homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Outboard hardware

Mededelingen

Outboard hardware Een rubriek voorbehouden aan outboard hardware, zoals mixers, compressors, reverbs, equalizers, andere effecten.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 18:09
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard [DIY] "New" GSSL: SSL buscompressor kloon.

Voor diegenen die nog niet op de hoogte zijn: Een tijdje geleden kwam ik bij het surfen uit bij een Deense website die DIY kits verkoopt.
Op deze site stond een kit voor de Gyraf versie van een SSL stereo buss compressor voor een luttele €128.

In de komende weken ben ik van plan mijn vooruitgang in dit project met jullie te delen door middel van geïllustreerde verslagen en uiteraard ook soundbites.

De kit in kwestie is deze: https://pcbgrinder.com/index.php?rou...&product_id=50

Mijn eerste opmerking: €128 is de prijs voor de kit zonder voedingstransfo, VU meter, XLR- en spanningsaansluiting, verzendingskosten en, HEEL BELANGRIJK, zonder BTW.
In mijn haast had ik eerst enkel de kit besteld, om daarna te beseffen dat de transfo en de VU-meter nog moesten bijbesteld worden.
Gelukkig biedt Gustav ook deze delen apart aan en na enkele mailtjes heen en weer was ik erin geslaagd deze delen nog laten toe te voegen aan mijn bestelling.
Hierdoor is de voorlopige kostprijs €236,50. Met de 1HU case, mijn aansluitingen en knoppen erbij, verwacht ik in het totaal net onder de €300 uit te komen (werkuren niet meegerekend uiteraard).

De kit is vandaag aangekomen, maar aangezien ik deze week enkel vanavond de tijd heb om eraan te werken, gaat de volgende update even op zich laten wachten.

De bouw instructies kan je terugvinden op https://pcbgrinder.com/download/New_GssL_Guide.pdf .

To be continued...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_0846 (Large).JPG
Bekeken: 167
Grootte:  114.9 KB
ID: 14678  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 18:50
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: [DIY] "New" GSSL: SSL buscompressor kloon.

Ben wel eens benieuwd naar het resultaat. Je zou het moeten kunnen vergelijken met de echte SSL. Welke opamps gebruikt men in de kit?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 19:20
Senior Member

Reputatie: PeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatie

Ziet er goed uit
Veel soldeerplezier!
Kan al niet wachten op de soundbites...

@PCDJHENK

Als ik me niet vergis zijn het in deze kit de NE553(2)of (4).
Wily verbeter me als ik fout ben...

mijn keuze zou gaan naar de LM833 maar het verschil zal marginaal zijn...
Als er al een verschil te horen zou zijn...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 19:26
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Altijd welkom om hem te A/B'en met onze SSL4000E zijn buscompressor als hij af is! (Ik meen het, doen, wordt gezellig!)

Alex
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 21:40
Active Member

Reputatie: Joris J wordt hier goed onthaald

Ik zit ook al lange tijd naar zo'n kits te kijken....

Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 21:47
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterDB Bekijk bericht
Ziet er goed uit
Veel soldeerplezier!
Kan al niet wachten op de soundbites...

@PCDJHENK

Als ik me niet vergis zijn het in deze kit de NE553(2)of (4).
Wily verbeter me als ik fout ben...

mijn keuze zou gaan naar de LM833 maar het verschil zal marginaal zijn...
Als er al een verschil te horen zou zijn...
De NE5532 is niet echt ruisarm. Denk dat daar vooral het hoorbaar verschil zal zijn (bij max gain). Mijn keuze zou gaan naar de OPA2604P

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 17-02-2014 om 22:56 Reden: betere opamp bijgevoegd
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 21:52
Senior Member

Reputatie: Nootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatie

Ik word een beetje jaloers bij het zien dat iedereen zijn onderdelen zo vlot krijgt
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 21:57
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nootje Bekijk bericht
Ik word een beetje jaloers bij het zien dat iedereen zijn onderdelen zo vlot krijgt
Troost je. Ik ben ook nog altijd op mijn 1176 kit aan het wachten ...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 22:02
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Deze draad ga ik volgen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 17-02-2014, 23:52
Moderator

Toch nog snel een vervolg voordat ik mijn bed in ga.

Ik ben vanavond begonnen met het solderen van de IC-voetjes. Deze voetjes hebben aan één kant een inkeping, en deze inkeping moet overeenkomen met die van de tekening op de printplaat.

De printplaat soldeert erg vlot, maar het is me al opgevallen dat je echt wel een goede soldeerbout nodig hebt met een goed spitse punt, aangezien veel van de soldeereilandjes zeer kort bij elkaar liggen.
Dit is, volgens mij, geen project voor mensen die nog nooit gesoldeerd hebben. Enige soldeerervaring is wel vereist.

Na de IC-voetjes volgden de weerstanden. Aangezien het meer dan twintig jaar geleden is dat ik de kleurcodes nog eens onder ogen gehad heb, heb ik voor alle zekerheid de multimeter erbij gehaald om de weerstandswaarden te meten.
De printplaat is heel duidelijk gedocumenteerd dus is het in feite een avondje puzzelen met tussendoor wat solderen. Een paar keer heb ik de indruk gehad dat mijn solderingen wat uitliepen, maar na het bekijken van de board layout ( https://pcbgrinder.com/download/GSSL_11.pdf ) en het nameten van naast elkaar liggende eilandjes kon ik concluderen dat dit telkens vals alarm was.

Na de weerstanden zijn de diodes aan de beurt gekomen (stond ook weer erg duidelijk uitgelegd in de handleiding) en daarna ben ik begonnen aan de condensatoren. De eerste twee sets condensatoren (Keramische en polyester) hebben geen polariteit, dus net als bij de weerstanden is het gewoon op de printplaat zoeken en de waardes laten overeenkomen.

Als laatste vandaag heb ik de kleinere gepolariseerde condensatoren (Tantalum drop caps, volgens de handleiding) geplaatst. Ook hier staat in de handleiding duidelijk hoe je plus van min kan onderscheiden en de plus staat doorgaans ook duidelijk op de printplaat aangegeven. Enkel in drie gevallen was de plus niet aanwezig, maar als je de printplaat omdraait, merk je dat het soldeereiland dat toebehoort aan de plus zijde vierkant van vorm is, terwijl de min rond is. Ook hier geen probleem dus.
Om af te sluiten heb ik nog de voetjes van de VCA's geplaatst.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  IMG_0847 (Large).JPG
Bekeken: 124
Grootte:  111.8 KB
ID: 14683   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_0848 (Large).JPG
Bekeken: 125
Grootte:  94.8 KB
ID: 14684  

Naam:  IMG_0849 (Large).JPG