homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 10:05
Junior Member

Reputatie: frieze is op goeie weg
Standaard MIDI interface or Sound card?

hallo,
ik zit met een nijpend probleem... ik heb mezelf een Korg Legacy gekocht en die werkt met een usb ingang naar mijn laptop, waarop mijn VST instruments staan... Nu zou ik dus ook willen een ander keyboard aansluiten aan mijn laptop voor die programma's te besturen (en keyboard is met midi)
Maar ik wil ook homerecording met Cubase kunen werken...
Wat is het beste dat ik me aanschaf een MIDI-interface of een geluidskaart? :-?
  #2 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 10:44
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald
Standaard Re: MIDI interface or Sound card?

Ik denk dat het beste een combinatie van beiden is. Bv. de audiophile USB 24/96. Alhoewel ik nog altijd heel huiverig ben om USB soundkaarten aan te bevelen, ivm latency problemen.

Indien je laptop firewire heeft, zou ik gaan voor die oplossing. Die Audiophile geeft het ook in een firewire versie!

Check het even: www.m-audio.com !

Succes!
  #3 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 10:57
Junior Member

werkt die audiophile USB 24/96 dus als geluidskaart om met cubase te werken, en om een ander keyboard aan te sluiten?
  #4 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 11:20
Vintage Member

Ja, inderdaad. De geluidskaart doet gewoon zijn ding, en jij kunt via de MIDI in/out je keyboard bespelen.

Nogmaals wil ik erop duidden dat indien je veel met soft synths werkt, de latency met die USB kaart je absoluut parten gaat spelen.

Maar als je met die latency kunt leven, dan is dit de oplossing.

EDIT: oh ja, als je al veel USB apparaten gebruikt, kan dit trouwens ook nog eens de latency vergroten! Maar dat merk je dus alleen tijdens het bespelen van je soft synths/plugins etc.

[ Bewerkt door Contender on 2004/9/17 11:22 ]
  #5 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 12:04
Junior Member

oei,
1. wel kheb dus software bij mijn korg gekregen, en daarmee staan alle programma's op PC, nix van klanken in die korg... maar die korgsynt. bevat maar 24 klaviertoetsen (werkt met usb naar laptop), en daarom wil ik dus mijn yamahaklavier (die 40 klaviertoetsen heeft en MIDI) op mijn laptop aan sluiten om dus met dat klavier de soft synths/plugings te bespelen.
Dus zit ik met het probleem van MIDI (van de yamaha) naar USB (de laptop).
2. En volgend probleem aangezien ik geen professionele geluidskaart op laptop heb, zit ik dus met latency als ik Cubase wil gebruiken om iets op te nemen.

DUS: zoek ik iets om oa. mijn yamaha keyboard (MIDI) naar laptop te sturen en softsynths te besturen.
en een geluidskaart om dan met de gegevens (Korgsynt, yamaha) dat ik heb op te nemen.
Begrijp je het nu wat beter mijn probleem? :roll:
  #6 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 12:55
Vintage Member

Ja, ik snap je probleem. En dat wordt opgelost met bv. een Audiophile. Zij het de USB variant OF de Firewire variant. Beiden hebben MIDI in/out, en beiden zijn geschikt om met Cubase en/of audio te werken.

Je hoeft het natuurlijk niet perse een M-audio kaart te kopen. Er zijn verschillende USB/Firewire kaarten te koop van o.a. Edirol, Terratec etc. etc.

Ik heb zelf goede ervaringen met M-audio (wel PCI kaart, geen USB), maar andere soundkaarten zijn ook zekerlijk de moeite waard om eens te bekijken.
  #7 (permalink)  
Oud 17-09-2004, 13:21
Member

Reputatie: stokki is op goeie weg

beste frieze,

de goedkoopste oplossing voor je probleem is volgens mij:
1. een midi/usb apparaatje (zoals de midisport uno van M-audio)
2. neem eens een kijkje op http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/ , daar vind je een asio-driver voor het interne geluidskaartje van je laptop. hiermee kan je de latency tot een minimum beperken. wel in cubase via die driver werken!

dit alles in de veronderstelling dat je niet meteen profesionele producties in omloop wil brengen; wil je dat wel, dan kan je idd beter een aparte goeie soundcard met MIDI kopen.

greetz 'n succes!
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten