homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 23-03-2014, 17:11
Pixie's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Harder in volume en audio events vraag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door audiocollage Bekijk bericht
RMS of piek heeft geen belang, er wordt naar het volledige signaal gekeken,
Citaat:
eerst kijken wat/waar de hoogste waarde is (de hoogste piek, hoogste getal) om daaruit de vermenigvuldigingsfactor te bepalen, nadien de vermenigvuldiging uitvoeren,
Hier spreek je jezelf tegen.
Eerst zeg ja dat RMS of piek geen belang heeft, daarna bevestig je wat ik zeg, namelijk dat er naar de piek gekeken wordt en van daar uit de vermenigvuldigingsfactor bepaald wordt.
  #22 (permalink)  
Oud 23-03-2014, 17:12
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
Al van een expander gehoord? Of van een equalizer? Fijn dat je "de huidige masteringpraktijken" zo treffend samenvat.
Sorry Gert, maar je kunt niet ontkennen dat onder mastering tegenwoordig toch in zeker driekwart van de gevallen compressie wordt bedoeld. Ook dat SOS-artikel bevestigd dat. Ik was ook in de veronderstelling dat je dat bedoelde, maar ik heb het dus te eng gezien.

Het verklaart echter wel waarom ik je niet begreep, maar dat is nu volledig helder, ik snap het
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 23-03-2014, 17:31
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Het 'ideale maximum' is het luidste signaal zonder clipping. In het digitale domein is dit gewoon een getal, voor 16 bit 2^16 = 65536. Hoger geeft vervorming, lager is gewoon stiller dan dit maximum.
Als een compleet signaal bvb. maar de helft (1/2) van deze maximum waarde gebruikt, kan het met de normalize functie op volledige kracht gezet worden, in dit geval wordt er vermenigvuldigt met twee.
RMS of piek heeft geen belang, er wordt naar het volledige signaal gekeken, vandaar dat normalizing altijd in twee tijden gebeurt : eerst kijken wat/waar de hoogste waarde is (de hoogste piek, hoogste getal) om daaruit de vermenigvuldigingsfactor te bepalen, nadien de vermenigvuldiging uitvoeren, (elk getalletje van het signaal vermenigvuldigen met die vermenigvuldigingsfactor) that's all !
Het addertje zit 'm hier: de waarden van de individuele samples worden bij normalisatie niet vermenigvuldigd, maar er wordt steeds dezelfde waarde (het verschil tussen het maximale niveau en het niveau van de hoogste piek) bij opgeteld.

Eventjes rekenen dus. Stel dat je twee samples hebt, een met waarde 2 en een met waarde 1, en het maximumniveau dat je via normalisatie wil bereiken heeft een waarde van 4. Wanneer je uitgaat van een vermenigvuldiging, moet de hoogste waarde (2) – en bijgevolg elke sample – met een factor 2 worden vermenigvuldigd om aan 4 te geraken. De laagste waarde resulteert dan in 2 (1*2). Het verschil in niveau tussen de twee samples (met een waarde van 1 in het oorspronkelijke signaal) bedraagt nu 2 en het dynamisch bereik is bijgevolg verdubbeld.
Bij optelling wordt er bij elke sample exact dezelfde waarde opgeteld. 2 resulteert zo nog steeds in 4 (2+2), terwijl 1 resulteert in 3 (1+2). Het verschil in niveau tussen beide samples bedraagt nog steeds 1, zoals in het oorspronkelijke signaal, en het dynamisch bereik blijft dan ook ongewijzigd.

Normalisatie doet dus in wezen niets meer of niets minder dan wat je met een fader kan: het signaal luider of zachter zetten.

Groetjes,
Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 23-03-2014 om 17:56
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 23-03-2014, 20:59
Senior Member

Reputatie: audiocollage wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Hier spreek je jezelf tegen.
Eerst zeg ja dat RMS of piek geen belang heeft, daarna bevestig je wat ik zeg, namelijk dat er naar de piek gekeken wordt en van daar uit de vermenigvuldigingsfactor bepaald wordt.
Als ik het volledige signaal weghaal, kun jij me dan nog die piek aantonen ???
Als ik het volledige signaal weghaal, kun jij me dan nog de RMS waarde aantonen ???

Citaat:
Normalisatie doet dus in wezen niets meer of niets minder dan wat je met een fader kan: het signaal luider of zachter zetten.
Citaat:
...Ditzelfde gebeurt hardwarematig identiek bij een gain-regeling of gewone volume regeling. Dus een ideale RMS regeling, maar met dit verschil : Normalize gebeurt digitaal ... (geen toevoeging van ruis).
Citaat:
Het addertje zit 'm hier: de waarden van de individuele samples worden bij normalisatie niet vermenigvuldigd, maar er wordt steeds dezelfde waarde (het verschil tussen het maximale niveau en het niveau van de hoogste piek) bij opgeteld.

Eventjes rekenen dus. Stel dat je twee samples hebt, een met waarde 2 en een met waarde 1, en het maximumniveau dat je via normalisatie wil bereiken heeft een waarde van 4. Wanneer je uitgaat van een vermenigvuldiging, moet de hoogste waarde (2) Ė en bijgevolg elke sample Ė met een factor 2 worden vermenigvuldigd om aan 4 te geraken. De laagste waarde resulteert dan in 2 (1*2). Het verschil in niveau tussen de twee samples (met een waarde van 1 in het oorspronkelijke signaal) bedraagt nu 2 en het dynamisch bereik is bijgevolg verdubbeld.
Bij optelling wordt er bij elke sample exact dezelfde waarde opgeteld. 2 resulteert zo nog steeds in 4 (2+2), terwijl 1 resulteert in 3 (1+2). Het verschil in niveau tussen beide samples bedraagt nog steeds 1, zoals in het oorspronkelijke signaal, en het dynamisch bereik blijft dan ook ongewijzigd.
Jij gaat dus een gelijkspanning optellen bij een wisselspanning (= audio-signaal) ???
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 23-03-2014, 21:23
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Jij gaat dus een gelijkspanning optellen bij een wisselspanning (= audio-signaal) ???
OK, jij wint. Sit back and enjoy.
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 24-03-2014, 08:13
Pixie's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Als ik het volledige signaal weghaal, kun jij me dan nog die piek aantonen ???
Als ik het volledige signaal weghaal, kun jij me dan nog de RMS waarde aantonen ???
Wat bedoel je hier in godsnaam mee???
  #27 (permalink)  
Oud 24-03-2014, 08:54
wil72810's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Stuur een bericht via MSN naar wil72810

Ik denk dat er een groot onbegrip rond normalizatie alleen maar onduidelijker gemaakt wordt door met technische termen uit context te werken.
Als je de technische documentatie van verschillende DAWs nakijkt en leest wat ze onder "Normalize" verstaan is het duidelijk wat al eerder werd aangehaald. Normalizatie is een door de computer berekende verhoging van de overall gain van een (stuk van een) track. Het analyseert de track en plaatst de piek op het gewenste hogere of lagere niveau en verhoogt/verlaagt alle andere gegevens met dezelfde factor. Het is dus eigenlijk hetzelfde als de fader omhoog of omlaag schuiven tot een bepaald punt.
Nu kan dat zijn nut hebben als je samples van verschillend niveau bij mekaar wil brengen, ook al wordt overal in andere fora (homerecording.com, gearslutz, ...) hevig gefulmineerd tegen Normalization en wordt het - wegens inherente fouten - als een eenvoudige beginnerstruc afgedaan. Het verhoogt/verlaagt het piek-volume van een een track, maar zal niets veranderen aan de loudness of perceived loudness omdat de relatieve afstand tussen hoog en laag volume in de track behouden blijft.
Als je dat wil aanpakken, moet je selectief de fader hoger of lager zetten (fader riding - eventueel met automatisatie) of werken met compressie (om de relatieve afstand tussen zachte en luide passages te verkleinen), EQ (om bepaalde spectra van de klank te benadrukken/onderdrukken) of andere mix-techieken.
Net zoals bij vele techieken die men gewend is, is de emotionele gehechtheid hier ook weer groot en dat merk je in de vorige posts.
Wat OP volgens mij in de vraag wou bereiken is dat de track, ook al wordt het volume verlaagd, toch luid zou klinken. Dat kan je dus alleen bereiken door de mix aan te pakken (fader riding, compressie, EQ, ...) en niet door te normalizeren. In dit geval is het gebruik van normalizatie en de aanpassing doorgevoerd in de on-line diensten vergelijkbaar met de ene persoon die de volumeknop van de stereoset omhoog draait waarna de andere de kamer binnenstormt en de knop weer naar omlaag draait. Het ene heft het andere op, zonder iets te veranderen aan de klank van de track.
En daar zit nu net de uitdaging van een goede mix en een goede, aangepaste mastering.

Jan
  #28 (permalink)  
Oud 27-03-2014, 18:48
Member

Reputatie: Foetsie is op goeie weg

Het volume verhaal laat ik zoals het is. Denk dat wil72810 een goed punt heeft.
Ik zal terug moeten naar master of zelfs mix proces wanneer ik het alsnog wil.

Mijn event schuif verhaal ben ik nog niet helemaal aan uit:

Wanneer ik weet waar ik moet zijn voor de overlapping settings dan weet ik voldoende. Crossfade is niet van toepassing dat is een stap na het geen ik wil verwezelijken.

Ter verduidelijking van mijn audio event verhaal.
Ik wil niet een gedeelte muten of zo. Ik wil het volgende voorbeeld:
Woordje 'Hallo'. Bestaat nu uit 2 events: 'hal' en 'lo'. Nu kan ik alleen 'Hal' over 'lo' schuiven en wil het instellen dat ik 'lo' onder 'hal' kan schuiven. Zoiets.
Bij andere woorden kan ik dit vaak wel. Ik kan nu maar alleen een gedeelte over het andere heel liggen en wil het juist onder de andere leggen.
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 27-03-2014, 19:05
Pixie's schermafbeelding
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeadPoet Bekijk bericht
Als je maar 1 van de twee overlappende wil horen: rechtsklikken en 'To Front >' en dan diegene die je wil horen selecteren.
Dit lijkt me te zijn waar je naar zoekt, niet?
  #30 (permalink)  
Oud 28-03-2014, 15:06
Senior Member

Reputatie: Corry heeft een prima uitstralingCorry heeft een prima uitstralingCorry heeft een prima uitstralingCorry heeft een prima uitstraling

Citaat:
Eventjes rekenen dus. Stel dat je twee samples hebt, een met waarde 2 en een met waarde 1, en het maximumniveau dat je via normalisatie wil bereiken heeft een waarde van 4. Wanneer je uitgaat van een vermenigvuldiging, moet de hoogste waarde (2) Ė en bijgevolg elke sample Ė met een factor 2 worden vermenigvuldigd om aan 4 te geraken. De laagste waarde resulteert dan in 2 (1*2). Het verschil in niveau tussen de twee samples (met een waarde van 1 in het oorspronkelijke signaal) bedraagt nu 2 en het dynamisch bereik is bijgevolg verdubbeld.

Beetje warrig geformuleerd Gert, heb je het hier nu over amplitudes en niveaus door elkaar?

amplitudes: in Volt, Pascal, ...
niveaus: in dB (20*log(rms/rms(referentieniveau)))

amplitudes vermenigvuldigen (x2) = niveaus optellen (+6 dB)

't Is niet mijn bedoeling om de discussie te rekken, ik denk dat iedereen ondertussen wel weet wat normalisatie is en ik twijfel zeker niet aan de kennis van Gert. Maar het is altijd duidelijker als de juiste terminologie en liefst ook eenheden in de juiste context gebruikt worden.

Logaritmisch rekenen zou trouwens standaardkennis moeten zijn van iedereen die zich serieus bezighoudt met muziek versterking / recording / mixing / mastering.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten