homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Zoekertjes > Opleidingen, workshops, demonstraties, voordrachten en andere events

Mededelingen

Opleidingen, workshops, demonstraties, voordrachten en andere events Hier maken non-profit organisaties hun educatieve projecten en andere events bekend. Je kan hier ook vragen of iemand weet heeft van opleidingen in je buurt. Enkel relevante events en geen spam please...

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-06-2013, 20:28
Member

Reputatie: Dubluv is op goeie weg
Standaard RITS Brussel (Bachelor Geluid)

Hey,

Heeft er iemand hier ervaring met de opleiding professionele bachelor geluid die gegeven wordt op het Rits in Brussel? Na lang denken en twijfelen zou ik graag deze opleiding volgen maar spijtig genoeg heb ik de opendeurdag gemist. (Geen tijd door schoolprojecten..)
Indien er mensen meer weten over de opleiding (dat er te vinden is op het internet) hoor ik dat graag. Een belangrijke factor is ook de tewerkstelling, verdien je genoeg in deze sector (als geluidsman) om goed rond te komen? (Dit is ook niet onbelangrijk bij mijn keuze..)
Ik heb me laten wijsmaken als je een volwaardig bachelor diploma hebt dit geen probleem mag zijn. Klopt dit of heb ik het mis?
Wat richtlijnen en hulp zijn dus zekere welkom.

Alvast bedankt voor de moeite.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-06-2013, 22:29
Senior Member

Reputatie: Shredneck wordt hier goed onthaald
Standaard Re: RITS Brussel (Bachelor Geluid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dubluv Bekijk bericht
Ik heb me laten wijsmaken als je een volwaardig bachelor diploma hebt dit geen probleem mag zijn. Klopt dit of heb ik het mis?

Voor studiowerk kom je bijna nergens meer aan de bak, tenzij je een eigen begint natuurlijk, maar zelfs dan..
Voor live: er is mij nog nooit gevraagd of ik een diploma had, eender welk. Ze kijken gewoon naar wat je kan, hoe je werkt etc. Diploma maakt amper iets uit. Natuurlijk is dat geen reden om de opleiding niet te doen, bijleren kan je altijd, maar het bachelor diploma is totaal geen garantie dat je werk vindt in de sector.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-06-2013, 22:57
Member

Reputatie: Mr.Miyagi is op goeie weg

Ik denk wel dat ge in uw eerste twee jaren in de richting audiovisuele kunsten zit. Een kameraad van mij doet dit ook om uiteindelijk als scenarist af te studeren. Maar da betekent dus dat ge in uw eerste jaar van alles gaat moeten doen (filmen, regisseren, geluid, schrijven, etc). Ik denk dat hetzelfde geldt voor de richting geluid.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 12-06-2013, 06:49
Member

Reputatie: sano is op goeie weg

Ik zit momenteel in de richting geluid.
Het hele systeem gaat vanaf volgend jaar veranderen en er gaan ingangsexamens komen.

Geluid is een onderdeel van BGM.
Als ik in m'n eerste jaar begon moest je zowel beeld als geluid als montage doen.
Na een trimester moest je dan een specificatie kiezen.
Ik weet niet in hoeverre dit aangepast wordt.

Vakken die met geluid te maken hebben zijn in het eerste jaar schaars.
Je hebt audiotechnieken en daar blijft het bij en hier en daar een praktijk oefening.
In het eerste heb je ook nog: fysica, analoge en digitale, videotechnieken, fotografie, belichting, ...

In het tweede heb je dan weer wat meer praktijk, maar dan ook nog steeds vakken zoals videotechnieken 2, analoge en digitale 2, ...
Wel heb je nu ook audiopostproductie, postproductie, preproductie, audiotechnieken, ...

Het derde is dan weer wat meer praktijk dan het tweede en hier heb je geen video of analoge meer, maar signaalanalyse.

Al bij al een mooie opleiding, maar soms veel naast de kwestie.
Je krijgt er wel een aantal mooie docenten bij, zoals Frank Struys, Jan Verschoren, Pedro van der Eecken, ...

Je hebt alleen een diploma nodig als je voor de staat wil werken, zoals de VRT.
Hier wordt je betaald naar je diploma.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-06-2013, 09:19
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sano Bekijk bericht
Ik zit momenteel in de richting geluid.
Het hele systeem gaat vanaf volgend jaar veranderen en er gaan ingangsexamens komen.

Geluid is een onderdeel van BGM.
Als ik in m'n eerste jaar begon moest je zowel beeld als geluid als montage doen.
Na een trimester moest je dan een specificatie kiezen.
Ik weet niet in hoeverre dit aangepast wordt.

Vakken die met geluid te maken hebben zijn in het eerste jaar schaars.
Je hebt audiotechnieken en daar blijft het bij en hier en daar een praktijk oefening.
In het eerste heb je ook nog: fysica, analoge en digitale, videotechnieken, fotografie, belichting, ...

In het tweede heb je dan weer wat meer praktijk, maar dan ook nog steeds vakken zoals videotechnieken 2, analoge en digitale 2, ...
Wel heb je nu ook audiopostproductie, postproductie, preproductie, audiotechnieken, ...

Het derde is dan weer wat meer praktijk dan het tweede en hier heb je geen video of analoge meer, maar signaalanalyse.

Al bij al een mooie opleiding, maar soms veel naast de kwestie.
Je krijgt er wel een aantal mooie docenten bij, zoals Frank Struys, Jan Verschoren, Pedro van der Eecken, ...

Bedankt voor het antwoord. Enig idee waarop de klemtoon zal worden gelegd bij de ingangsexamens? En die specificatie na het eerste trimester wil dus zeggen dat je niet alle vakken kan krijgen van deze lijst of ben ik mis? En hoe zwaar zijn de algemene vakken? Fysica lijkt me wel lastig, op vlak van geluid ben ik daar wel zeer ge´nteresseerd in maar fysica is natuurlijk veel meer dan geluid. Hoe diep gaan ze hierop in?

Hoe vond jezelf de "moeilijkheidsgraad" v/d opleiding. (Theoretische vakken vooral) Zelf is mijn eigen motivatie mijn grootste drijfveer om te slagen. Wat ik momenteel mis in mij huidige opleiding. (Onge´nteresseerd in veel vakken..)

Voor de VRT werken lijkt me wel tof maar de vraag bij de VRT is natuurlijk veel kleiner dan het aanbod.. En bij evenementen het geluid regelen, is hier een "grote" vraag naar? Dit lijkt me ook heel interessant voor te doen maar verdient dit ook nog voldoende? (Genoeg om een huis af te betalen? als ik het zo mag uitdrukken...)

Hetgeen wat ik nu doe (Bachelor Bouw) is niet wat ik verwacht had. Met een verkeerde visie gestart waarschijnlijk.. (Had er al 6jaar opzitten in het middelbaar)
En ik vind het nu een heel moeilijke keuze om te veranderen of verder te doen en iets te doen waar ik eigenlijk niet "gelukkiger" van word.
Dus ik probeer hier een zo juist mogelijk beeld van te krijgen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-06-2013, 09:25
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shredneck Bekijk bericht
Voor studiowerk kom je bijna nergens meer aan de bak, tenzij je een eigen begint natuurlijk, maar zelfs dan..
Voor live: er is mij nog nooit gevraagd of ik een diploma had, eender welk. Ze kijken gewoon naar wat je kan, hoe je werkt etc. Diploma maakt amper iets uit. Natuurlijk is dat geen reden om de opleiding niet te doen, bijleren kan je altijd, maar het bachelor diploma is totaal geen garantie dat je werk vindt in de sector.
Van studiowerk had ik dit wel verwacht. Heb je zelf al veel live ervaring? Lijkt me ook heel tof (en zwaar) maar verdient dit ook nog voldoende en kan je "gemakkelijk" aan werk geraken indien je het "juiste" profiel hebt?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-06-2013, 09:52
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Hey,

Ik heb zelf geen echte opleiding gedaan, wel hier en daar privÚ-opleiding maar
ben vooral wat in de wereld gerold zoals zovelen. Toevallig ingesukkeld en dan
wat stages gedaan enzo.
Het is heel simpel. Voor het geld moet je het niet doen. In livewerk valt wel
iets te verdienen, maar dat is hard werken, lange en lastige uren, vaak van
huis, ongezond eten, ů dat soort dingen. Vast in een cultureel centrum of
theaterhuis aan de slag zijn heeft de meeste van die nadelen wat beperkter.
In studiowerk is het moeilijk werk te vinden er is een beetje een overaanbod,
iedereen doet het graag zelf thuis, de concurrentie is hard en het geld is op.

Ik heb mezelf 10 jaar gegeven om te proberen als het dan niet lukt schakel ik
over op muziek als hobby ů Momenteel werk ik halftijds nachten om genoeg
geld te hebben en wat stabiel inkomen. Voor de rest werk ik voor theaters,
doe ik soms wat livewerk, heb ik een klein studiootje ů Het is rapen wat je
kan en heel veel verschillende dingen doen en ja soms wil dat zeggen dat ik
brood met choco eet op het einde van de maand. Ik heb geen eigen auto en
huur een klein appartement in mechelen. Ik zeg niet dat dat voor iedereen
zo is, maar ik denk wel dat het als beginnende technieker voor de meesten
niet makkelijk geweest is. Het is een uitdaging waar je voor moet openstaan
Een opleiding is een goed begin, maar weet waar je aan begint ů
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-06-2013, 17:58
Senior Member

Reputatie: Shredneck wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sano Bekijk bericht
Niet helemaal correct, ik ken techniekers bij de vrt die geen audio opleiding gedaan hebben (wel een ander bachelor diploma hebben, dat is idd vereist dacht ik, maar het kan perfect iets anders dan iets ivm audio zijn).

Vergeet ook niet dat vrt vaak andere firma's inhuurt voor hun producties (kijk maar naar woestijnvis vroeger), deze zijn niet van de overheid en kan je dus perfect zonder bachelor diploma beginnen (mits ze je goed genoeg vinden natuurlijk).

Vast in dienst aangenomen worden wordt sowieso moeilijk, meestal is het op freelance basis. Zelf werk ik ook als freelancer , vaak wel voor dezelfde opdrachtgever(s).

Verder op de thread, niet op deze quote dus:
Ivm live werk: het zijn inderdaad vaak lange dagen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je dat niet zit zitten moet ge zeker geen live werk gaan doen. Reken ook op heel wat kisten sleuren, bouwen, breken, etc. want het mixen zelf is slechts een klein deel van de job (of je moet vast voor een band geluid doen natuurlijk).
Als je veel geld wilt verdienen zit je hier ook in de verkeerde sector. Net zoals met studio is het ook niet simpel om aan de bak te komen. Ok, je raakt wel een stuk vlugger bij een p.a. firma binnen dan bij een studio, maar het kan goed zijn dat je maar om de 2 weken ofzo een job hebt, zeker in de wintermaanden. Oplossing is dan natuurlijk wel om meerdere firma's aan te schrijven. Hoe dan ook, rijk wordt je er niet van (tenzij je echt echt echt echt echt goed bent, of een eigen firma start die toevallig supergoed draait).
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-06-2013, 18:11
Senior Member

Reputatie: AV Inspire wordt hier goed onthaaldAV Inspire wordt hier goed onthaald

Ik heb zelf veel genoten van m'n tijd in het RITS en van de opleiding, 'in den tijd" bestond nog geen AES of Hogelschool Limburg... HEt rits is sterk gericht op televisie en filmwerk. HEt echte PA werk leer je toch alleen op de baan. Voor studiowerk kan je mss best naar het SAE.

In PA vraagt men geen diploma en betaald men zelfs een bachelor alsof je een A3 hebt.... Sommige bedrijven vragen wel ee bachelor maar dat is eerder schaars. Ervaring is minstens even belangrijk. Er is inderdaad geen overvloed aan werkaanbiedingen maar als het kriebelt kijk je daar niet naar.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-06-2013, 16:35
Member

Reputatie: sano is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shredneck Bekijk bericht
Niet helemaal correct, ik ken techniekers bij de vrt die geen audio opleiding gedaan hebben (wel een ander bachelor diploma hebben, dat is idd vereist dacht ik, maar het kan perfect iets anders dan iets ivm audio zijn).
Ik het alleen gemeld dat je een diploma moest hebben, nooit welk
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten