homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-07-2007, 20:33
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie
Standaard CPU belastbaarheid ;RE

Hallo daar ben ik even weer de kwestie van cpu belastbaarheid.

Ik had magix music maker draaien op de computer en ik kon niet meer sporen dan 10 draaien met effecten.
Het begon te kraken en te storen omdat hij het ram werk geheugen het niet meer aan kon.

Nu heb een tijdje cubase studio 4 aan het draaien en de kust leek vrij van storing maar daar is nu ook een einde aan gekomen.

Er werdt in een andere topic verteld over intern met 24 bit te werken en ik heb nu 13 sporen in 24 bit in cubase staan en hetzelfde begint te gebeuren als met magix music maker.
DE FRONTBUSS kAN KAN HET NIET AAN.

Het zou wel kunnen als ik sporen afgewerkt ga bouncen, maar dat is niet de bedoeling.

Met effecten wav sporen draaien en bewerken tot boven de 10 is de kwestie !
In 24 bit kan een frontbuss ram of werkgeheugen van 2048kb het gewoon niet aan.
Dan pas ik wel meer effecten toe omdat het over dub music gaat moet ik wel bekennen.
Ik heb ook instellingen in de computer veranderd om werkgeheugen te sparen opgevolgt van een aanbevolen website, maar dat hielp ook niet.
Mijn conclusie blijft overeind ! het werkgeheugen kan het voor mij niet aan !
Snellere processor en een grootte frontbuss (ram geheugen) moet het worden als ik intern in 24 bit wil werken.
Ik kan ook alles weer in 16 bit importeren maar dat betend weer overload met 1/3 meer sporen.

De Meeste computers hebben standaard 2 connectors voor het werkgeheugen dus maximaal 2048kb want grotere ram werkgeheugens zijn niet te krijgen.
De speciaal zaak hier om de hoek ( H&M ) leverd wel moeder borden met meer aansluit poorten ( tot 6 stuks ) dus het doek is gevallen in deze kwestie.

Het wordt bouncen en of in 16 bit blijven werken, maar ik wil alles realtime bewerken met effecten.
Ook in midi met effecten kan ik maximaal maar 10 sporen aan.
Het gaat mij in deze kwestie om dat de bewerkings mogelijkheden in alle opzichten openblijven met het muziekstuk.

Dit wou ik toch even mede delen omdat het een topic was.

Tja
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-07-2007, 01:02
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: CPU belastbaarheid ;RE

Citaat:
Er werdt in een andere topic verteld over intern met 24 bit te werken en ik heb nu 13 sporen in 24 bit in cubase staan en hetzelfde begint te gebeuren als met magix music maker.
DE FRONTBUSS kAN KAN HET NIET AAN.
Dit hebben we al in het vorige topic besproken, het is niet je RAM (door jouw verkeerdelijk frontbus genoemd) maar je CPU die je parten speelt. 2048Mb ram is voor 99% van iedereen op dit forum en erbuiten meer dan voldoende om projecten te mixen, ikzelf heb projecten van 60+ tracks vol plug-ins per track en ik werk ook met 2048Mb ram, dewelke amper tot zo'n 700Mb 1200Mb wordt gevuld.

Maar om zeker te zijn, de volgende keer dat je in de problemen komt duw op ALT+CTRL+DEL en open de 'task manager' (taakbeheer), ga naar de 'performance' (prestaties ofzo) tab en bekijk het geheugen verbruik op dat moment, terwijl je track op play staat. Onder je Cpu verbruik staat je geheugen verbruik, check op hoeveel dat staat en kom terug naar het forum met de resultaten, of liever zelfs een screenshot, zo kunnen we beter communiceren want op dit moment lijkt het of jij monsterachtige projecten aan het draaien bent je pc, en dat geloof ik eerlijk gezegd niet.

btw, ooit je buffersize (latency) al naar boven gedraaid? Je zou niet de eerste zijn die daar mee sukkelt.

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-07-2007, 12:33
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

Gebruik zelf ook cubase met meestal rond de 24-track simultaan. En ik heb slechts 1 Gb aan geheugen...geen enkel probleem !! Ik zou het ook zeker niet in het geheugen zoeken.
Snelheidsbeperkingen liggen misschien toch bij de CPU... misschien heb je een celeron CPU ?? Ik zou ook inderdaad even in de taskmanager kijken....dan kun je toch meteen zien wat er aan de hand is...... mocht het aan 1 van deze 2 dingen liggen..Dit alles even aangenomen dat je nog geen VISTA gebruikt!!! want die slurpt inderdaad wel erg veel geheugen weg...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-07-2007, 09:45
Banned

Ik heb gedaan wat je zij en naar de cpu belasting gekeken.
Als hij begint te kraken en het niet maar kan trekken dan daalt de CPU belasting van 70% naar 40 procent.
Ik hoor daarbij de vaste schijf ratelen om de files waarschijnlijk naar binnen te krijgen.
Het wissel bestand staat op 920 MB ofzo.

Bij eigenschappen, systeem beheer, waar je verschillende dingen kan instellen van de computer, geeft de computer aan dat dat het ram geheugen is op de vasteschijf wat de computer gebruikt voor het werkgeheugen.
Misschien moet dat grooter ?
Ik weet het echt niet.

Mijn benadering blijft toch aardig overeind staan van de CPU discussie, had ik niet verwacht eigenlijk.
Toch raar dat niemand anders er op zo een manier last van heeft.
Misschien kan het ook komen omdat hij echo's moet meeberekenen ( even doen.............................................. .......)
Tja is het ook niet, het is wel minder maar bij 13 sporen en 17 insert effect plugins blijft hij storen.
Als ik alle inserts uitschakel gaat het wel, maar ik kan dan gewoon niet monitoren op de rest van het geluid.
Dan zou je elke keer het nummer moetten uitdraaien om te monitoren.

Het zijn wel inserts en het verhaal zou wel anders zijn als ik maar een send zou gebruiken voor reverb, maar dat is gewoon niet goed.
Een snare een apparte reverb, de high hat, lead, conga, en echo's ik zit er een beetje aan vast om het op zijn mooist te laten klinken.

De volgende keer zal ik zeker het project in 16 bit laden dat staat vast.

Intern op 24 bit werken was de discussie, maar ik kan ze ook nog op 32BIT 84000KH importeren en dat wordt zo totaal een onmogelijke opgave.

Dat het aan de CPU zelf licht is ook een discussie, ik heb een HP computer met 2048ram en een intell pentium D op 2,8 giga.

Tja

Laatst gewijzigd door DubOracle; 10-07-2007 om 09:50
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10-07-2007, 10:59
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Beste Dub,

Er zijn tal van factoren die deze problemen veroorzaken. Laat ik je eerst even voor eens en voor altijd ervan overtuigen dat dit NIET AAN JE WERKGEHEUGEN ligt. Dit is waarschijnlijk een combinatie van zowel je CPU als misschien deels van je HD.

Allereerst: hoeveel andere programma's lopen er op je comp? Ik denk dan aan ALLES, werkelijk ALLES wat op je comp loopt en aangesloten is. Printer, modem, telefoon, webcam, alle USB/firewire apparaten die niet direct aan muziek gerelateerd zijn, USB en/of Firewire-hubs, TV-kaarten, telefoon en weet ik wat je nog allemaal zou kunnen aansluiten op je comp... Flikker alles eruit wat niet essentieel is. Vervolgens ga je kijken wat er zoal onder je windows-installatie loopt. Dan denk ik aan virusscanners, MSN, Quicktime, spelletjes, Limewire, Kazaa, Xfire of alle andere onzinnigheden die niet op een DAW thuishoren, meteen eraf mieteren. En dan een volledige de-installatie, waarbij ALLES, werkelijk ALLES eraf geflikkerd wordt. Ook drivers van printers en USB/firewire apparaten beinvloeden de performance van je comp. Dus ook eraf ermee.

Als voorlaatste stap ga je windows 'trimmen'. Er is hiervoor een speciale pagina op het net, musicxp.com ofzoiets. Belangrijkste stap is natuurlijk prioriteit geven aan 'background services' in Windows (MIDI/Audio wordt helaas door Windows nog steeds als een 'bijzaak' gezien). Maar er zijn nog enkele belangrijke 'trim'-functies.

Als je dit alles gedaan hebt, begin je met het comprimeren van je harddisk, de laatste stap.

Als je dit allemaal gedaan hebt, dan weetik bijna 100% zeker dat je een grote stap voorwaarts maakt in de performance van je comp. Je zult nu heus geen 100 instances van een echo of iets dergelijks kunnen gebruiken, maar je zult zeker een performance-leap gaan merken.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-07-2007, 11:17
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DubOracle Bekijk bericht
De volgende keer zal ik zeker het project in 16 bit laden dat staat vast.

Intern op 24 bit werken was de discussie, maar ik kan ze ook nog op 32BIT 84000KH importeren en dat wordt zo totaal een onmogelijke opgave.
Dat slaat eigenlijk nergens op... Aangezien je processor ook tegen 32 bit werkt (tenzij je een super up-to-date Vista-machien hebt staan), heb je voor de verwerking van 32 bit audiofiles minder cpu-threads nodig en is er dus ook MINDER (!!) cpu-belasting. Bij 16- en 24 bit heb je MEER (!!) cpu-power nodig.
Greets,
4D.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-07-2007, 20:10
Banned

Unhappy Re: CPU belastbaarheid ;RE

Dear Contender.

Ik heb opnieuw die website eens bekeken en wat meer instellingen gedaan, vooral die rigenet ofzo instellingen.
Ik had nog een usb stekker erin zitten voor film opname en eruit getrokken.
Ik heb voor de rest geen randapparatuur en ook geen programma's draaien.
Er kunnen wel andere programma's staan op de HD maar ze draaien gewoon niet mee.
Tja, Ik moet toch met spijt mededelen dat het allemaal niks uitmaakt !
Ik vond wel dat cubase sneller opstarte.

Helaas, ik kijk nu nogsteeds uit naar een snellere computer.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-07-2007, 07:40
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DubOracle Bekijk bericht
Helaas, ik kijk nu nogsteeds uit naar een snellere computer.
Sneller? Je hebt een 2.8Ghz met 2GB aan geheugen?!?!
No offense, maar als het daar niet mee lukt vraag ik me af met wat het wel zal lukken. Heb je die computer ooit geformateerd? (Ik zag dat het een HP is, die komen meestal met heel veel brol geinstalleerd die je echt wel kan missen voor audiobewerking).
Welke plugins gebruik je zoal trouwens? Je zegt dat bijna alles insert effecten zijn, maar als je 20 van de zwaartse reverbs laat draaien is het misschien wel logisch dat je computer het lastig krijgt...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-07-2007, 11:47
Banned

Mother Misty heeft gelijk.
Het zijn maar 13 sporen en bijna allemaal hebben ze een reverb.

Mijn computer is zo schoon mogelijk, het valt wel mee.

Ik moet zeggen dat een goede reverb natuurlijk meer rekenkracht nodig heeft dan een slechte, en dat de reverb van cubase (roomworks) meer rekenkracht nodig heeft dan een goedkopere, het licht voor de hand als je de bestandsgrootte ziet van een reverb, is het een van 160KB of is het een van 1.4 MB.
De goedkopere reverbs die vrij te downloaden zijn, snerpen allemaal in de hoogge tonen, gewoon slecht.( maar hebben minder rekenkracht nodig ).
Misschien kun je die met een insert goed affilteren met een EQ zodat het totaal minder rekenkracht nodig heeft ?
Een idee van mij.
Ik had deze reverb gedownload van de site Hitsquad.com - Musicians Web Center, daar staan vooral goede delays bij moet ik zeggen, misschien iets voor de zondag middag.

Ik heb mijn files verkleind naar 16 bit, maar 2/3 ontlasting van het ram geheugen heeft ook geen effect, helaas.
Mijn computer is nu wel sneller kan ik duidelijk merken na de tips van musicxp.net tuning tips.
Wel sneller en beter maar het komt nu meer puur neer op het geheugen en de reken kracht daarvan.
Als de computer meer moet rekenen voor reverbs flikkert hij natuurlijk de WAV files eruit als het geheugen te klein wordt.
Daarom rateld de vast schijf als hij begint te storen ervan.
De cpu belasting is 70% als hij nog goed afspeeld en daalt naar 40 als hij begint te storen en de wav files eruit begint te gooien.
Zo lijkt het.
Hij kan de rekenkracht wel aan maar het totaal aan geheugen wat staat te rekenen is dus blijkbaar grootter dan dan 2048MB.
Het komt er dan op neer dat cubase op zijn minst 1000mb of een giga aan rekenkracht nodig heeft als ik de wav files niet meereken.

Wat is nu de rekensnelheid van de computer vraag ik mij af ???
De 2.8 gigahertz van de cpu of de rekensnelheid van je ram geheugen?
Ik weet niet hoe ik het zeggen moet maar het lijkt meer neer te komen op de snelheid van het ram geheugen zelf erbij!
Of is het zo dat de CPU ook in het ram geheugen zit mee te rekenen ?
Dat weet ik niet

Al met al kan ik op deze manier niet goed monitoren op deze manier.

Een nieuwe computer met 6 frontbussen voor maximaal 6144 MB aan ram en een razend snelle CPU of CPU's lijkt de enige oplossing !
Wat is de snelste ? 4 giga ?
De snelheid van de schijf begint ook mee te spelen, normaal zijn ze altijd 72000 toeren ofzo, nog sneller zodat het vlugger in het ram geheugen staat lijkt een aanrader, maar misschien licht dit ook wel aan het buffer geheugen van de HD in ram geheugen.
Dat kon je ook grootter maken bij, systheem> geheugen>TABblad dit en dat.
Ik weet niet precies hoe dit in werkelijkheid zit.

Mijn eindconclusie staat eigenlijk wel vast.

Het moet in realtime allemaal te regelen en te monitoren zijn zonder irritant gekraak en gestoor !

Laatst gewijzigd door DubOracle; 11-07-2007 om 11:59
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-07-2007, 12:24
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

Je gebruikt idd behoorlijk wat aan inserts...
Als je een nog sneller PC wilt, moet je toch maar een dual of quad core nemen.... van 3 Ghz of zo...

En ja, geheugens zijn ook in verschillende snelheden te krijgen. (afhankelijk van wat jou moederboard aan kan)
HD's zijn er ook wel in 10k rpm te krijgen, maar die zijn best duur, en vaak niet in hele grote capaciteiten te krijgen.... b.v. de WD-raptor versies (doen het wel goed !! heb er zelf ook 1)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten