homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Overige audio software, drivers en digitale technieken

Mededelingen

Overige audio software, drivers en digitale technieken Alle andere audio software vragen en discussies over digitale opnametechnieken, drivers of besturingssystemen kunnen hier terecht.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-08-2004, 19:20
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard monitoring in logic (- en logic in het algemeen)

kan iemand mij vertellen hoe ik in logic de inserts op een track kan horen terwijl ik opneem en niet pas achteraf bij het afspelen van de track? maw, hoe kan ik bvb bij het inzingen al wat reverb horen, kwestie van een wat aangename, ruime sound te krijgen?

over logic gesproken? hoe groot is eigenlijk het aantal logic gebruikers in vlaanderen? te vergelijken met het aantal cubase liefhebbers. ik ben ooit toevallig met logic begonnen en voel er me in thuis, vandaar dat ik er nooit toe gekomen ben met cubase te experimenteren. misschien komt daar verandering in, want ik heb gelezen dat emagic daar apple overgenomen is en dat de nieuwe logic pro 6 niet meer door windows ondersteund kan worden...

[ Bewerkt door upperlip on 2004/8/10 19:37 ] :-(

[ Bewerkt door upperlip on 2004/8/10 20:09 ]

[ Bewerkt door upperlip on 2004/8/10 20:10 ]
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-08-2004, 12:47
Member

Reputatie: spiritus is op goeie weg
Standaard Re: monitoring in logic (- en logic in het algemeen)

bedoel je opnemen met de effecten zoals compressie (definitief)?

indien ik me niet vergis (zit nu op het werk en kan dus niet checken), moet je dat doen in een 'audio object' en niet in een track.

je kan een nieuw audio object aanmaken en dan de juiste input van je interface selecteren.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-08-2004, 12:55
Senior Member

als ik in het environment-venster op een audio-object een of meerdere plugins (zoals reverb en compressie) zet, en dan rec aanklik (licht rood op) hoor ik die plugins niet, ook niet tijdens het opnemen. als ik daarna de opgenomen tracks afspeel hoor ik de plugins uiteraard wel. bedoeling is niet meteen om al effecten definitief mee op te nemen, maar wel om bvb tijdens het inzingen wat reverb op de stem te horen, gewoon kwestie van een beetje een aangename en ruime sound te hebben tijdens het inzingen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-08-2004, 14:09
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Als je enkel wat reverb wil horen (en dus niet opnemen) zou ik een externe reverb prefereren. Zo doe ik het toch soms. Je laat bv alle signalen toekomen op een kleine analoge / externe mixer met preamps. Je routeert ze naar de audio interface enerzijds. Anderzijds stuur je ze met de FX send van de mixer naar een externe reverb module. De outputs daarvan komen opnieuw binnen op de mixers. Een mix van het droge signaal en het terugkomende reverb-signaal wordt via de monitor send naar de headphone gestuurd.

Ik weet natuurlijk niet of je daarvoor apparatuur bezit, maar op deze wijze spaar je ook je computer-performantie.

Billybear
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-08-2004, 09:11
Member

Reputatie: spiritus is op goeie weg

om eventjes op terug te komen.

ik zit met hetzelfde probleem. Normaal gezien zou een reverb insert op de track moeten volstaan om te monitoren (non destructive). Maar bij mij werkt dat ook niet (zowel met PC AV als met ASIO drivers)! Gek genoeg werkt het wel als ik een reverb insert gebruik op de master output. Indien je meerdere outputs hebt op je soundcard zou je dan bv de partij die je opneemt naar output 3-4 kunnen sturen met daarop een plugin terwijl de andere tracks op output 1-2 staan (kwestie van enkel reverb te horen op wat je bv. inzingt). Bij de (software) mixer komen de outputs dan samen en dan heb je wat je wil.

Ik denk dat dat een probleem is van Logic 5.0
In de latere versies zou effects monitoring wel werken.

BTW. weet iemand waar je aan upgrades naar Logic 5.1 kan geraken?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-08-2004, 10:28
Member

Reputatie: Falcon is op goeie weg

Logic 5.5.1 is de laatste versie voor PC voor zover ik weet. Voor latere versies kun je altijd terecht in de winkel, en op de site van Apple.
Effects monitoring zou moeten werken. Logic is een beter pakket dan Cubase en niet voor niets duurder. Cubase heeft een knullige schreeuwerige interface en is ideaal voor de gemiddelde knoppenfreak. Logic is meer voor de serieuzere producer. Logic kent meer mogelijkheden dan Cubase. Wat niet wegneemt dat je ook redelijk goed met Cubase zou kunnen werken. Zowel Cubase als Logic zijn inferieur aan Cakewalk (nu Sonar) wat betreft MIDI editing. Dus als je veel vanuit MIDI componeert dan kan je beter Sonar gebruiken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-01-2005, 19:14
Senior Member

ik zit nog steeds met hetzelfde probleem. ik kan mijn inserts niet horen tijdens het opnemen. iemand een oplossing?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-01-2005, 10:52
Senior Member

probleem opgelost, door te upgraden naar 5.5.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-01-2005, 10:22
Junior Member

Reputatie: Chalits is op goeie weg
Standaard Re: Extra ADUIO tracks

Hey!
Mijn eerste post hier! jeuj !

Ik heb ook een probleem in Logic, (6.4.1) Ik heb een bestand waarmee ik men opnames doe en daarin heb ik 6 vaste audio tracks en dan nog een 26 die ik extra kan toevoegen, Nu om de 1 of andere reden heb ik ergens tracks die op die "default file" zijn gemaakt die plots nog maar 4 audio tracks ondersteunen, als ik tracht een extra audio track toe te voegen staat hij niet in het lijstje, daar waar je normaal tot 32 of 64 of zoveel je zelfs instelt kan gaan (bij de stup is dat in te stellen) kan ik er maar 4 kiezen. Als ik men orginele "record file" opendoe dan staan ze er pog allemaal. Kan je IN een file extra tracks toevoegen (niet aan de file maar aan "logic" engine) ? Of is dat gewoon 2 bad voor die tracks en begin ik best opnieuw ?

Groetjes

C.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten