homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-08-2013, 19:41
Junior Member

Reputatie: sue ann is op goeie weg
Standaard Plugger

Beste leden,

Daar ik net een nieuwe single heb gemaakt, wil ik die in Belgie laten pluggen.
Zou iemand mij kunnen vertellen wie ik daar het beste voor kan hebben?

Het betreft een Nederlandstalige single van een zangeres.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-08-2013, 23:02
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Plugger

Een externe plugger/promotor kan al snel veel geld kosten, en je hebt dan nog niet eens de garantie dat je nummer effectief gedraaid zal worden.. Reken maar snel op 500 euro per single voor een week of 8-12 promo.

Als je echt zeker bent dat je single en eventuele andere nummers verkoopbaar en radiowaardig zijn kan je beter op zoek naar een goeie platenmaatschappij en/of een passend management. Bij een goeie platenmaatschappij zal je zelf geen investering moeten doen, en krijg je er promo, plugging,.. 'gratis' bij.

Een manager neemt doorgaans enkel een percentage van jouw inkomsten (auteursrechten, cdverkoop, bookingfee,..), en heeft er dus ook alle belang bij om jou zoveel mogelijk te promoten, zonder dat zijn loon rechtstreeks uit jouw zak komt. Reken toch maar op een goeie 20% van je inkomsten die richting management gaat.

Als je toch zelf wil investeren in een plugger:

http://www.hottrax.be
Kardini - Independent Artist Promotion
Home - [the unit]
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-08-2013, 23:05
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

En ook niet onbelangrijk is het genre meedelen.
Is het pop, kleinkunst, schlager,..? Mik je op Radio 2, MNM of Story.FM,..
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-12-2014, 23:25
Member

Reputatie: robin333 is op goeie weg

Wat is het verschil juist voor verschillende genres? Ik ben momenteel ook aan het kijken hoe ik best mijn muziek promoot en een plugger is momenteel nog altijd een optie. Het genre waar het over gaat is indie pop.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-12-2014, 10:23
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Citaat:
500 euro per single
Lijkt me lastig om daar een goede plugger voor te vinden. Doe maar maal twee...

Een goede plugger maakt geen onderscheid in genre, tenzij je genre niet te pluggen valt. Belgische metal bv heeft niet bepaald een (grote) zender die het nog draait.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-12-2014, 10:30
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

O ja, pluggen is voor Vlaanderen/Brussel, niet voor heel BelgiŽ. Het gaat om persoonlijk connecties en kennis van de redactieteams van zenders. Met WalloniŽ erbij zou dat wat veel worden, maar aangezien het om Nederlandstalig gaat is dit niet van toepassing denk ik.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-12-2014, 16:59
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Lijkt me lastig om daar een goede plugger voor te vinden. Doe maar maal twee...

Een goede plugger maakt geen onderscheid in genre, tenzij je genre niet te pluggen valt. Belgische metal bv heeft niet bepaald een (grote) zender die het nog draait.
Is het toch zoveel? Die 500 leek me al weggesmeten geld
De vrienden van Poppunt plaatsten deze week een interview met Bram Willems (Stubru) op hun website, het gaat er ook over hoe je je muziek op de radio krijgt. Zelf de juiste personen (muziekredactie, samenstellers,..) mailen of eens langsgaan lukt ook zonder problemen hoor, goedkoper kan bijna niet
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-12-2014, 18:09
Vintage Member

Maar dan moet je wel het geluk hebben dat men je mail leest. Een plugger heeft een wekelijkse afspraak met alle net. Zo'n mens gaat ene dagje langs bij de VRT en neemt een stuk of 20 cd's mee voor those who matter
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-12-2014, 23:44
Vintage Member

Als ze je mail "niet lezen" dan mail je gewoon nog eens he... Ik denk dat het hele idee van een plugger in BelgiŽ nogal achterhaald is. Als je er zelf rotsvast van overtuigd bent dat je nummers radiowaardig zijn moet het wel lukken om ergens een label of mgmt te scoren die het voor veel minder geld doen. En zelf een afspraak maken bij een Belgisch radiostation is nu ook weer geen rocket science
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten