homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-05-2007, 13:26
Active Member

Reputatie: Puzzel is op goeie weg
Standaard Re: geluidsisoltatie etc...

Ik kan het met deze profs op het forum toch niet laten om
ook mijn (kleine) vraagje even te vragen.
Ik heb in mijn slaapkamer mijn studiotje staan en wil binnekort
beginnen met instrumenten opnemen (acoustische gitaar e.d.
maar ook vocals). Mijn kamer is overigens geheel gestuuct (geen idee of dit problemen gaat opleveren?)
Voor de rest heb ik naast mijn kamer een kleine ruimten van
zeg maar 2 bij 2 en 3.5 hoog. Mijn plan was om in het hout van
deze ruimte een paar schroeven te boren, zodat ik telkens als ik
ga opnemen een kleed/tapijt aan deze schroeven kan ophangen
voor een beter recording resultaat.
Is dit een goed plan of zijn er betere mogelijkheden?
Ook vroeg ik me af of het handig is acoustisch foam of
noppenschuim achter mijn monitors (Alesis M1 Active MK2) te
hangen. Dit deden ze o.a in de SOS en ik zie dit wel vaker bij studios.
Alvast bedankt,
P
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-05-2007, 15:54
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Puzzel,

Kan je niet beter een nieuwe topic starten met ruimte-akoestiek of geluidsabsorptie als titel?
Dan blijven dergelijke dingen bij elkaar.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-05-2007, 17:16
Active Member

Mmm mischien wel maar ik wou een wir war van soortgelijke topics voorkomen
Ik wacht wel even en maak anders over uurtje nieuw topic aan.
Groetjes
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-05-2007, 21:02
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Bij deze heb ik van je post een nieuwe thread gemaakt...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-05-2007, 13:48
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Slaapkamer / studio en akkoestiek

Puzzel,

Ik heb weinig tijd nu om in diepte te gaan.
Ga je nu die kleine ruimte met het hout gebruiken voor opnames en niet de slaapkamer, of beide?
Of gebruik je de slaapkamer om te mixen (control room) en de kleine kamer als tracking?

Wat bedoel je met hout?
Is deze kleine kamer helemaal bekleed met hout?
Indien ja, kan je dit eens gedetaileerder beschrijven hoe dit opgebouwd is.
Zijn dit dunne platen op een houten kaderwerk met een spouw achter?
Dit kan best op zich reeds werken als een membraan demper.

Algemeen (beetje simple gehouden nu):
Een goed klinkende ruimte is een ruimte waar de galmtijd linear (gelijk) is van laag tot hoog (frequenties).
Voornamelijk de lage tonen kunnen gekke fenomenen vertonen in functie van putten en dalen in het geluidsniveau in functie van plaats. Men noemt dit ruimte modes of eigentonen of eigenresonanties.

De hoeken van de ruimte zijn vaak de meest efficiente plaatsen om geluidsabsorberend materiaal te plaatsen.

Als ik rotswolplaten zeg, bedoel ik ook alle vergelijkbare platen als glaswol, katoenwol, basaltwol, polyesterwol, enz)

Gordijnen of een kleed kan efficient materiaal zijn wanneer je dit ver genoeg van de muur hangt.

Rotswol zijn zeer efficiente materialen om geluidsabsorptie te doen. Je kan zo'n platen met wat handigheid zelf bekleden met textiel.
Deze akoestische schuimen zijn niet beter dan rotswol.
De profilering van dergelijke shuimstofplaten, voor practisch gebruik is meer gebasseerd op psychologie en magie, dan op fysica, en is meestal ten koste van de laagfrequente absorptie.

Een relatief simpele benadering voor het verbeteren van de akoestiek is:

1) Gebruik de hoeken om dikke rotswol platen diagonaal te plaatsen (10+ cm)
Hier zijn de aansluiting muren plafond ook bruikbaar (dus vertikale en horizontale hoeken).
2) gebruik rotswol op de spiegelbron plaatsen. Dit zijn de reflectiepunten op de wanden die het geluidspad vormen tussen bron en ontvanger.

1 en 2 zijn geldig voor de control room. Voor de tracking is 1 nog steeds geldig en kan een dergelijk gordijn nuttig zijn indien ver genoeg van de wand.

Vaak zijn het de bassen die problemen veroorzaken.
In het Engels refereert men vaak naar muddy sound. Ik ken geen Nederlandse vertaling hiervoor. Modderig geluid klinkt nogal vreemd vind ik.
Teveel mid- hoogfrekwente absorptie verkracht het geluidspectrum, verminderd de definitie van het geluid (klaarheid, ambiance), en veroorzaakt die vreemde, moeilijk omschrijfbare druk op je oren. (is gerelateerd aan je orientatie en evenwichtsgevoel).

Groetjes
Eric

Laatst gewijzigd door EricDesart; 11-05-2007 om 14:15
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-05-2007, 15:48
Active Member

Oke Eric alvast bedankt voor je reactie!
Ik zal proberen mijn kamersituatie wat te verduidelijken d.m.v een tekening.
ImageShack - Hosting :: kamersituatieby7.jpg
De hoeken/muren 1,2 en 3 lopen geleidelijk omhoog naar hoek 4.
Bij hoek 4 is de kamer +- 5 meter hoog.
Nog te snappen ?
Beide kamers zijn geheel gestuuct.
Ik wil in de nabije toekomst vocals en instrumenten opnemen en wil dit het liefst
doen in mijn ''echte'' kamer, maar als het handiger is om het hokje (op tekening lege vierkante hokje naast hoek 4) te gebruiken als soort van booth is dit ook mogelijk.
Hokje is overigens een ruimte van 1.5 bij 1.5
Mijn bedoeling is dus om een zo goed mogelijke kwaliteit te krijgen tijdens het opnemen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is en anders hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
P

Laatst gewijzigd door Puzzel; 11-05-2007 om 18:45 Reden: .
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-05-2007, 21:46
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

*** Repetitieruimtes ***

Q
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-05-2007, 17:00
Erelid

Q,

Dat is een goede nuttige link, thanks

Puzzel,
Ik kom hier later op terug .... Kon je niks eenvoudiger vragen?

Dat kamertje = 1.5 x 1.5 x 3.5 m ???? Is dit rechthooekig of ook zo leuk van vorm als je slaapkamer (uit het lood geslagen pyramide)
Geef de maten eens van deze kamer.

Beschrijf nu eens hoe die wanden opgebouwd zijn (van slaap en kleine kamer).
De kleur is niet belangrijk maar hoe van binnen naar buiten met maten enz.
Ik probeer mij voor te stellen welke absorptie hier reeds aanwezig is.
Als leek herken je niet noodzakelijk membraan of paneelabsorptie (ziet er uit als een reflecterend wand), maar het is er wel.
Als ergens isolatie tussen zit, dan welke en hoe dik.

Geef zoveel je kan vinden, en wat je niet vindt gokken we wel naar.

Hoe zou jij de huidige klank van deze kamers nu zelf beschrijven? Welke absorptie is reeds aanwezig (een bed, indien matras polyether foam kan een zeer goede absorber zijn).

Puzzel: eigenlijk probeer ik gevoel te krijgen voor die kamers van jou (akoestisch gezien bedoel ik).
Eigenlijk kan je gevoel krijgen voor absorptie van wanden en het frequentiegebied dat zij absorberen.
Als je tikt met je vingers en/of vuist op een wand of raam en je luistert met je oor tegen die wand, is de laagste toon die je hoort (bij dubbelwandige systemen) de massa-veer-resonantie van het systeem. Dit is de frequentie waar je wand het minst isoleert maar tegelijkertijd het meest absorbeert.
Je mag echter niet tikken met je nagels of iets hard want dan hoor je andere dingen, meestal hoogfrekwenter.
Dit is moeilijk uit te leggen vanop afstand, en vraagt enige ervaring om te weten, waarnaar je luistert. Maar eenvoudige middeltjes kunnen vaak reeds veel vertellen.

Als je wat dieper zou willen gaan:

Ook kan je meten wat er gebeurt in je kamer op de mix positie.
Dit is een gratis meetprogramma (zelf nog niet gebruikt) waar velen enthousiast over blijken.
Room EQ Wizard Home Page

Goedkope en zeer degelijke meetmicrofoons voor dergelijke toepassingen zijn
1) Behringer ECM 8000
http://www.behringerdownload.de/ECM8...00_C_Specs.pdf
2) NADY CM 100
http://www.nady.com/pdf_files/manual..._userguide.pdf
Prijzen van beiden (afhankelijk land en bron tussen 50 en 75 Euro)

Dit zijn omnidirectionele condenser microfoons. Ik heb die recent vergeleken door ze samen te gebruiken in een tweekanaalsmeting en blijken echt uitwisselbaar. Dus de beschikbaarheid bij leverancier en prijs is bepalend, niet een veronderstelt kwaliteitsverschil.
Zij zien er 95% (niet 100%) gelijk uit, wegen evenveel en via een tweekanaals meting bleken de meetresultaten zo goed als identiek. En de geconstateerde miniverschillen (amper waard om over te praten voor een dergelijke toepassing) kunnen evengoed verklaard worden door meetomstandigheden.
Dit was geen lab meting/vergelijking maar voor dergelijke toepassingen vindt ik deze microfoons behoorlijk goed met een zéér goede prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb geen voorkeur tussen beide.

Aangezien ik geen audio engineer ben weet ik niet wat deze microfoons waard of nuttig zijn voor recording (waar omnis nuttig zouden kunnen zijn natuurlijk).
Ik zou het zelfs leuk vinderen van anderen die deze kennen een oordeel of idee hierover te horen.
Het is leuk dat een microfoon voor mensen met kleine budgetten een dubbele functie/gebruik zou kunnen hebben.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 13-05-2007 om 01:49
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-05-2007, 03:13
Erelid

Ik heb de vorige post tamelijk sterk ge-edit. Had dit vermoedelijk beter via nieuwe post gedaan, sorry hiervoor.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-05-2007, 11:16
Active Member

Hallo Eric,
bedankt voor je reactie/tijd.
En sorry voor deze lastige vraag

Ik zal bij het begin beginnen:
Dat kamertje is 1.5 bij 1.5 en 3.5 meter hoog.
Ik heb de hoeken even voor u gefotografeerd.
Hoek 1:
http://img249.imageshack.us/img249/1473/hoek1gw9.jpg
Hoek 2:
http://img249.imageshack.us/img249/9995/hoek2oh4.jpg
Hoek 3:
http://img249.imageshack.us/img249/4056/hoek3ez9.jpg
Hoek 4:
http://img249.imageshack.us/img249/6048/hoek4ar8.jpg

De wanden zijn als volgt opgebouwd: +-3cm stucsel dan ongeveer 8centimeter niks en dan weer +-3 cm stucsel bij de aansluitende kamers aan de andere kant. Het geluid van de muren als ik hier tegen aan tik is dan ook een beetje hollig.

Het geluid in mijn kamer is redelijk goed, lage/mid tonen zoals klappen etc. zijn er zonder echo/reverb etc. De lage tonen zijn echter iets te. Ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven maar, deze komen nogal zwaar uit mijn monitor terwijl ze via andere luidsprekers/koptelefonen veel minder zwaar klinken.

Ik hoop dat het nu alweer wat duidelijker is
Mochten er dingen onduidelijk zijn vraag het even.

Alvast bedankt,
P
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten