| Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor. |

08-06-2007, 10:55
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
personal monitoring
Iemand ervaring met in-ear monitoring? wat zijn goede instapmodellen?
gr Eduard
|

08-06-2007, 14:21
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Re: personal monitoring
Ik maak al jaren gebruik van in-ear monitors. Daar ik ook af en toe met prof muzikanten speel, ben ik ook in het bezit van een goede in-ear systeem.
(Ultimate ears UE-10 pro; een 3-weg systeem) ca. 1000,-
Maar ik heb ook een eigen hobbyband, die met in-ear speelt. Een aantal van hun zijn erg tevreden over de Westone-UM2. Dit is een 2-weg systeem (ca. 220 euro dacht ik) Er bestaat ook een UM1 van Westone, maar die is echt minder !! (wel goedkoper natuurlijk...iets van 150 euries of zo..)
Van anderen heb ik gehoord dat voor nog minder geld de Shure E2 of E3 (89,- en niet minder duur 179,- euro)het ook aardig doen. Maar in mij ogen zijn dat al weer de iets meer normale koptelefoontjes. En of die echt geschikt zijn voor monitoring??? (weet ik dus niet goed)
Buiten het geluid is een stuk afscherming/demping op het podium ook gewenst. Thuis op de walkman/i-pod klink alles al vrij snel goed, maar op het podium wordt het echt een ander verhaal.
www.in-ears.nl: Home
Laatst gewijzigd door classa50; 08-06-2007 om 14:30
|

08-06-2007, 18:31
|
|
Junior Member
|
|
Reputatie: 
|
|
bedankt voor de tip van de Westone-UM2. Zal eens ff googlen.
|

08-06-2007, 21:57
|
|
Vintage Member
|
|
|
|
Je kunt ook van die Sony dopjes krijgen. Phontopia 55/77 ofzo. Die sluiten je oor ook af en klinken goed. Kosten een euro of 60.
Als je een lijntje uit de mengtafel laat komen met het mixgeluid en dat stop je in een goedkoop behringer mixertje, heb je het tafelgeluid. Als je dan je eigen zangmicrofoon splitst (een snoer naar de tafel en een naar je mixertje) kun je ook nog je eigen geluid harder zetten en ben je minder afhankelijk van de monitormixer. En dat kun je ook met je gitaar doen.
|

16-06-2007, 20:34
|
|
Vintage Member
|
|
|
|
Iemand vroeg om opheldering over die in ear methode die ik omschreef. Ik snap niks van die PM-toestand hier, dus maar ff zo.
Wij hebben in de band allemaal een mixertje (Behringer 802 ofzo).
Je steekt een splitter (zelfgemaakt, XLR-man naar XLR-male/XLR-female) in de XLR mic ingang van het mixertje
Je sluit je zangmic aan op de splitter
Je sluit een lang mic snoer aan op de andere kant van de splitter en steekt dat in de microfooningang van de mixer (of het stage block, whatever).
Hetzelfde doe ik met mijn gitaarmic.
Je gaat nu dus gewoon de hoofdmixer in maar je hebt jezelf ook op je kleine mixertje.
Dan haal je het mix-signaal uit de hoofdtafel en dat sluit je aan (stereo) op je mixer. Wij gebruiken een lang mic-snoer met een splitter (XLR-female naar twee keer Jack).
Je gebruikt een oortelefoon (bij ons een Sony Phontopia EX77, geloof ik) die op de phones-uitgang van het mixertje wordt aangesloten.
Nu heb je dus op je mixertje je eigen signaal (in mijn geval zang en gitaar) dat je harder en zachter kunt zetten, en het totale mixsignaal. Je kunt dus als je dat wilt je eigen geluid wat harder zetten ten opzichte van de mix.
Alles in eigen hand.
|

17-06-2007, 11:54
|
 |
Vintage Member
|
|
|
|
Doordacht! Iets omslachtigere methode, maar als ie efficient is, is het zeker n keer het uitproberen waard!
Gegroet,
J.
|

17-06-2007, 12:51
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg
Dan haal je het mix-signaal uit de hoofdtafel en dat sluit je aan (stereo) op je mixer. Wij gebruiken een lang mic-snoer met een splitter (XLR-female naar twee keer Jack).
|
Dag Bert,
Het mix signaal moet heb je dan voor elke muzikant apart nodig. Hoe bekom je zoveel mix signalen? Ook met splittersysteem oid?
grtz
Q
|

17-06-2007, 21:47
|
|
Vintage Member
|
|
|
|
yep.
voor als we niet met eigen PA spelen hebben we gewoon een kastje met een ingang en 5 uitgangen.
lijntje uit de tafek en you're da man!
|

17-06-2007, 22:53
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie:  
|
|
Wij gaan als band altijd eerst naar een splitkast. Vandaaruit: 1x set van 24 XLR naar PA. En 1 x set van 24 XLR naar monitortafel (met multikabels en 1 dikke stekker ^_^). Tevens is het mogelijk om in deze kast met gewoon losse XLR's te werken....dat is makkelijk als je 's over een andere PA moet draaien. Ook krijgen we inderdaad een totaaltje van de PA terug. Je kunt dus een totaaltje met daarbovenop je eigen instrument/zang bovenopzetten, en/of je maakt gewoon een nieuwe mix vanuit de monitortafel. (mijn persoonlijke voorkeur)
Maar er zijn inderdaad veel mensen die van de totale mix gebruik maken.
Ik zelf hou van een wat preciezer droger geluid. Zeker bij grote feesttenten en andere rottige zalen krijg je al snel een galmerig geluid op de totaalmix.... vind ik zelf minder prettig. Plus dat ik in een blazerssectie graag de hele sectie als '1 blok' op m'n oren wil hebben, i.p.v. alleen voornamelijk m'n eigen blaasinstrument....
Ook hebben we de in-ear draadloos, waarbij we semi-stereo inputs op hebben. Je kunt dan op je bodypack kiezen welk signaal (de 1 of de ander) je meer of minder op je oren wilt. Dit is voor mij ook handig.... ik deel dezelfde zender samen met onze toetsenist waarbij ieders z'n eigen signaal kiest. Hij voornamelijk toetsen en ik voornamelijk blazers... Echter met een aantal nummers speel ik ook mee op toetsen (extra) en kan ik mijn geluid verdraaien op mijn bodypack naar zijn signaal, waardoor ik meer toetsen ga horen, die ik op dat moment nodig heb (3 x toets zitten eerst nog op een linemixer en komen dus als 1x stereo aan, zo bepaal je zelf de balans tussen deze klavieren). ZO zijn we lekker flexibel....
Het 1 en ander is, over de jaren heen, echter niet zo heel erg low-budget meer, eerlijk toegegeven.... Maar goed daar hebben we ook veel voor moeten/willen optreden. ^_^
Materiaal:
- WZ312M Allen & heath monitortafel (Pas nieuw overigens, 16kanaals in, en 12 monitors out. Dus we gebruiken niet alle signalen (3 a 4 st/drums, i.p.v. 10) voor onze monitor, gaan wel alle naar PA)
- aantal Sennheisers IEM300's
- 1 Garwood draadloos (echt stereo)
- ieder monitor met eigen EQ
Ik zal 's wat plaatjes schieten volgende week bij een optreden. Misschien dat mensen daar ideen van krijgen?
Laatst gewijzigd door classa50; 17-06-2007 om 23:08
|

18-06-2007, 15:52
|
 |
Vintage Member
|
|
Reputatie: 
|
|
Bert,
Men heeft me gevraagd om naar een repetitie te gaan voor mijn advies (ook al ben ik maar een garnaal). Ze hebben nogal veel problemen om zichzelf te horen enz. Ik weet er het fijne nog niet af maar wil wel graag jouw syteem ook als mogelijkheid geven. Een andere oplossing zou een kooi voor de drummer kunnen zijn. Ik denk dat zo een kooi ook handig is bij optredens waar de craches soms te luid door de zaal vliegen, vooral als de drummer niet zachter kan/wil spelen.
Ik was vorige week ook op een repetitie, die drummer was pro en speelde juist het volume dat nodig was zodat iedereen relax kon spelen(hij had wel zo een inear syst). Waar ik nu heenga is dat denk ik niet het geval. Het is niet de eerste keer dat ik tegenkom dat een drummer alles verKNALT
Wat doen jullie met de drums op de repetitie, hoe breng je die in de mix, met overheads?
Ik vermoed dat het tijdens een repetitie niet nodig is om al die microfoons op te stellen.
groetjes en dank
Q
Laatst gewijzigd door Question; 18-06-2007 om 16:27
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|