homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Mededelingen

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-11-2013, 19:44
Junior Member

Reputatie: Sounds is op goeie weg
Standaard HD computergeluiden storen door monitors

Hallo,

Ik hoop dat dit de juiste sectie is om het te plaatsen.

Ik heb een andere audio interface en nu geeft deze de geluiden van de pc weer door de monitors. Dat gekraak en gezoem weet je wel.
Ik heb alles geprobeerd, verschillende usb kabels, alle poorten, stroomvoorzieningen enz enz.
De geluiden blijven.
Echter, stop ik de usb in de laptop zijn er geen bijgeluiden dus aan de audio interface kan het eigenlijk niet liggen.
Maar als ik andere audio interfaces aan de usb hang in de pc zijn er geen bijgeluiden, dus dan zou je denken dat met het systeem en setup verder ook niets mis kan zijn.

Waar kan dit probleem nu uit voortkomen? En belangrijker nog, hoe los ik het op?

Als iemand dit op kan lossen zou geweldig zijn! Ik weet me geen raad meer in ieder geval, heb alle opties die ik kan bedenken gedaan.

Dank u.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-11-2013, 21:34
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: HD computergeluiden storen door monitors

Dat is wat men noemt een aardlus of "ground loop".

Om dit op te lossen dien ik te weten wat allemaal op jouw setup staat aangesloten, en nog veel belangrijker, moet ik weten wat voor kabels je gebruikt.
Indien je ongebalanceerde kabels (eg. cinch/RCA/tulp, TS Jacks etc.) gebruikt ergens in je systeem moet je niet verder zoeken, dan is dat jou probleem.

mvg,
Alex

ps: indien je elders advies krijgt, wat je vooral niet moet gaan doen is de aardpin van je apparaten op één of andere wijze ontkoppelen!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-11-2013, 22:18
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
ps: indien je elders advies krijgt, wat je vooral niet moet gaan doen is de aardpin van je apparaten op één of andere wijze ontkoppelen!
Het is anders een hele effectieve oplossing, alleen niet echt voor de lange termijn inderdaad, beetje gevaarlijk.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-11-2013, 22:22
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Dat is wat men noemt een aardlus of "ground loop".
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd. Hij spreekt duidelijk van computer geluiden als het bewegen van de hard disk en dergelijke.

Bij een groundloop gaat het doorgaans over een 50Hz brom...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 25-11-2013, 23:20
Junior Member

Dank voor het meedenken allen!

Een groundloop lijkt me ook niet want op de laptop is het niet.
Nu moet ik wel zeggen dat die echt heel stil is en al werkt hij hard hij nog niet piept zoemt en kraakt e.d.
Bij een groundloop hoor je toch enkel gebrom en niet het geluid van de HD van de pc?

Ik heb niet veel erop, draadloos toetsenbord en muis, microfoon niet aangesloten, midi keyboard niet aangesloten, Maschine niet aangesloten, wifi antenne.
Ik heb alle usb apparatuur er al afgehad en alleen de monitors , sub en audio interface erop gehad en toen was het ook.
Sub naar monitor zijn xlr-xlr
Audio interface naar sub is Jack - xlr , die heeft de winkel destijds meegeleverd ik ga ervanuit dat ze gebalanceerd zijn (of is dat niet altijd met jack?) , ik heb al wel naar hun voorraad zitten kijken of de Jack mono was maar volgens mij is het stereo. Kan dat wat uitmaken?
Hoe kan ik zien of de Jack balanced of unbalanced is?

Alles zit in 1 stopcontact wat overigens ongeaard is, maar heb met een verlengsnoer een geaard stopcontact geprobeerd vanmorgen.
Ik heb ook 2 verschillende stopcontacten geprobeerd. En de apparatuur verdeeld ove 2 stopcontacten, maar ik heb gelezen da dat eigenlijk juist niet de bedoeling is, heb het toch even geprobeerd om uit te sluiten.
Ik heb 1 hdmi lcd scherm afgesloten en stekkers er helemaal uit en alleen een VGA scherm aangesloten gelaten.

Wat ik wel erg vreemd vind en me pas vanavond opviel is dat het de monitor aan de linkse kant is, ik heb de monitor omgewisseld van links naar rechts en nog steeds was het de linkse kant?? (Vandaar dat ik het hdmi lcd scherm heb afgesloten even omdat die dichtij de linkse monitor staat)
Ik zit dichter bij de linker monitor en rechts van me staat de pc dus daar komt sowieso al geluid vandaan vandaar dat dit me niet eerder opviel.
Zojuist heb ik de kabel vd linkermonitor vervangen met een andere kortere kabel maar dat hielp niet echt , het lastige is dat de pc niet alrijd kraakt, alleen als de HD aan het "werken" is.
Ik moet eigenlijk weten hoe ik die kan laten werken zodat ik beter kan vergelijken als ik de kabel verwissel.
Wat ik niet eb gedaan omdat ik geen extra kabel had is de kabel van audio interface naar sub verwisselen , maar nu schiet me te binnen dat ik de linker met de rechter kan verwisselen, ook iets voor morgen om nog proberen.

Ik vind het allemaal zomaar vreemd. Ben er nu al dagen mee bezig op eigen houtje van alles aan het proberen maar ik kom er niet aan uit.

Kan het aan de kabel liggen dat die stereo is ipv mono? Of ongebalanceerd ipv gebalanceerd?
Maar dan nog, ik heb nu de afgelopen dagen inmiddels meerdere audio interfaces geprobeerd en bij geen van allen is dit probleem

Nu schiet me te binnen dat ik nog niet heb geluisterd of het met de koptelefoon ook is. Dat doe ik morgen meteen.

De audio interface is een nieuwe Focusrite 2i4 .

Wat ik me ook behoorlijk afvraag, is dat geluid schadelijk voor de monitors of sub?

Zou een powered usb hub kunnen helpen misschien?

Erg bedankt allen voor de hulp!

Laatst gewijzigd door Sounds; 25-11-2013 om 23:39
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-11-2013, 01:18
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Weet je echt zeker dat je de HD hoort draaien? Da's gewoon een mechanisch geluid. Als je die door je speakers hoort, moet het haast wel door een microfoon opgepikt zijn.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 26-11-2013, 08:32
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrfreeze Bekijk bericht
Weet je echt zeker dat je de HD hoort draaien? Da's gewoon een mechanisch geluid. Als je die door je speakers hoort, moet het haast wel door een microfoon opgepikt zijn.
In sommige gevallen hoor je drive via een aardlus. Mijn gok is dan dat de voeding van de desktop het niet goed meer kan trekken (te klein of te oud). Er komt dan allerlei rommel op de voedingslijnen en die hoor je via USB in de interface.

Het is wel raar dat het maar alleen in 't linker kanaal zou terechtkomen. Maar ik heb de Focusrite 2i2 no niet open gehad, dus het zou kunnen dat de voedingsbanen net naast de linker preamp uitkomen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 26-11-2013, 10:20
Junior Member

De Jack kabels zijn TRS , dus gebalanceerd.

Het is het HD geluid want het is echt datzelfde geluid als de computer maakt.
Het is dan ook alleen wanneer de HD aan het werk is zeg maar.
De microfoon staat wel bij de linker monitor in de buurt maar die zit in een andere audiointerface en die is niet aangesloten.

Wat zou ik aan die voeding kunnen doen? Het is een computer van net een jaar oud.
Kan het ook zijn dat de kabel toch tegen of te dichtij de netvoedingkabel ligt wat een aardlus of storing veroorzaakt?

Als ik nu eens de outputs vd audio interface even omwissel, dan zou de storing toch naar de rechter monitor gaan? Even om te checken, 1 in 2 en 2 in 1 ? Kan dat kwaad? Er zit nog een sub tussen he dus ik weet niet of die kabel dan ook veranderd moet worden of iets dergelijks?

Laatst gewijzigd door Sounds; 26-11-2013 om 10:54
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 26-11-2013, 11:50
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sounds Bekijk bericht
Wat zou ik aan die voeding kunnen doen? Het is een computer van net een jaar oud.
Vervangen?

Citaat:
Kan het ook zijn dat de kabel toch tegen of te dichtij de netvoedingkabel ligt wat een aardlus of storing veroorzaakt?
Dat kan, maar lijkt me eerder onwaarschijnlijk. Ik gok er op dat de storing via de aarde van de USB poort buiten komt.

Citaat:
Als ik nu eens de outputs vd audio interface even omwissel, dan zou de storing toch naar de rechter monitor gaan? Even om te checken, 1 in 2 en 2 in 1 ? Kan dat kwaad?
Goed idee. Kan zeker geen kwaad.

Citaat:
Er zit nog een sub tussen he dus ik weet niet of die kabel dan ook veranderd moet worden of iets dergelijks?
Haal die er eens af, bij wijze van test?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 26-11-2013, 12:29
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Volgens mij komt het door een slechte aarde.

Als het de HD is die je hoort storing geven, zou ik de voedingskabel naar de HD eens switchen naar een andere kring.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten