homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-01-2014, 14:57
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie
Standaard Cover digitaal releasen via CD-baby

Hoi forummers,

een tijdje geleden heb ik in opdracht een bestaand nummer in een ander jasje gegoten en opgenomen met een zangeres. Deze versie bleek tot leuker te klinken dan verwacht - we zouden deze dan ook graag online gooien. Sterker nog, omdat het om een compléét andere versie gaat, willen we het officieel digitaal releasen en dus te koop aanbieden. Uiteraard willen wij de rechtmatige schrijvers en eigenaar van het nummer hier voor vergoeden.

Nu heb ik al eerder muziek online uitgebracht via CDbaby.com - ik ben tevreden over hun diensten en wil hen graag ook voor dit project gebruiken. Ze werken samen met songclearance.com, wat ervoor zou zorgen dat de rechten voor het uitbrengen van een cover automatisch geregeld worden na het verstrekken van de nodige info en het betalen van de administratiekosten ed.

Heb beide sites uiteraard al zitten uitpluizen. De kosten van beiden zijn geen probleem, het concept lijkt me klaar en duidelijk.

Toch even hier algemeen graag eens gevraagd/gepolst:

- Iemand ervaring met het uitbrengen van een cover mbv Songclearance (Limelight)?

- Zijn na het betalen van de administratiekosten de kosten in orde doordat het overige via de verdeelsleutel per aankoop wordt bepaald? Lijkt me zo weinig dat er overblijft voor de originele eigenaar? Want als dat hetgene is wat er overblijft voor ons (en daar zitten dan ook nogeens CD-babykosten op) dan geraken we binnen tien jaar nog niet break-even.

Citaat:
Royalty Rates
Royalty rates are calculated by format. Digital downloads and physical product share the same rates (which are calculated by song duration), while ringtones are applied at a flat rate irrespective of song length. These rates are set by the Copyright Royalty Board and RightsFlow does not take an additional fee based on the publishing paid out. Further details are available via the Library of Congress.

Physical Product (CDs, vinyl, tapes) and Digital Downloads (i.e. MP3s):
For recordings under 5 minutes in length:$0.091 per song
For recordings 5 minutes in length or longer:$0.0175 per minute, rounded up to the nearest minute per song
Ringtones: $0.24 per unit, regardless of song duration

Interactive Streaming: $0.01 per stream, regardless of song duration
- Moet ik de schrik koesteren dat toch niet alle rechten gedekt zijn (maw heb ik over kleine lettertjes gelezen?)

Enzovoort... misschien komen er nu een hoop succesverhalen... of tegenvallers...
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-01-2014, 15:37
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Cover digitaal releasen via CD-baby

In 99,9% van de gevallen zullen diensten zoals die songclearance zeker volstaan. Om een cover uit te brengen heb je in principe geen 'toestemming' nodig van de originele uitvoerder of auteur, alleen moet je natuurlijk wel aangeven wie de rechtmatige eigenaar is. Omdat dat in vele gevallen nogal moeilijk kan zijn, zijn er net van die services als songclearance.

Als je een cover verkoopt op cd moet je eerst mechanische rechten betalen aan Sabam. Het bedrag wordt bepaald op basis van de verkoopprijs van de CD, de oorspronkelijke rechthebbende wordt dus uitbetaald in percentages, en niet in vaste gages. (Zou mooi zijn, moest jij een cover verkopen voor 100 euro, terwijl de rechthebbende er maar 0,5 euro aan overhoudt..)

In digitale stores is dat net hetzelfde, daar betaal je ook eerste die mechanische rechten (+ werkingskosten voor de service van CDBaby, Tunecore, of eender welke aggregator die je gebruikt), alleen wordt dat via een leuk netwerk van auteursrechtenverenigingen en labels over de hele wereld voor jou geregeld zonder dat je er zelf al teveel aandacht aan moet besteden. Dat zit gewoon verwerkt in de fee die je betaalt om je muziek in de stores te krijgen. Ik vrees dan ook dat die 0,091$ per liedje het deel is dat jij uiteindelijk ontvangt en je dus idd nooit break even zal draaien.

Maar goed, zelfs als jij wel de rechtmatige eigenaar bent van je muziek zal het ook moeilijk worden om schatrijk te worden van de digitale verkoop van je muziek Ik hou per verkocht nummer (van 1,29 euro) bv ongeveer 15 cent over, omdat er in elk deeltje van heel het proces (label, publisher, aggregator, mechanische rechten..) telkens wel een percentage blijft plakken.

Als jij mijn nummer gaat coveren krijg ik dus 15 cent - 0,09 cent (want die is voor jou )
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-01-2014, 15:50
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Ik verdien het meest op streaming Lol

Deze cover zou nog weleens wat meer aandacht kunnen krijgen omdat er binnenkort wat televisie rond gemaakt wordt, maar desalniettemin denk ik er ook niet schatrijk van te worden

Merci voor de info, maar toch nog een vraagje... als ik https://songclearance.com/pricing dit zo lees, dan gaat de royalty-fee blijkbaar toch niet over mijn uitbetaling maar over mijn kost?

Citaat:
Each license via Limelight carries a service fee, in addition to the royalties that are due to the publisher and songwriter.
Limelight Total = Publisher Royalties + Limelight Service Fees
Publisher Royalties = (# of Units x Royalty Rate)
Limelight Service Fees = $15 per license (maximum)
Of zie ik het fout?

Laatst gewijzigd door JimMstr; 19-01-2014 om 15:54
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-01-2014, 16:09
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

In dat geval denk ik dat ge niet te klagen hebt Zo goedkoop!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-01-2014, 16:18
Vintage Member

Ik ga het nog wat uitpluizen - het lijkt me inderdaad straf dat ik buiten de kosten in totaal nog steeds zo'n 85% van de verkoopprijs overhoud. Te veel, te gemakkelijk.

Anderen? Ik pluis het ondertussen ook verder uit.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-01-2014, 11:10
Senior Member

Reputatie: MaXxive wordt hier goed onthaald

Ik kan je helaas niet helpen of iets slims zeggen, maar ik zeg wel 'iets', om dit topic te bookmarken

Ik houd het in de gaten, want het is heel interessant!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-01-2014, 11:38
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimMstr Bekijk bericht
Ik ga het nog wat uitpluizen - het lijkt me inderdaad straf dat ik buiten de kosten in totaal nog steeds zo'n 85% van de verkoopprijs overhoud. Te veel, te gemakkelijk.

Anderen? Ik pluis het ondertussen ook verder uit.
Ik denk toch ook dat dit het geval is. Hou er rekening mee dat je enkel het stuk voor auteursrechten (mechanicals) moet afstaan. Als je even de vergelijking maakt met wat je aan Sabam zou betalen bij een fysieke release, kom je daar ongeveer op 8% van de PPD als ik me niet vergis("=ongeveer de groothandelsprijs"), de rest van de verkoopprijs is daar ook volledig voor de producent. In het geval van een productie in eigen beheer ben je dat dus zelf.
In jouw geval komt daar nog een kleine license fee bij voor songclearance en de kosten voor CDbaby, maar ik denk dat je met die 85% een aannemelijk percentage hebt. Lijkt me een goede deal

Ik wil nog wel even de kanttekening maken dat je in theorie wel toestemming moet hebben van de originele auteur/componist (of hun publisher) om een adaptatie van een nummer te maken. Nu is het wel een vage lijn tussen "zuivere cover" en "adaptatie", maar je mag er vanuit gaan dat als je de tekst en de melodie onveranderd laat, dat je meestal nog wel wegkomt met een "zuivere cover" en dus geen toestemming nodig hebt.

Grtz!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-01-2014, 06:22
Vintage Member

Aha, interessant...

Het is geen "zuivere" cover, tekst is hier en daar, melodie drastisch aangepast. Maar we hebben de toestemming van de publisher.

Wel frappant dat een nummer klakkeloos overnemen en te koop aanbieden dus ook mogelijk is, dat de verdeelsleutel toch relatief raar ligt, daar je met andermans veren gaat lopen...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-01-2014, 10:45
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimMstr Bekijk bericht
Aha, interessant...

Het is geen "zuivere" cover, tekst is hier en daar, melodie drastisch aangepast. Maar we hebben de toestemming van de publisher.

Wel frappant dat een nummer klakkeloos overnemen en te koop aanbieden dus ook mogelijk is, dat de verdeelsleutel toch relatief raar ligt, daar je met andermans veren gaat lopen...
Ik weet niet of dat zo raar is, de auteur en componist hebben rechten op de tekst en de melodie, je betaalt daar de mechanische reproductierechten voor, die volledig bij hen terechtkomen (of gedeeld worden met hun publisher). Dus het bedrag voor auteursrechten gaat voor 100% naar de originele auteurs. Ook als de cover later rechten oplevert doordat het op de radio gedraaid wordt of in andere afspeellijsten opduikt, zal dat geld voor 100% naar de originele auteurs/componisten/uitgever gaan. Qua auteursrechten lijkt me een verdeling van 100 tegenover 0 in het voordeel van de originele rechthebbenden, toch redelijk fair

Maar het is waar dat het bedrag dat naar auteursrechten gaat, maar een klein stukje van de verkoopsprijs is. Als je dan even bedenkt dat in een gemiddeld artiestencontract met een platenmaatschappij, ook maar een een kleine 6-10% van de verkoopsinkomsten (dus los van auteursrecht) naar de artiest gaat en daar eerst vaak nog een hoop zogenaamde "recoupments" van af gehouden worden, zal het niemand verwonderen waarom de meeste artiesten moeite hebben met rond te komen ...

Voor adaptaties zou de publisher of auteur trouwens ook nog een extra vergoeding kunnen vragen, maar dat hangt van je onderhandelingsskills af

Grtz!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten