homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-06-2007, 19:53
Senior Member

Reputatie: abdelhafid is op goeie weg
Smile analoge summing?wie wil kan mij het principe en werking ervan uitleggen?

Ik wens daarmeer over te weten kan er iemand mij het princiee ervan eens uitleggen a.u.b.? Ik zou graag willen weten hoe een "Analog Summing Unit" eigenlijk functioneert en wat het verschil is met een analoge mixtafel?

Wat ik meen er van te begrijpen is dat bvb "een mixdream van spl" een soort moderne analoge (band/dat)recorder is waar je sporen van je daw naar kunt sturen via een D-A converter om juist uw projecten analoog af te mixen!

Wat ik niet begrijp of beter gezegd nog niet goed weet(sorry ik ben nog lerende) is wat je dan met de sporen een maal afgemixt doet? Stuur je alles appart(met de nodige EQ en compressie) terug naar je daw of gewoon een stereosignaal L-R terug naar je daw? Kun je de signalen weer 1 per 1 terug sturen of is dit eerder de bedoeling niet omdat je Analog Summing Unit het eindstation is of voorlaatste stap?

Bon ik vindt het een heel intersante item en wil er meer van weten meer niet(volgens mij ben ik niet alleen)!

Groeten en wachtende op jullie antwoorden

Abdelhafid/Ledabfidah
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-06-2007, 01:11
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg
Standaard Re: analoge summing?wie wil kan mij het principe en werking ervan uitleggen?

http://mixguides.com/consoles/produc...-summing-1204/

google heet het geloof ik.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-06-2007, 01:16
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: analoge summing?wie wil kan mij het principe en werking ervan uitleggen?

Citaat:
Ik zou graag willen weten hoe een "Analog Summing Unit" eigenlijk functioneert en wat het verschil is met een analoge mixtafel?
Eigenlijk is het enkel het sommeer gedeelte van een analoge tafel in een 19" rack gezet, je hebt afhankelijk van welk merk/type meestal een aantal inputs (8-16-32-...) met een level regeling en meestal een pan (of balance in het geval van stereo ingangen) met een stereo uitgang die deze ingangen sommeerd naar 2 kanalen.

Wat doet het? Wel het zijn het soort van doosjes die ingaan op de hele "digitaal klinkt slecht" hype waarin vele engineers zitten. De theorie is dat de sommeer-algorithmes in DAW's niet goed zijn door rondingsfouten en daardoor "2 dimensionaal klinken", en dat alleen door al je kanalen apart naar een analoog-sum device te sturen je staat bent diepte in een mix te krijgen.

Werkt het en is deze theorie waar? bwa, in mijn opinie niet, ik heb al veel testen gehoord van mixen ITB vs OTB (eg. in de computer vs extern aka analoog) en al veel met de Neve summer gespeeld, maar heb moeten concluderen dat dit verschil oftewel puur aan analoge oversturing ligt (in geval van de neve, klinkt trouwens zeer slecht ) of aan kleuring door eventuele in/uitgangs transformatoren of andere componenten die de frequencie respons veranderden.

Maar test in alle gevallen voor jezelf, maar indien zoals je zegt je nog aan het leren bent lijkt mij een sumbox het laatste voor op je lijstje.

pzz
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-06-2007, 18:05
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Eigenlijk is het enkel het sommeer gedeelte van een analoge tafel in een 19" rack gezet, je hebt afhankelijk van welk merk/type meestal een aantal inputs (8-16-32-...) met een level regeling en meestal een pan (of balance in het geval van stereo ingangen) met een stereo uitgang die deze ingangen sommeerd naar 2 kanalen.

Wat doet het? Wel het zijn het soort van doosjes die ingaan op de hele "digitaal klinkt slecht" hype waarin vele engineers zitten. De theorie is dat de sommeer-algorithmes in DAW's niet goed zijn door rondingsfouten en daardoor "2 dimensionaal klinken", en dat alleen door al je kanalen apart naar een analoog-sum device te sturen je staat bent diepte in een mix te krijgen.

Werkt het en is deze theorie waar? bwa, in mijn opinie niet, ik heb al veel testen gehoord van mixen ITB vs OTB (eg. in de computer vs extern aka analoog) en al veel met de Neve summer gespeeld, maar heb moeten concluderen dat dit verschil oftewel puur aan analoge oversturing ligt (in geval van de neve, klinkt trouwens zeer slecht ) of aan kleuring door eventuele in/uitgangs transformatoren of andere componenten die de frequencie respons veranderden.

Maar test in alle gevallen voor jezelf, maar indien zoals je zegt je nog aan het leren bent lijkt mij een sumbox het laatste voor op je lijstje.

pzz
Ik sum wel liefst analoog, dat klinkt ruimer en dieper dan digitaal, maar dan moet je wel goed summen met een goede mixer of summing box. De neve heb ik nog niet gehoord, maar een API 8200A summed wel beter dan Cubase of PT HD in mijn opinie, met meer headroom en de transformer sound van de API 2520 transformer amp zit er ook wel voor iets tussen...

Maar zuiver digitaal kan je ook zeer goede producties maken. Die summing, dat gaat over kleine verschillen, het zal uw sound niet radikaal verbeteren als de rest niet top notch is.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-06-2007, 18:34
Senior Member

Reputatie: abdelhafid is op goeie weg

Merci voor de feedback ik heb zelf ook langs mijn kant wat opzoekingswerk gedaan op internet en heb er heel veel over dit item geleerd. Intersant vondt ik het zeker in ieder geval.

Nogmaals bedankt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten