven dat jouw muziek in die film zit. Het festival moet dat dan aangeven bij Sabam..

In principe onderteken je best een contract waarin staat dat jouw muziek in de context van de kortfilm kan gebruikt worden door regisseur/producent, maar niet in een andere context. De muziek blijft dan uiteraard van u en je kan er verder nog mee doen wat je wilt. Belangrijk is dat je goed omschrijft wat kan (synchronisatie van muziek met montage van beelden kortfilm "x", etc...) en eventueel ook wat niet kan (uitbrengen van muziek op cd, reclame-synchronisatie), etc..

Een advocaat lijkt me wat overdreven.. Gaat je geld kosten terwijl je blijkbaar er zelf niets aan verdient..
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 31-03-2014, 13:21
Senior Member

Reputatie: teasebeats wordt hier goed onthaaldteasebeats wordt hier goed onthaald

Eigenlijk EXACT wat mrCasablanca zegt.

Je kunt wel (afhankelijk van de relatie die je hebt met de opdrachtgever) zeggen dat je een kleine tegemoetkoming in de kosten/vergoeding zal accepteren, maar dat je dat niet eist omdat je het project zo tof vind.

Voor de rest: Leg de titels goed vast (Sabam, Buma/Stemra, Whatever) en vraag of je in de aftiteling mag met naam en toenaam+titel(s) nummer(s).
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 31-03-2014, 20:12
Senior Member

Reputatie: reindp is op goeie weg

Thx heb ook eens naar een jurist gemaild, om wat meer advies in te winnen.
Kan geen kwaad, denk ik.

Binnenkort is de kortfilm af, ik hou jullie op de hoogte
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 31-03-2014, 21:27
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Voor zover ik de situatie kan overzien (ik ben goed ingelezen op het Nederlands recht rond deze kwesties, niet het Belgische) is het voornamelijk de regisseur die zich zorgen moet maken om een goede deal.

Het is het makkelijkst dat jullie afspreken dat de muziek 'onbeperkt' mag worden gebruikt in de genoemde film. Eventueel kun je daar een bepaald bedrag aan verbinden. In dat geval ben jij nog steeds eigenaar etc., je kunt doen met de muziek wat je wilt, maar de filmmaker hoeft zich ook geen zorgen te maken om de rechten, daar hebben jullie immers een overeenkomst. Het enige probleem is dan de definitie van 'de film', valt een trailer daar ook onder, of een verkorte versie, of een 'videocollage' etc. Daar moet even over nagedacht worden.

Kort gezegd: een contract waarin je de filmmaker een licentie op jouw muziek geeft dus. Dat is het minste gedoe. Het lastige is de termen bepalen: wat mag wel en wat mag niet.

Belangrijk om te weten: ook al verkoop je alle rechten op al je muziek, je blijft altijd iets te zeggen hebben over je muziek, de persoonlijkheidsrechten. Je mag je verzetten tegen 'artistieke verminking' om maar wat te noemen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-04-2014, 08:01
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Auteursrechten en royalty's | Poppunt
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten