homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-11-2013, 16:30
Senior Member

Reputatie: johnv wordt hier goed onthaald
Standaard Help,blijf van mijn wereldje af !

Sabam staat met de voeten in het water, benieuwd hoe ver het gaat rijken.
Het staat iedereen vrij natuurlijk, maar mijn steun krijgen ze alvast niet.

Petition | Sabam
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30-11-2013, 16:54
Active Member

Reputatie: Damertez wordt hier goed onthaaldDamertez wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Help,blijf van mijn wereldje af !

Begrijp ik het goed dat het voorstel de werking van Sabam verplaatst naar de FOD economie, dienst regulering?

Even een korte ventilatie in verband met auteursrechten: hoe belachelijk allemaal. Iedereen downloadt volop illegaal, maar tegelijkertijd krijg je een boete als je thuis een feestje organiseert waar iedereen naar de muziek kan luisteren.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 30-11-2013, 18:46
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik denk dat meer duidelijkheid rond de verdeelsleutels al veel zou oplossen. Want veel van het huidige gebakkelei draait daarrond, denk ik.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 30-11-2013, 20:43
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Zucht...

Ze schieten weer in hun eigen tenen. De petitie heeft als titel "Petition". Of dit nu Engels of slecht Frans is, laat ik in 't midden. Nederlands is 't zeker niet.

En dan ook nog de namen lijst op z'n Frans. Eerst achternaam, dan voornaam.

Goe bezig. Hoe wereldvreemd is dit clubje aan 't worden?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-11-2013, 23:46
Senior Member

Hoe geloofwaardig is een lijst van ondertekenaars, als er iemand tussen staat die"Behoud de logge structuur van Sabam JA" heet?.....en niemand van de bange actievoerders die dat opvalt of controleert

Ik durf er mijn laatste haren op verwedde dat er schizofrene figuren tussen zitten die wel 10 familienamen én voornamen hebben.
Misschien moeten ze, net als Nathalia, de zaak maar doorspelen aan een Indisch clickbedrijfje.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-12-2013, 12:33
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Ik vind het alvast geen goed idee dat men de regulatie van het selecte clubje dat opereert met goedkeuren van de staat gewoon overhevelt naar de staat en een regulator.

Wat verandert er dan? Niks. SABAM moet gewoon transparanter worden, die overdracht haalt niks uit. En vooral: de auteursrechten laten afhangen van marketing en 'de consument' vind ik al helemaal niet goed.

Dan gaat al het geld naar de artiesten die al genoeg hebben en de kleinere en 'minder succesvolle' gaan niks meer krijgen. Terwijl die elke eurocent kunnen gebruiken.

IZ.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 03-12-2013, 10:15
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk bericht
. SABAM moet gewoon transparanter worden

IZ.
Dat is het nu net, ondanks de hetze van de voorbije maanden,jaren…heeft Sabam niks substantief ondernomen om transparanter te worden.

Op het vlak van empatisch onvermogen schaar ik ze in dezelfde hoek als een Bellens of een Berlusconi.

...en dan nog dit: de artiest is er voor het publiek, en niet omgekeerd.

Laatst gewijzigd door johnv; 03-12-2013 om 10:18
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 03-12-2013, 11:53
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnv Bekijk bericht
Op het vlak van empatisch onvermogen schaar ik ze in dezelfde hoek als een Bellens of een Berlusconi.
Berlusconi is nog wel een stuk erger, vrees ik. Connecties met de echte, Italiaanse maffia zie ik nog niet bij Sabam...
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-12-2013, 17:03
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnv Bekijk bericht
Dat is het nu net, ondanks de hetze van de voorbije maanden,jaren…heeft Sabam niks substantief ondernomen om transparanter te worden.
Oei? Ik ben vorig jaar nochtans naar een heel interessante infosessie over Sabam geweest, zo hadden ze er eentje in elke provincie. Ik had nog een paar specifieke vragen waarvoor er op de avond zelf geen tijd was om alles te beantwoorden, maar deze werden genoteerd, en twee dagen later kreeg ik een mail met uitgebreid antwoord. Ook op de Muzikantendag was er een delegatie van Sabam aanwezig waarmee je terecht kon met alle vragen.

Je kan Sabam sinds een tijdje ook bereiken via Facebook en Twitter, en natuurlijk kan je ook nog steeds gewoon bellen of mailen met vragen. M'n afrekeningen zijn al een beetje overzichtelijker geworden, en aan de hand van wat leuke filmpjes proberen ze bij Sabam nu ook de consument wat beter uit te leggen wat auteursrecht nu juist is, en wat hun rol daarin is.

Er is nog veel werk aan de winkel, maar ze hebben het laatste jaar toch al enorm hun best gedaan om iéts transparanter te zijn, en om hun (online) bereikbaarheid te verhogen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 04-12-2013, 14:17
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Oei? Ik ben vorig jaar nochtans naar een heel interessante infosessie over Sabam geweest, zo hadden ze er eentje in elke provincie. Ik had nog een paar specifieke vragen waarvoor er op de avond zelf geen tijd was om alles te beantwoorden, maar deze werden genoteerd, en twee dagen later kreeg ik een mail met uitgebreid antwoord. Ook op de Muzikantendag was er een delegatie van Sabam aanwezig waarmee je terecht kon met alle vragen.

Je kan Sabam sinds een tijdje ook bereiken via Facebook en Twitter, en natuurlijk kan je ook nog steeds gewoon bellen of mailen met vragen. M'n afrekeningen zijn al een beetje overzichtelijker geworden, en aan de hand van wat leuke filmpjes proberen ze bij Sabam nu ook de consument wat beter uit te leggen wat auteursrecht nu juist is, en wat hun rol daarin is.

Er is nog veel werk aan de winkel, maar ze hebben het laatste jaar toch al enorm hun best gedaan om iéts transparanter te zijn, en om hun (online) bereikbaarheid te verhogen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd
Ok, prachtig….op het vlak van PR zijn ze dus goed bezig.
Als auteursrechtenvereniging willen ze zich zo democratisch mogelijk opstellen.

Maar met welke doelstelling?

Een paar decennia terug, bij aansluiting, werd je muzikale kennis geëvalueerd aan de hand van een kleine harmonisatieoefening ten maatschappelijke zetel, en diende je van elke compositie, in notenschrift, en 3 tal kopijen op te sturen.

Voor alle duidelijkheid laat ik in het midden of dit de goede werkwijze was.

Feit is, deze drempels werden zorgvuldig de grond ingeslagen.

De vraag die ik mij stel is, was de voortschrijdende informatica hier de enige drijfveer? Waren de beweegreden wel zo democratisch? Of was het hun enkel te doen om het ledenaantal substantieel te zien groeien, niet in het minst omwille van het feit, dat tegelijkertijd een jaarlijkse bijdrage werd ingevoerd voor leden waarvan de inkomstrechten niet boven een bepaald bedrag uitsteeg.

En laat ons wel wezen, deze bijdrage trof enkel de kleine auteur die wat graag bij de” grote jongens” hoorde.

Dergelijke strategie vond/ vind ik verwerpelijk; de deur zo wijd mogelijk openzetten voor de goed gelovige ambitieuze auteur, die wat graag de sticker “ECHTE auteur”opgekleefd ziet, om de maatschappelijke kas te spijzen.

Mij lijkt het alvast democratischer om een solidariteitsbijdrage te vragen aan de ”grote jongens ”om daarmee de onvermogende, misschien werkloze, maar wel erg gemotiveerde kleine auteur te ondersteunen.

Dit zou alleen maar de artistieke diversiteit in ons medialandschap ten goede komen.

Wat ik maar wil stellen is dat hun PR een façade is waarachter een reëel democratisch bestel niet te vinden is.

Zoals macmiata in het andere draadje al aangaf, misschien moeten we dit imperialistisch Rome inderdaad met de grond gelijkmaken en door onderhandelingen, met alle betrokken partijen, steen voor steen terug opbouwen.

Ik heb geen vertrouwen in mensen die voor het leven benoemd zijn in de bestuursraad, of op hun achterste poten gaan staan als er over hun schouder mee in de pot gekeken wordt, tenslotte moeten wij het bereide opeten.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten