homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-12-2013, 12:22
Senior Member

Reputatie: reindp is op goeie weg
Standaard Gebruik muziek voor promofilms (publishing)

Hallo allemaal,

ik krijg meer en meer vragen binnen voor het gebruik van mijn muziek voor (promo)filmpjes van bedrijven of projecten. Nu word ik gevraagd om een offerte op te maken voor het gebruik van bestaande nummers van mij. En ik weet niet zoveel hoe ik die offerte moet opmaken... Wat daar allemaal moet in staan, hoeveel ik mag vragen,...

Ik legde mijn oor al te luisteren bij Poppunt en die vertelden mij dat er twee manieren zijn waarop mijn muziek kan worden gebruikt:

1. Publishing: bestaande muziek: dan heb je recht op een licentiefee die je zelf bepaalt + vergoeding van auteursrechten door Sabam.

2. Compositieopdrachten: muziek schrijven op maat van de klant. Dan bepaal je een 'fee' die men betaalt. Deze fee zal uiteraard hoger liggen dan bij 1., omdat hier meer werkuren in zitten, en omdat het mogelijk is dat het stukje muziek exclusief voor deze instantie wordt gebruikt. Je kan ook kiezen om hier auteursrechten te behouden, dan is de fee weer lager.

In mijn geval gaat het (vandaag toch) over een pure publishing opdracht. Ik ben op zoek naar een publisher, maar heb er nog geen gevonden. Dus momenteel zoek ik zelf uit wat ik moet doen.

Wie kan mij helpen met zo'n offerte? Iemand ervaringen mee? Wat is de gangbare prijs? ...

Thanks
Rein
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-12-2013, 13:08
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Gebruik muziek voor promofilms (publishing)

Een prijszetting is van een heel aantal factoren afhankelijk en een juiste prijs bepalen is niet zo eenvoudig. Ik zou eerst eens praten met het reclamebureau en gewoon vragen naar het budget.

Want nu ben je volledig in het donker aan het tasten. Als je te weinig vraagt snij je in je eigen vel, als je te veel vraagt riskeer je geen opdracht te krijgen. De reclamebureaus die ik ken dicteren veelal de prijs en dan kies jij of je er mee aan de slag wil of niet.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-12-2013, 16:58
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Gebruik muziek voor promofilms (publishing)

Ik tekende onlangs een publishingdeal nadat we uit twee verschillende hoeken erg interessante voorstellen kregen. De ene was een amerikaanse publisher die zich vooral toespitst op synchronisatie bij films en tvseries (grey's anatomy, twilight, The OC indertijd,..), de andere een Belgische die nog niet erg lang bezig is, maar wel contacten heeft bij grote internationale productiehuizen en reclamebureaus.

Ik koos uiteindelijk voor de tweede, voor een paar redenen. De Amerikaanse wou enkel publishing voor I will, I swear, terwijl de Belgische een persoonlijk contract op mijn naam aanboden. De Amerikaanse stond ook niet echt open voor subpublishing, waardoor we wel eens erg veel Europese kansen zouden kunnen missen (zij leggen zich vrijwel alleen toe op de Amerikaanse markt..)

Ik heb aan mn publisher ook laten weten dat ik ook open sta voor compositieopdrachten (daarom dat ik een contract voor mij wou, en niet enkel voor de muziek van I will, I swear..)
Over die tarieven bepaal ik zelf weinig.. De publisher heeft zn eigen advocate, die vraagt me hoeveel ik wil minstens wil hebben, en dan probeert ze dat bedrag (of nog meer :P) los te krijgen. Soms lukt dat, soms niet. Gelukkig kan ze goed onderhandelen en bluffen

Ik ben ook ten rade gegaan bij Poppunt en heb mn contract laten nalezen vooraleer ik iets tekende. Reken erop dat je publisher ongeveer 50% van je auteursrechten ontvangt. Mij lijkt het dat je niet echt een publisher nodig hebt, als de bedrijven zelf naar je toekomen (maar langs de andere kant, niemand heeft een publisher écht nodig natuurlijk..)

Voorlopig verdien ik er nog niet zo heel veel mee, voor mij is publishing een manier om wat naam te proberen maken in het reclamewereldje, en hopelijk ooit een inkomen te vergaren dmv compositieopdrachten en bijhorende auteursrechten.

Een kennis van me zn muziek werd gebruikt in een erg populaire game, en kreeg daar een vergoeding van 8000 euro voor. Op zich erg veel geld, maar mits onderhandelingen denk ik dat hij er gerust nog een paar 1000 meer had kunnen uithalen. Maar goed, in deze situatie is het mss goed om niet teveel eisen te stellen

Voor mij blijft het tot nu toe bescheiden, met een fee van om en bij de 500 euro per opdracht, denk dat dat geen slecht bedrag is om te beginnen. Je kan natuurlijk ook flink doorvragen en auteursrechten laten vallen. Voordeel is dat je direct veel geld ontvangt, nadeel is natuurlijk dat dat nummer mss ineens erg populair wordt, dat de radio het wil draaien, maar dat jij dan geen rechten ontvangt voor je nummer. Zo kan je op een paar jaar tijd ineens wel bedrogen uitkomen, ook al heb je mss 20000 euro gekregen voor dat ene nummer.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten