homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-08-2013, 07:23
Member

Reputatie: Kaan is op goeie weg
Standaard Neumann M149 of TLM49 met U87ai

Hoi
Binnenkort wil ik een mic kopen.
Ik heb in het verleden meerdere dingen opgenomen met een u87ai en met een u87. Nu denk ik een nieuwe neumann M149 te kopen.

Laats zei een vriend dat ik mischien een U87ai met een TLM49 samen kan kopen ipv een neumann M149.

Ik ken dus de klanken van u87ai en tlm49. Ik wil de mic voornamelijk gebruiken voor zang opnames. Pop en klassiek muziek (een tenor en een bariton stem)

Heeft iemand TLM en M149 en U87ai naast elkaar beluisterd? getest?

Hoe klinkt M149 tegenover TLM49?

alvast bedankt voor je advies
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-08-2013, 09:03
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Neumann M149 of TLM49 met U87ai

Geen van allen als ik zelf het geld zou hebben voor een M149.
Zal veel liever voor een Wunder Audio CM7 model/type gaan.

Ik vind zelf de M149 te "modern" klinken voor een tube mic. Zelfs met een goeie
pre-amp er achter (Fearn, Neve etc). Het heeft dat hoog "glossy" gehaalte wat een Sony G800 ook heeft. Wat voor Britney of Celine zeer fijn is maar voor 90% van het alle stem werk niet echt compatible is naar mijn oren.
En laat ik niet eens hebben over de belachelijk hoge output signaal van de mic in je pre-amp.

U87(Ai) een echte allrounder. Niet echt een mic met karakter. Workhorse. Doet zijn werk op veel verschillende instrumenten en man/vrouw stemmen goed. Maar niet uitstekend.
TLM49: Vreemde eend. Ik heb er zelf een. Zeer fijne mic op akoestische gitaar. Laag stemmen (baritone) goed, hoge "iele" vrouwen stemmen, top maar alles wat in het midden ligt...mweh. beetje zoals de U87.

Ik ben zelf nu aan het zoeken naar een Wunder Audio cm7. Het is geen 100% u47 copy, en gelukkig maar ook (deze heeft ook z'n gebreken"). Maar ligt in het zelfde domein kwa sound.

Trouwens als je echt iets "pro clean" sounding wilt hebben. Brauner mic's all the way.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-08-2013, 19:03
Senior Member

Reputatie: AV Inspire wordt hier goed onthaaldAV Inspire wordt hier goed onthaald

Ik heb de 3 micro's op verschillende stemmen kunnen A-B'en en het zijn 3 verschillende micro's. Als ik tijd vind post ik wel wat samples.

De U87 is een goeie all rounder maar ind niet altijd genoeg karakter voor stem-opnamen. De TLM49 was zeker interessant, donkerder dan de M149. Maar beiden waren soms goed, soms ook niet, afhankelijk van de bron.

In de testen kwam de Mojave MA200 heel goed naar voren en ook de Josephson C715
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-08-2013, 20:22
Senior Member

Reputatie: frank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstraling

In de SOS ook een erg positief verhaal over de Mojave MA301 FET. Lijkt me het overwegen waard.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten