homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Artikels, tutorials en interviews

Mededelingen

Artikels, tutorials en interviews Tutorials, informatieve artikels, interviews met bekende (home)recorders of muzikanten, getting started guides enzovoorts. Enkel solide informatieve artikels worden hier weerhouden! Je mag natuurlijk wel feed-back geven op geposte artikels.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 10:52
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg
Standaard Opnametechnieken bas

Een nieuw story item werd toegevoegd:

Opnametechnieken bas

Citaat:
Gegroet,
Misschien begin ik best even met een beetje geschiedenis? Basgitaar, veel minder gitaar dan de meesten onder jullie vermoedden. Basgitaar is eigenlijk helemaal geen gitaar. De basgitaar stamt af van de contrabas. Vroeger was het namelijk zo dat er enkel contrabassen bestonden. Een zekere heer Fender is dan begonnen met de ontwikkeling van een contrabas in de vorm van een gitaar. Deze noemde hij 'precision'. Waarom? Wel omdat er frets op de hals zaten en zo kon de contrabas speler presies spelen. Vandaag de dag kunnen de meeste bassisten geen contrabas meer spelen. Ikzelf ben lerende op het gebied van contrabas.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 11:21
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg
Standaard Re: Opnametechnieken bas

in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt is de eerste basgitaar in de jaren dertig uitgevonden door een zekere paul tutmarc en in 1935/36 op de markt gebracht door audiovox.

Bassic: Geschichte: Audiovox #736 Electric Bass Fiddle

mede door het nog in de kinderschoenen staan van de electrische versterker (dit is 5 jaar voor charlie christian!!!) werd het instrument een commerciele flop.
deze bas was in alle opzichten gelijkaardig aan het instrument dat leo fender in 1951 op de markt bracht al was de audiovox toen al lang vergeten (ook door leo???) en ging fender graag met de eer van de uitvinding lopen.

de basgitaar wordt gezien als een bas variant van de gitaar waarbij enkel het bereik en de vier snaren als vormkenmerk van de contrabas werden overgenomen.

dit is niet de enige keer dat fender bij iemand te leen gegaan was. deze bigsby-travis dateert uit 1947. leo zou hier de inspiratie gehaald hebben voor zowel de tele (toen broadcaster) en strat. de kop is een echte weggever!
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door faderbug; 22-05-2007 om 11:41
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 11:51
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door faderbug Bekijk bericht
in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt is de eerste basgitaar in de jaren dertig uitgevonden door een zekere paul tutmarc en in 1935/36 op de markt gebracht door audiovox.

mede door het nog in de kinderschoenen staan van de electrische versterker (dit is 5 jaar voor charlie christian!!!) werd het instrument een commerciele flop.
deze bas was in alle opzichten gelijkaardig aan het instrument dat leo fender in 1951 op de markt bracht al was de audiovox toen al lang vergeten (ook door leo???) en ging fender graag met de eer van de uitvinding lopen.

de basgitaar wordt gezien als een bas variant van de gitaar waarbij enkel het bereik en de vier snaren als vormkenmerk van de contrabas werden overgenomen.

dit is niet de enige keer dat fender bij iemand te leen gegaan was. deze bigsby-travis dateert uit 1947. leo zou hier de inspiratie gehaald hebben voor zowel de tele (toen broadcaster) en strat. de kop is een echte weggever!
Ok, ik zal deze info erin verwerken
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 15:09
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:

Het is wel zo dat leo fender de eerste bruikbare basgitaar maakte. Hij deed hetzelfde met veel andere uitvinding (de electrische gitaar was oorspronkelijk een uitvinding van zijn goede vriend Dick Dale (de surfgitarist), maar zijn versie was vrij onbetrouwbaar. Leo Fender maakte er een solide telecaster van. Idem met de springreverb van Dane Electro, die door Leo fender in een gitaaramp ingebouwd werd (op vraag van Dick Dale btw, voor zijn surfsound te krijgen), iets dat nu in bijna elke fender amp zit. De electronica van Stratocaster is dan weer gebasseerd op de self made gitaar van de bleus/rock'n roll pioneer Bo Didley (die een van de eerste was die een pickup in het midden zette ipv aan de brug of aan de hals) in combinatie met de telecaster. Bo Didley vond later trouwens ook de humbucker pickup uit die later door Gibson veel gebruikt werd maar heeft nooit een van zijn uitvindingen gepatenteerd.

maar we zouden beter on topic bliijven ;-)...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 15:51
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
Het is wel zo dat leo fender de eerste bruikbare basgitaar maakte. Hij deed hetzelfde met veel andere uitvinding (de electrische gitaar was oorspronkelijk een uitvinding van zijn goede vriend Dick Dale (de surfgitarist)

waxx : dick dale is geboren in 1937, de eerste in serie geproduceerde electrische gitaar dateert van 1933, de rickenbacker frying pan.

leo fender is electrische (lap steel) gitaren beginnen produceren in 1945. de broadcaster/telecaster werd al in 1950 op de markt bebracht. toen was dick dale respectievelijk 8 en 13 jaar.

en het spijt me dat ik het moet zeggen maar al de rest zijn ook maar wilde verhalen en urban legends die gemakkelijk te weerleggen zijn.

maar laten we inderdaad bij het topic blijven.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 16:47
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Inderdad laten we terug on topic gaan en onze goeie vriend sjaan tips geven om dit artikel compleet te maken: opnametechnieken voor basgitaar (en eventueel contrabas, wie zin heeft ;-) )

Ik denk aan:
- DI versus Mics.
- Keuze van DI
- Keuze van mics
- Microfoonplaating
- Compressie
- plaatsing in mix, EQ
- Voor mic-opname: iets over akkoestiek?

Een paar vroegere threads:

- Opnemen van Bas gitaar

zeker deze tips va ridDim: Opnemen van Bas gitaar

Citaat:
Gouden opstelling:

bass ->(Di ->mic ingang)->geluidskaart
->versterker ->mic tegen amp -> geluidskaart
->line out (post-preamp) -> geluidskaart
-> POD (of gelijkaardig) -> geluidskaart

Zo heb je werkelijk alles opgenomen en kan je later kijken wat beter of slechter in de mix zit. Het stoort zeker niet om al te compressen voor het opnemen, dat helpt een hoop bassisten en het hoort vaak bij de sound.

Bij het mixen is een goede compressor (urei, dbx, ua) met een redelijk hoge ratio (~1:8) zeker aan te raden (gewoon nodig als je niet op voorand al wat compressie hebt gezet).
je kan re-ampen indien de sound van de versterker toch niet dat was.
Je kan ook plugins zoals ampegSVX gebruiken (aanrader!)
Multibandcompressie helpt om bepaalde noten of smalle freq.banden te compressen (oppassen, klinkt sneller slecht dan goed)
Een de-esser kan je helpen toch hoge frequenties toe te laten in de bassound, en fret en slidegeluiden weg te compressen.
Chorus kan opdikken en 'smoother' maken
Een vleugje tube distortion creŽrt harmonischen die ervoor zorgen dat je de bas ook op kleinere, bas-schuwe installaties kan horen, maar ik zei een vleugje!
- basversterker
- Gitaareffect ook bruikbaar voor basgitaar?
- live groep geluid afregelen
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-05-2007, 22:22
Junior Member

Reputatie: Metalheart is op goeie weg

ik vind het nogal gek dat je zegt hoe je een bas moet opnemen en hoe hij moet klinken .. ikzelf kies niet rap voor een beta52 of D112 voor een basgitaar ... maar eerder een SM58, SM57, ...

Ik deel ook je mening niet dat bas er zo maar moet zijn en dat de noten bijzaak zijn... de bassist speelt toch iets en je mag dat toch laten horen ...

Maar dit is ieder zijn stijl van mixen en ieder zijn voorkeur zeker ...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-05-2007, 07:43
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
waxx : dick dale is geboren in 1937, de eerste in serie geproduceerde electrische gitaar dateert van 1933, de rickenbacker frying pan.

leo fender is electrische (lap steel) gitaren beginnen produceren in 1945. de broadcaster/telecaster werd al in 1950 op de markt bebracht. toen was dick dale respectievelijk 8 en 13 jaar.

en het spijt me dat ik het moet zeggen maar al de rest zijn ook maar wilde verhalen en urban legends die gemakkelijk te weerleggen zijn.

maar laten we inderdaad bij het topic blijven.
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar Dick Dale is zeker vroeger geboren. Wanneer weet ik niet vanbuiten, maar hij was de grondlegger van de surf in de late jaren 40, vroege jaren 50. Ik heb nog originele 7" singles van hem uit 1950 en 1952 (geŽrfd van mijn grootvader), en hij klinkt toch wel een stuk ouder dan 13 of 15 op die singles, de foto's op de hoesjes doen ook anders vermoeden... Ik denk dat hij eerder eind de jaren 20, begin de jaren 30 geboren is, maar ik zal het eens opzoeken als je wil.

dat ervoor al electrische versterkte gitaren gemaakt werden, is juist, dat waren holow body acoustische gitaren met piezo microfoons ingebouwd (zoals de lapsteels, de oude gretch en rickenbackers, ...), geen solid body electrische gitaren waarover ik spreek, die met een magneetelementen werken zoals de fenders, gibsons en de meeste andere merken nu.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-05-2007, 08:07
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar Dick Dale is zeker vroeger geboren. Wanneer weet ik niet vanbuiten, maar hij was de grondlegger van de surf in de late jaren 40, vroege jaren 50. Ik heb nog originele 7" singles van hem uit 1950 en 1952 (geŽrfd van mijn grootvader), en hij klinkt toch wel een stuk ouder dan 13 of 15 op die singles, de foto's op de hoesjes doen ook anders vermoeden... Ik denk dat hij eerder eind de jaren 20, begin de jaren 30 geboren is, maar ik zal het eens opzoeken als je wil.

dat ervoor al electrische versterkte gitaren gemaakt werden, is juist, dat waren holow body acoustische gitaren met piezo microfoons ingebouwd (zoals de lapsteels, de oude gretch en rickenbackers, ...), geen solid body electrische gitaren waarover ik spreek, die met een magneetelementen werken zoals de fenders, gibsons en de meeste andere merken nu.
de eerste rickenbacker electrische lapsteel uit 1933 had een heel gewone magnetische pick up. at specifieke type werd een 'horse shoe' genoemd omdat ze een u-vormige magneet had die over de snaren heen boog.

ook de gibson es-150 waar charlie christian de electrische gitaar mee introduceerde in de jazz in de jaren veertig had een electromagnetische pick-up.

piezo's werden pas einde jaren zeventig gebruikt in gitaren.

je weet zeer veel en ik lees altijd heel geinteresseerd je posts maar hier sla je de bal 100% fout.

doe eens wat research ok?

nu weten we trouwens nog altijd niet hoe je een basgitaar fatsoenlijk opneemt.

Laatst gewijzigd door faderbug; 23-05-2007 om 08:30
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-05-2007, 12:20
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

Bij onze band, krijgen we een line-OUT van de basversterker (Hartke) die naar de tafel gaat... Op zich werkt dat prima.
Ik heb laatst het 1 en ander opgenomen waar ze (Welliswaar noodgedwongen, wegens defecte DI) een microfoon hebben gebruikt voor de bas opname. Ik weet helaas niet welke mic dat was.. (ik dacht ook een SM57, maar weet ik niet zeker) Vond het een beetje 'wollig' ondefinieerbaar geluid, hoewel dat per bandje wel heel erg verschilde.... de laatste band was eigenlijk wel redelijk...hmmm.....
Er zullen vast goede mics zijn hiervoor. Hoewel je live altijd weer overspraak hebt natuurlijk.....'t is maar wat je wil denk ik dan.

Ik kan helaas niet inhaken op het verhaal wie welke gitaar wanneer heeft uitgevonden of voor het eerste gespeeld...weet ik niks van !! hehe ;-)
Maar euh...geen ruzie maken he jongens !! ^_^
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten