homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-03-2013, 21:18
Junior Member

Reputatie: Frenklin is op goeie weg
Standaard Nieuwe studio: Vragen over akoestiek en plaatsing.

Beste mensen,

Sinds kort ben ik verhuisd en ga ik mijn studio opnieuw inrichten, ik heb daarvoor een kamer van 2.5m breed, 4,5m lang en 2.60 hoog.
Mijn bureau staat in het midden met daarnaast mijn 5'' monitor speakers op stands beide +-40cm van de wand. Daartussen staat mijn subwoofer. Verder staan er aan beide kanten naast het bureau kleine, lage kasten tegen de muur verder is het een lege kamer. Er hangen ook nog geen gordijnen.
Er ligt laminaat op de vloer.

Ik heb 4 foam panelen van 50 x 50 x 5 (driehoek patroon) 2 daarvan hangen tussen mijn luisterpositie en de speakers in, op oor hoogte om de eerste reflecties te dempen. de andere 2 panelen hanger wat verder weg in de kamer. Ik heb ook 2 kleine foam panelen van 30 x 30 achter de speakers, aan de muur geplaats
Vandaag heb ik, na wat onderzoek, 8 platen rockwool gekocht, 100 X 60 X 4.5. plus wat hout om frames te maken.
Ik ben van plan om basstraps te maken voor in de 2 hoeken van de achterwand.

Nu komen mijn vragen: moeten deze basstraps van vloer tot plafond gaan? Ik dacht aan panelen van 2m lang en 60cm breed maar de kamer is 2.60 hoog.
Kan ik beter alle 4 de bovenhoeken van de kamer behandelen?
Zijn 'chuncks' een betere oplossing?
Heb ik nog absorptie panelen voor aan de wanden nodig?
Is katoen een goede stof om te gebruiken? Ik dacht aan een simpel bed overtrek ofzo.

Verder geeft deze ruimte een aardig galm tijd (flutter ofzo?) na een pulse is duidelijk een echo hoorbaar. gordijnen zijn nog niet opgehangen maar komen er wel aan de voorwand.
Zou het nut hebben om ook gordijnen te hangen aan de achterwand?

Wat extra info: Vooral links achter in de kamer is erg veel bass.
Na een berekening kwam op een frequentie rond de 80hz die precies in de ruimte past, ik merk dat ook vooral in kickdrums van tracks die erg luid zijn.

Ik hoop dat iemand mij van wat tips wilt voorzien, ik kan ze wel gebruiken!
Ik heb helaas geen mic om een test uit te voeren met REW. (ik heb wel een (goedkope) field recorder is dat een optie)?

Bijgaand ook een klein paint schetsje, mss dat het mijn verhaal wat verduidelijkt.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  studio.png
Bekeken: 163
Grootte:  21.6 KB
ID: 13131  

Laatst gewijzigd door Frenklin; 29-03-2013 om 23:05
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-04-2013, 15:15
Junior Member

Reputatie: Frenklin is op goeie weg
Standaard Re: Nieuwe studio: Vragen over akoestiek en plaatsing.

Heb erg veel nuttige info op deze site gelezen: SoundScapeS Akoestiek Thuis -- Audiofiel en Akoestisch Leesvoer maar alle tips zijn welkom
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten