homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-01-2014, 19:59
Junior Member

Reputatie: Xavier is op goeie weg
Standaard Sabam en Live optredens

Een zoveelste sabam thread, maar ik vond niet direct een antwoord tussen de zoekresultaten.

Wat mijn vraag is, krijg je als artiest die zelf zijn eigen geschreven en geregistreerde nummers live speelt, een sabam vergoeding? Bijkomend dan op je gage?

Momenteel is mijn band niet ingeschreven bij Sabam, maar wij spelen toch een 20-30 optredens per jaar met alleen zelfgeschreven nummers, zou dit dan een goed idee zijn om ons toch te registreren bij Sabam?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-01-2014, 20:48
Senior Member

Reputatie: johnv wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Sabam en Live optredens

Ja, zolang je het feestje maar zelf niet organiseert ,want dan betaal je en krijg je een jaar later een habbekrats terug.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-01-2014, 22:11
Junior Member

zijn die tarieven daar ergens van terug te vinden?
De site van Sabam is nogal onduidelijk in dat opzicht
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-01-2014, 22:42
Member

Reputatie: JohanDC is op goeie weg

Voor zover ik het weet gaat het als volgt:

De organisator betaald Sabam, ongeacht welke muziek er gebracht wordt, op basis van inkomprijs, drankprijs en hoe veel volk er verwacht wordt. Wel moet er een setlist opgegeven worden waarop alle gebrachte muziek opgelijst staat.

Daarna zal Sabam (een deel van) het geďnde bedrag doorstorten aan de rechthebbenden. Indien natuurlijk de muziek die gespeeld wordt niet in de database van Sabam zit, kunnen zij ook niets doorstorten naar de auteurs.

Indien je dus regelmatig gevraagd wordt om te gaan spelen (dan ga ik er vanuit dat de organisator sowieso Sabam betaald) is het voor jou aan te raden om je muziek aan te geven. Zo krijg jij een deel terug van wat de organisator aan Sabam betaald.
Als je daarentegen zelf optredens organiseert en er wordt enkel eigen muziek gespeeld is er geen enkele reden om dat aan te geven bij Sabam. Aangezien jij zelf de rechten op je eigen muziek bezit gaat er ook niemand gaan klagen.

Ik hoop dat ik hier geen foutieve informatie geef en anders zal er allicht wel iemand mij verbeteren
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-01-2014, 22:57
Senior Member

[QUOTE=JohanDC;291599].....Als je daarentegen zelf optredens organiseert en er wordt enkel eigen muziek gespeeld is er geen enkele reden om dat aan te geven bij Sabam. Aangezien jij zelf de rechten op je eigen muziek bezit gaat er ook niemand gaan klagen.......QUOTE]

Daar dacht de inspecteur die binnenviel in Waasmunster, en de rechtbank een paar maand later anders over...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-01-2014, 00:09
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohanDC Bekijk bericht

Indien je dus regelmatig gevraagd wordt om te gaan spelen (dan ga ik er vanuit dat de organisator sowieso Sabam betaald) is het voor jou aan te raden om je muziek aan te geven. Zo krijg jij een deel terug van wat de organisator aan Sabam betaald.

Ik hoop dat ik hier geen foutieve informatie geef en anders zal er allicht wel iemand mij verbeteren
Enig idee wat de omvang van die vergoeding is?
Om bij Sabam te zijn betaal je jaarlijks denk ik 50 EUR? Dus dan is dit rap terugverdiend via optredens neem ik aan
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-01-2014, 00:39
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

[QUOTE=johnv;291601]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohanDC Bekijk bericht
.....Als je daarentegen zelf optredens organiseert en er wordt enkel eigen muziek gespeeld is er geen enkele reden om dat aan te geven bij Sabam. Aangezien jij zelf de rechten op je eigen muziek bezit gaat er ook niemand gaan klagen.......QUOTE]

Daar dacht de inspecteur die binnenviel in Waasmunster, en de rechtbank een paar maand later anders over...
ha dat is het eerste wat ik er van hoor.
heb verschillende gelijkaardige voorbeelden waarbij Sabam met de staart tussen de benen is mogen afdruipen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-01-2014, 09:19
Member

Reputatie: JohanDC is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xavier Bekijk bericht
Enig idee wat de omvang van die vergoeding is?
http://www.sabam.be/sites/default/fi..._concerten.pdf

Bovenstaande link gaat naar het aangifteformulier voor concerten. De tarieven staan er bij. Het gaat om 8% van de bruto ontvangsten, met een minimum dat afhankelijk is van de grootte van de zaal en de inkomprijs.

De prijs van de drank is alleen van belang bij aangifte van fuiven en festivals.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-01-2014, 12:20
Senior Member

[QUOTE=frederic;291603]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnv Bekijk bericht

ha dat is het eerste wat ik er van hoor.
heb verschillende gelijkaardige voorbeelden waarbij Sabam met de staart tussen de benen is mogen afdruipen.

Mijn geval dateert van meer dan decennia terug, misschien zijn ze ondertussen wat redelijker geworden.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-01-2014, 15:35
Junior Member

Reputatie: Siegfried Bakelants is op goeie weg

je krijgt dan idd auteursrechten, vergeet wel de playlists niet, zodat SABAM weet voor welke auteurs de rechten zijn die de organisator betaalt. Een organisator betaalt immers enkel auteursrechten aan SABAM als het (inter)nationale repertoire dat SABAM vertegenwoordigt, wordt gebracht.

De tarieven voor een event vind je via SPORADISCH GEBRUIK | Sabam.

Een lidmaatschap kost 31€ (aandeel), er is geen jaarlijks lidgeld of iets dergelijks.

contacteer gewoon SABAM eens trouwens

groeten en succes!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten