| Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor. |

13-06-2007, 11:38
|
 |
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Eigen Homestudio Bouwen
Dag allemaal hier , ben hier gloed nieuw op de site .
Ben de site toevallige tegen gekomen al googelend naar info ivm home studios .
Ik heb thuis een kleine kamer over die ik nu wil inrichten als een kleine home studio .
Ik heb me nu de volgende materialen aangeschaft ( wel niet de duurste , ik ben ten slotte nog een beginneling in wording ).
het idee komt er gewoon omdat ik zelf dus wel gitaar speel ? en samen met mijn groepje een iets redelijk goed klinkend demo cdtje wil brengen .
Ja het genre dat we spelen is blues .
Dus ik heb me zelf nu het volgende aangeschaft , graag enkel meningen over het feit dat ik compleet ben om al een simpele cd te maken .
wel geen colmentaar over de merken van het materiaal , want het zijn zeker niet de duurste , maar ik heb bewust gekozen voor de iets goedkopere materialen gewoon kwestie dat ik toch maar een simpele beginner ben .
Ik heb nu een behringer eurodesk SL2442FX pro , een CR500 CD-R/R master recorder van fostex , een fame studio eindtrap 2x100 watt , een drum microfoon set , e606 evolution gitaar / bas microfoon en fame 1050 AM Studiomonitor aktiv .
Zo dit is mijn kleine lijstje .
Graag enkele meningen of ik met deze materialen al iets degelijk zou kunnen doen .
Greetz
Little Stevie
|

13-06-2007, 12:31
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Re: Eigen Homestudio Bouwen
Hoi, welkom op dit forum!
Als ik het goed begrijp, dan wil jij met stereo uit je mengtafel naar de recorder.
Dit kan natuurlijk gewoon, dat zal geen punt zijn. Het nadeel is dat je nu niet per spoor wat kunt veranderen (achteraf), en achteraf ook niet de totaal mix kunt wijzigen. Maar goed, een opname maken moet kunnen in principe. Kwestie van meteen zo goed mogelijk de mix bepalen (misschien door een paar korte proef-opnames te doen). Ook even kijken naar de effecten die je aan boord hebt. Als ik het goed heb kun je 2 effecten instellen op deze mengtafel. misschien goed om een compressor en een reverb/delay te gebruiken... ??!?! (nr.: 71 & 53, als ik het goed heb...)
Maar of je dit echt alles degelijk mag noemen ??? 't is denk ik enigzins afhankelijk hoe jij daar zelf over denkt....
Maar gewoon proberen joh, en post maar een keer een nummer hier op dit forum, vinden we hier altijd leuk !!!! Eventueel kunnen mensen tips geven, als je dat wilt.
Wat doe je overigens met die versterker, als je monitors aktief zijn ??? (als ze dat zijn...)
succes!
Laatst gewijzigd door classa50; 13-06-2007 om 14:32.
|

13-06-2007, 13:49
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Zoals Classa50 al zei, je hebt hier voor een demotje voor eigen gebruik een redelijke setup. Wil je een stap verder, dus bv. demo's maken naar platenmaatschapijen ed. dan zul je toch nog flink wat moeten investeren.
Maar het is opzich bruikbaar spul voor low-profile opnames. Ik zou persoonlijk alleen kiezen voor een computer met een degelijk audio-interface en een eventueel een goedkope sequencer, die je bv. bij het blad Computer Music gratis op de CD krijgt meegeleverd. Dat gaat je flink wat meer recording-mogelijkheden geven. Maar goed, voorlopig kun je ook met je huidige recorder wel een productie fixen, met de limitaties die Classa50 al aanhaalde.

13-06-2007, 14:28
|
 |
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Thx voor deze snelle reacties .
Ja de demo zijn puur amateur , niks pro aan .
Het is gewoon voor mijn eigen plezier , ben toch een beter muzikant dan technicus ( denk ik toch )
Heb eigenlijk om te zeggen geen enkele ervaringen met opnemen of iets dergelijk . Maar vind het toch plezier omzelf als echt muziek liefhebber ook iets te kennen van goeie muzoiek afregeling . enzo dus ook een iets wat goed klinkende demo te maken van wat nummers . niet pro , heb toch liever de nog iets wat live tint aan een opname , maar dat de regeling tussen gitaar , bas , drum en zang goed zitten .
Dit is eigenlijk het basis concept van dit project .
ls je enkele sugesties hebt ivm van methodes of dergelijk ervaring als amateur . feel free to share .
ik denk dat ik toch alle hulp kan gebruiken .
|

13-06-2007, 14:42
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Even voor de duidelijkheid.... live opnames wil niet zeggen dat dat niet pro kan natuurlijk...
Maar suggesties van methodes.....ahm..pff... misschien kun je wat specifieker zijn, met wat je graag wilt weten ?

13-06-2007, 14:45
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Ik zou even kijken of je met de PC en een interface met 4 x in kunt organiseren. De tafel heeft immers 4 subgroepen die je prima kunt gebruiken voor opnames.
Dan heb je na de opnames wat meer mogelijkheden om zaken te corrigeren etc. En je bent voor de opname niet afhankelijk van het geluid dat je nodig hebt om bijv. de zang te versterken. Je kunt kanalen apart naar de subgroepen routen en de subgroepen naar de recorder/pc sturen. Dat dus onafhankelijk van de main outs.
Succes !
|

13-06-2007, 15:30
|
 |
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door classa50
Even voor de duidelijkheid.... live opnames wil niet zeggen dat dat niet pro kan natuurlijk...
Maar suggesties van methodes.....ahm..pff... misschien kun je wat specifieker zijn, met wat je graag wilt weten ?
|
Ja ik bedoelde eigenlijk dat ik liever een live klinkende opname hoor dan zo'n pro studio . Dan zeker niet naar klank ( want in pro studio en niet pro live natuurlijk ) is de sfeer anders . weet je die echte live sfeer .
vind ik persoonlijk belangrijk ( zeker als je iets als blues speelt , wat toch zeker veel met gevoel heeft te maken )
Tja met suggesties , had ik iets in gedachten sites of trucs hoe je een redelijke mix kunt maken .
BTW : ik heb ook een monster PC die ik mss kan koppelen aan het systeem .
mijn PC is een core 2 duo e6600 , met 2 GB ram 800Mhz , 2000GB harde schijf , gigabyte ga 965p dq6 moederbord , 2 asus vga 7600gs videokaarten , asus my cinema kaart .
normaal heeft het moederbord een goeie geluidschip .
of zou ik toch een ander moeten aanschaffen of iets dergelijk ?
en zou software zoals magicmusic maker 2006 iets zijn . ( heb dat toevallig liggen dus daarom de vraag . )
Laatst gewijzigd door Little Stevie; 13-06-2007 om 15:32.
|

13-06-2007, 20:40
|
|
Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Die onboard geluidschip daar kan je al mee beginnen, maar als je later voort zou willen doen zou ik je toch een externe interface aanraden.
Dit om verschillende redenen.
Om te beginnen zal je meer kanalen hebben, daarnaast hebben zulke interfaces betere analoog naar digitaal convertors en daarenboven is het een externe eenheid, die afgesloten zit van alle straling die in je pc gevormd wordt. Vooral die 2 zware grafische kaarten kunnen wel eens problemen opleveren.
Als opnameprogramma denk ik spontaan aan Ardour ( ardour | the new digital audio workstation).
Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar het is een gratis, open source DAW die ondermeer gesponsord wordt door SSL en SAE.
|

13-06-2007, 20:46
|
 |
Algemeen moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bender
Als opnameprogramma denk ik spontaan aan Ardour ( ardour | the new digital audio workstation).
Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar het is een gratis, open source DAW die ondermeer gesponsord wordt door SSL en SAE.
|
Spijtig genoeg is Ardour, voor zover ik begrepen heb, wel enkel beschikbaar voor Mac of Linux (dus niet voor PC).
Anyway, Reaper is aan een steile opmars bezig en er wordt al eens gepraat over Audacity (alhoewel ik twijfel of dat hier toepasbaar zou zijn).
Anderzijds zit er bij Computer Music (zoals hiervoor al vermeld) een hoop gratis software waarmee je ongetwijfeld al een grote stap verder kan.

14-06-2007, 07:27
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Live vind ik zelf ook meestal leuker! Kan je eventueel ook nog mics in de zaal plaasten, om juliie dol enthousiaste fans er bij op te krijgen. ^_^
Een vette PC trouwens!! Maar ik ben zelf ook voorstander om de geluidskaart extern te hebben, vanwege de reeds aangegeven redenen.
Tja verder aan trucs, is het nog steeds lastig. Waar je live on stage wel zo veel mogelijk rekening mee zou kunnen houden, is plaatsing van mics, om overspraak te beperken (iets hou je natuurlijk altijd live).
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|