homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24-02-2013, 17:26
Junior Member

Reputatie: maddx is op goeie weg
Standaard masterkeyboard of synth???

hallo allemaal.

Ik volg al een tijdje pianolessen en zoek daarom een goed keyboard met (semi) zware aanslag. Nu weet ik niet te kiezen tussen een masterkeyboard of elektrische piano.

In de studio gebruik ik uitsluitend 19 inch module synths. Clivia nord rack, Moog slim phatty en later komt er nog een DSI prophet 08 module bij. (heb ook een microkorg. is geen 19" maar groot is hij nu ook wel niet.)

Een masterkeyboard zou de beste optie zijn op het eerste zicht om in de studio te gaan gebruiken. mijn keuze gaat naar een doepfer LMK gaan gewoon voor de oerdegelijke kwaliteit of m-audio keystation die gewoon veel goedkoper is en toch veel te bieden heeft voor zijn prijs. groot verschil tussen de 2 maar die vind ik gewoon los van elkaar wel de moeite waard. Geen met veel knoppen want ik gebruik een apparte usb controller om mijn DAW en dergelijke te bedienen en teveel knoppen vind ik gewoon te onoverzichtelijk.

Aangezien ik piano les volg zou een elektrische piano dan wel een betere optie zijn in tegenstelling tot een masterkeyboard alleen is de prijs dan nog een stuk hoger. Het is de bedoeling om veel tijd aan de piano te spenderen en als het instrument goed (analoog) klinkt, er goed uitziet en goed aanvloelt dan lijkt het mij dit veel aangenamer dan een vst te gebruiken op mijn laptop. De korg sv1 lijkt mij momenteel iets wat zeer goed aan deze eisen kan voldoen ofwel een clivia nord electro. als je betere alternatieven hebbenlaat maar weten

Ik denk dat ik het jullie zeker niet gemakkelijk maak met deze vraag maar hopelijk versta je deze moeilijke dilemma van mij. Het is kiezen vanuit een muziekanten of producer standpunt volgens mij.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24-02-2013, 18:00
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: masterkeyboard of synth???

Als je pianolesse aan het volgen bent, zou ik sowieso al voor een volledig gewogen keyboard gaan, kwestie van het piano-gevoel zo goed al mogelijk te evenaren.
Het nadeel van een master keyboard is dat je je computer moet aanzetten om eventjes wat piano te spelen.
Het is om die reden dat ik mezelf een digitale piano heb aangeschaft in de plaats van een master keyboard.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 24-02-2013, 20:10
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Als je pianolesse aan het volgen bent, zou ik sowieso al voor een volledig gewogen keyboard gaan, kwestie van het piano-gevoel zo goed al mogelijk te evenaren.
Volledig akkoord, ik zou bijna durven zeggen dat een goed klavier minstens even belangrijk is als de sound, een goed klavier speelt echt anders, veel aangenamer en muzikaler :-)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Het nadeel van een master keyboard is dat je je computer moet aanzetten om eventjes wat piano te spelen.
Het is om die reden dat ik mezelf een digitale piano heb aangeschaft in de plaats van een master keyboard.
Idem hier, ik heb na vele jaren toch ook een digitale piano met ingebouwde speakers gekocht, gewoon om snel even aan te kunnen zetten en te spelen.
Een top piano plugin door de studio monitors klinkt ongetwijfeld beter, maar spelen op een all-in-one instrument dat ook aanvoelt als een instrument, zonder gedoe met opstarten/aansluitingen/plugins/DAW/... , dat is veel waard. Nog nooit zoveel gespeeld, aanrader
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 24-02-2013, 20:18
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Wat de heren voor me zegen... ik zal zelf ook voor een masterkey gaan.
Deze schijnt de nieuwe top te zijn. NAMM: Kawai VPC1 Virtual Piano Controller - Gearslutz.com
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-02-2013, 21:09
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Ik heb zelf de keystation 88ES en kan je zeggen dat dit NIET lijkt op een echt pianoklavier, maar het werkt wel (nog altijd, na 6 jaar).

Bekijk ook eens de Doepfer PK 88 als je geen extra knoppen, pitch- of modulation wheel nodig hebt.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 25-02-2013, 08:11
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Ik zou ook adviseren voor een goed klavier te gaan. Ik zelf heb in ooit ver verleden de yamaha clavinova gekocht, vooral voor het klavier wat aardig in de richting kwam. Het geluid was is ik niet over te spreken maar daar zijn allerlei modules en tegenwoordig sampled piano's voor. Ik heb hem nog steeds maar nu na 25 jaar zijn er twee toetsen die nagekeken moeten worden.

Mijn eigen ervaring is dat ik niet alles aan zet om even te spelen dus daarvoor zou ik niet voor een masterkeyboard gaan. Aan de andere kant, sinds ik een mooie sampled vleugel heb vind ik het spelen weer een stuk aantrekkelijker. Het geluid speelt zeker een rol mee. Daarom zat ik eraan te denken om een goede piano module eraan te koppelen.

Ander overweging is of je er mee op pad wilt gaan. Zo'n digitale piano is veel te zwaar en onhandelbaar, dan zou je idd veel beter voor een doepfer gaan. Er staat hier eentje te koop op HR.

Ik heb thuis de clavinova met daarop een Roland A800 en ik zou ernaast nog een doepfer nemen (als set met de A800 voor repetities en optredens) was het niet zo dat ik bassist ben en dat scheelt weer (1 gitaar en 1 versterker mee naar de repetitie).

Dolf
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 25-02-2013, 08:45
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

Wij hadden hetzelfde dilemma hier met een jonge pianist die thuis weliswaar op een Yamaha U30 buffetpiano speelt, maar regelmatig de hort op moet. In het begin gebruikten we de oude digitale Roland HP126, maar die is gewoon te zwaar en te kwetsbaar om mee te zeulen. Ja, hij wil graag een Nord Stage en die is echt wel fantastisch, zowel qua klank als qua feel maar uiteindelijk hebben we - ad interim - een zeer degelijke en goedkope stage piano gekocht. De Korg SP250 (Korg SP250BK Black kopen? Bestel online | Goedkope promo | Keymusic webshop) is zeer veel waarde voor je geld. Goede feel, gewogen toetsenbord en meer dan degelijke piano, e-piano en andere klanken. Hij speelt er mee in zijn trio, in de Big Band en op andere gigs. Ja, het had beter gekund, maar niet voor die prijs.
BTW, er zit ook MIDI op, dus je kan het altijd gebruiken om je sound-modules/synths aan te sturen.

Jan
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-02-2013, 10:59
Junior Member

Reputatie: maddx is op goeie weg

Alvast bedankt mensen voor de reacties. Ik zie dat jullie meningen ook nogal uiteen lopen. Ik probeer algemeen en bondig hierop te antwoorden.

Ik ga eerst en vooral volledig akkoord met het feit dat het gevoel in de toetsen belangrijker zijn dan een groot arsenaal aan klanken.

Net daarom dat de doepfer lmk mij zo sterk aanspreekt en nu er zelf 2 te koop staan hier dacht ik als ik er zeker van ben moet ik nu toeslaan.
De M-audio hebben ze staan in de school naast de gewone piano en deze raden ze aan aan jonge leerlingen om hierop te oefenen. Dus van daar...

Het is niet de bedoeling om het instrument veel te verhuizen dus gewicht speelt geen rol. Wel liefst compakt zonder teveel toeters en bellen. Zou gemakkelijk zijn om de sound modules zo dicht mogelijk bij de toetsen te integreren.

Wel zou ik liever iets die uitsluitend met een audio uitgang werkt dan met ingeboude boxen als ik dan toch voor een piano kies. Ik heb een aardige set aan boxen staan dus dit is snel aangesloten zonder de computer hierin te betrekken en denk hoe minder er in het machine is ingebouwd hoe meer kwaliteit je krijgt voor je geld toch? Ook zou het uiteindelijk de bedoeling zijn om de audio op te nemen. En eerlijk gezegd; zo'n digitale al in one piano zegt mij helemaal niets. Maar dit is puur mijn smaak, al kan ik wel de voordelen hiervan vinden.

Al jaren is voor mij de Clavia Nord Electro het toestel bij uitstek.
Nu heb ik in de winkel kort op de korg sv1 gespeeld en was onmiddelijk verkocht. Zijn er mensen die hierover iets te zeggen hebben?

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten