homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Effect plugins en virtuele instrumenten

Mededelingen

Effect plugins en virtuele instrumenten Een subforum voor alle software geluids-effecten en software instrumenten, al dan niet als plugin of standalone programma.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-02-2013, 22:43
Active Member

Reputatie: daaf85 is op goeie weg
Standaard Synthogy Ivory II Grand Piano vs. Modartt Pianoteq 4 Standard

Synthogy Ivory II Grand Piano vs. Modartt Pianoteq 4 Standard

Ik ben van plan om een nieuwe piano sample (virtueel instrument) aan te schaffen die ik zal gaan gebruiken in logic pro 9.

Het genre muziek dat ik maak en cover is singer/songwriter, pop. De piano sample zal vaak alleen te horen zijn met mijn stem (veel balads). Nu gebruik ik de samples uit native instruments komplete 8. Echter wil ik meer gevoel/emotie uit die piano horen (meer realistisch).

Na verschillende demo's (toontrack ekeys, truepianos, emotional piano, alicia keys) gehoord te hebben springen ivory II grand piano en Pianoteq 4 er voor mij uit. Kwa prijsklasse liggen ze heel dicht bij elkaar.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening/ervaringen over beide.

Laatst gewijzigd door daaf85; 15-02-2013 om 22:53
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-02-2013, 23:30
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Synthogy Ivory II Grand Piano vs. Modartt Pianoteq 4 Standard

Ik zal het je nog wat moeilijker maken

Ik heb voor dezelfde doeleinden de basic versie van de Imperfect Samples Fazioli Grand gekocht. Zonder twijfel het beste pakket dat ik al gehoord heb. En voor ongeveer 50 euro voor de basic versie kan je bijna niet twijfelen

Ik heb 'm onderandere op deze track gebruikt.

Ik zal meteen nog een paar dingetjes inspelen en hier posten, dit is een pakket dat je echt serieus moet overwegen
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-02-2013, 23:40
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daaf85 Bekijk bericht
[B]Echter wil ik meer gevoel/emotie uit die piano horen (meer
Ik vind persoonlijk dat men meer gevoel kan leggen in een piano die niet gebaseerd is op samples (zelfs als is het een multigigabyte multilayered monster).

Ik heb zelf Pianoteq 4 Stage (basisversie waar toch al wel véél modellen inzitten) en dit voor nog géén 100€.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-02-2013, 01:11
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Et voila, in bijlage een beetje van de Fazioli Grand.
Je krijgt bij de basic versie zowel 'cleane' samples, als samples met bijgeluiden van de piano zelf (geluid van de toetsen dus).. subtiel, maar het doet toch iets
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Fazioli.mp3 (4.12 MB, 132x gelezen)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-02-2013, 10:14
Senior Member

Reputatie: audiocollage wordt hier goed onthaald

Nog maar eens...
Een pianist hoort dat akkoorden een andere uitwerking hebben op de hele piano klankkast, dan dezelfde noten in die akkoorden afzonderlijk gespeeld. Dit geheel bepaald de klankkleur samen met de ruimte waarin gespeeld wordt. Dat kan met een piano-sample-pack nooit bekomen worden, omdat noten daarbij afzonderlijk opgenomen worden. De klankkleur van een akkoord verandert afhankelijk van de gespeeld noten, terwijl samples onafhankelijk van het gevormde akkoord geen klankkleurverandering meer kunnen ondergaan, een akkoord klinkt daarin gewoon als de som van de afzonderlijke noten. Verder zal een pianist werkend met samples een zeer grote belasting op de harde schijf veroorzaken, omdat voor elke toetsaanslag een andere sample ingeladen dient te worden. Bij een piano-sample-pack hebben de noten ook een vaste lengte die enkel afgekapt wordt indien ze niet volledig uitgespeeld worden. Dit afkappen kan enkel door het geluid in volume te dempen, waardoor de extra geluiden van de (losgelaten) hamertjes enzo, achterwege blijven (of nog een extra sample opgeladen dient te worden bij de noot-off commando's). Dit alles kan bij een physically modelled piano simpelweg mee in het model berekend en dus hoorbaar gemaakt worden. Een physically modelled piano heeft dan nog de mogelijkheid om voor de aanslag van zowel akkoorden als single noten een convolutie te berekenen die de ruimtelijkheid van de hele piano klankkast in een 'zelf te bepalen' woon- of concert-ruimte emuleert. Daar heb je met een piano-sample-pack telkens een nieuw pack voor nodig.
Maar... als het gaat om een muziekstukje te spelen met drie of vier afzonderlijk noten... zul je van al deze verschillen mogelijk weinig merken.

Ik heb geen baat bij het promoten van iets wat n.m.i. veel beter is tenzij 'een algemeen belang' : de bevordering van goede technologie te ondersteunen...
(Al gaat dat ten koste van werkloze studio technici die de oude kopieertechnieken blijven uitmelken. Maar... zij weten echter goed genoeg dat een pianist zijn 'nieuwe instrument' zelf gaat uittesten i.p.v. op andermans oordeel af te gaan.)

Zo kan een physically modelled piano klinken.

Laatst gewijzigd door audiocollage; 16-02-2013 om 10:35 Reden: Link naar voorbeelden toegevoegd.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 16-02-2013, 11:37
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Voilà, beter kan ik het niet zeggen, maar als je toch gaat voor een sampled piano, bekijk dan ook dit eens.

PSP PianoVerb2 creative resonant reverb plug-in
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-02-2013, 13:55
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door audiocollage Bekijk bericht
Klinkt idd ook enorm goed
Ik probeer niemand hier te overtuigen trouwens, ik wil gewoon graag laten horen waarom ik dat Fazioli-pakket gebruik, als de TS dat niet wil kopen, of hij vindt het niet goed klinken dan ga ik daar niet rouwig om zijn

Voor mijn doeleinden en mijn smaak vond ik de Fazioli de beste keuze, je weet maar nooit of iemand hetzelfde doel voor ogen heeft
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-02-2013, 22:17
Senior Member

Reputatie: johnv wordt hier goed onthaald

Ivory en Fazioli zijn uitstekend voor singer-songwriter dingen, Pianoteq 4 past dan weer prachtig in een uitgebreider arrangement.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 24-02-2013, 21:20
Active Member

Reputatie: daaf85 is op goeie weg

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties! Ik heb weer genoeg stof tot nadenken . Zal alle opties weer even naast elkaar zetten.

Groet, David
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten