homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-02-2014, 17:57
Junior Member

Reputatie: Bassant is op goeie weg
Standaard Drumstel opnemen

Goedenavond mensen,

Ik heb nog niet geweldig veel ervaring met opnemen en wil met mijn band een demo opnemen. Ik heb op mn zolderkamertje een audio interface, nu is het probleem dat deze maar 2 XLR ingangen heeft. Wil ik het drumstel een beetje degelijk opnemen gok ik dat ik er toch wel minimaal 4 nodig heb (2x overhead, bass, snare). Moet ik nu gelijk een nieuwe interface kopen of is er een betere oplossing voor dit probleem?
Ik hoor graag van jullie!

Groeten, Rein
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-02-2014, 18:38
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Drumstel opnemen

Er bestaan een paar technieken om drums op te nemen met maar twee microfoons.

De Glyn Johns methode is er zo eentje: The Glyn Johns Drum Recording Method Ľ The Recording Revolution

Een andere methode is de recorderman methode: Five Techniques for Stereo Miking Drums | Shure Blog

Ik heb Glyn Johns nog nooit geprobeerd, maar bij recorderman is het vaak toch nog nodig een extra kick microfoon te voorzien.

Voor ťťn van de workshops op ťťn van de H.O.T. meetings, hebben Dogpants en ik eens een reeks testen gedaan in verband met het opnemen van drums met een beperkt aantal microfoons.
Voor ons werkte toen een AB opstelling op zo'n twee meter voor de drums ter hoogte van de toms het beste.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-02-2014, 18:58
Junior Member

Okee, bedankt! ik ga dit zeker uitproberen.
Dan nog een vraag: Is het mogelijk om een mengpaneel op mijn interface aan te sluiten zodat ik meer kanalen heb?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-02-2014, 19:02
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Dat kan uiteraard, maar veel ga je daar niet mee geholpen zijn, aangezien je nog steeds maar twee kanalen tegelijkertijd gaat kunnen opnemen.
Met andere woorden: je zit vast aan de mix die je bij opname op je mengpaneel maakt. De afzonderlijke onderdelen van je kit ga je dus niet apart kunnen bewerken na opname.

Over welke interface spreken we trouwens?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-02-2014, 11:39
Junior Member

Oke, ik voeg de verschillende kanalen dus eigenlijk samen tot 1 kanaal en die neem je dan op?
de audio interface is een M-audio fast track pro.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-02-2014, 11:49
Moderator

Je voegt de verschillende kanalen inderdaad tot 1 STEREO-kanaal (of twee mono kanalen).
Een andere optie is een stereo preamp met s/pdif uitgang kopen, aangezien je interface ook s/pdif I/O heeft.
Dan kan je 4 kanalen tegelijkertijd opnemen, wat voor drums al degelijk is (Overheads, snare, kick).
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-02-2014, 12:26
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Huur of leen van een kennis even een interface met minimaal 4 preamps, misschien zelfs 8. Al de rest (behalve het voorstel van Pixie om een digitale 2-kanaals preamp te kopen) zijn lapmiddeltjes en halve oplossingen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-02-2014, 12:30
Moderator

Anderzijds heb je voor de prijs van een 2-kanaals preamp met digitale output tegenwoordig al (bijna) een 8-kanaals interface (en zeker tweedehands).
Als ik me niet vergis heb ik $199 als prijs zien voorbijkomen voor de nieuwe Behringer U-phoria UMC1820.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-02-2014, 12:35
aze aze is offline
Active Member

Reputatie: aze is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Anderzijds heb je voor de prijs van een 2-kanaals preamp met digitale output tegenwoordig al (bijna) een 8-kanaals interface (en zeker tweedehands).
Als ik me niet vergis heb ik $199 als prijs zien voorbijkomen voor de nieuwe Behringer U-phoria UMC1820.
Of de Tascam US1800 300euro en je hebt 8 kanalen.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-02-2014, 07:28
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Of je drumt eerst kick and snare in en daarna doe je de verheads en toms
in een stereo-opstelling. Je moet hiervoor wel een steengoede drummer
heb die zo kan spelen. Maar het kan ...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten