homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-04-2007, 12:36
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard Mobiele panelen

Ik heb in mijn opnameruimte van de openklapbare constructies tegen de wanden gemonteerd. Opengeplooid zie je een stoffen bekleding (neteldoek) met isolatie achter (absorberend dus), dichtgeplooid kijk je op een multiplexplaat waar isolatie achterzit (reflecterend en ook wel bass trap).

Ik zou nog wat mobiele panelen willen maken, enerzijds om bvb rond de drummer of zanger te zetten en alle reflectie te weren. Anderzijds om overspraak bij bvb een drummer en bassist die tegelijk opnemen wat in te perken. Ik lees hier dat dat onmogelijk zou zijn, maar de drumscreens die bvb live gebruikt worden zijn toch wel effectief?

Iemand tips voor de constructie van die panelen? Best een absorberende kant en een reflecterende kant?

Alle tips zijn welkom.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-04-2007, 20:11
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mobiele panelen

Upperlip,

Ik zie het probleem niet. Je blijkt handig aangezien je reeds een deur maakte.

De panelen die je beschrijft vindt je standaard terug in veel studios.

Je maakt een frame van hout.
Sluit de achterzijde met een plaat,
Vult de holle kant met minerale wol platen (glas of rotswol of vergelijkbaar).
Bekleed deze wolzijde met gelijk textiel waar je doorheen kan blazen (akoestisch transparant).
Maak dwarse pootjes onder dat frame en schroeft er standaard wieltjes onder.
Er zijn een hoop varianten te bedenken aangepast aan je fantasie, beschikbare gereedschappen en betrokken handigheid.

Als je de plaat aan de achterzijde eenvoudig afneembaar laat en de hierdoor zichtbare wol ook afwerkt met textiel, heeft de wand een dubbele functie: 1) zoals jij bedoeld en als bastrap indien nodig omdat je deze voor een wand kan plaatsen (zonder de houten plaat) en hierdoor een grote spouw ontstaat, wat de laagfrequente absorptie sterk verbetert.

Soms maakt men ze scharnierend aan elkaar waardoor ze blijven staan als een kamerscherm.

Heb vandaag (inderdaad zondag) nog in een studio gezeten waar ze opgesteld waren voor een orkest opname vandaag om de harp en vibrafoon enigzins af te scheiden voor opname.
Soms worden er zelfs kleine raampjes in voorzien.

Je kan ze zo groot of klein maken als je zelf wenselijk vindt.

Als je dit ook voor een drummer voorziet moet je rekening houden met het laagfrequente karakter van de kickdrum en de wand dus dikker uitvoeren (kickdrum piek vaak tussen 70 a 80 Hz), en je hoeft echt niet te mikken op de traditioneel aangehaalde 1/4 golflengte. By 1/8 golflengte heb je een grote hoop reeds te pakken.

In Engelstalige studiogroepen noemt men dit gobos geloof ik.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 22-04-2007 om 21:29
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-04-2007, 20:26
Senior Member

Beste Eric,

Het is ook niet specifiek over de technische uitvoering dat ik info zoek, maar eerder over de vraag "waarom een absorberende en een reflecterende kant?"

Dat kan in sommige situaties toch niet zo handig zijn. Bvb als aan beide kanten een instrument zit en je wil reflectie zoveel mogelijk vermijden. Of maakt men dan best ook panelen met 2 reflecterende kanten voor zo'n situaties?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-04-2007, 21:18
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Upperlip,

Ik ben geen sound engineer. Ik zie wat ik hoofdzakelijk tegenkom.
Als ik enige veronderstellingen (niet meer dan dat) zou maken:
Vaak wordt zo'n scherm relatief dicht tegen of gedeeltelijk rond de te isoleren bron geplaatst. Dat er reflectie is aan de andere kant is niet noodzakelijk nadelig.

Bij vrije plaatsing in de ruimte (niet voor een reflecterende wand) gaat een scherm zonder rugwand veel slechter absorberen in de lage frequenties.
De absorptiewaarde is bepaald door de combinatie absorptie en reflectie.

Verder geeft geluidsabsorberend materiaal zonder rugwand heel weinig isolatie, vooral in het laag.

Nu kan je natuurlijk een scherm maken met een centrale kern en tweezijdig absorptie materiaal, maar dan wordt dit behoorlijk dik, en kan je je evengoed afvragen dat in de gevallen indien nodig gewoon twee wanden ruggelings tegen elkaar gezet worden.
Heb je de dikte al eens berekent nodig voor je kickdrum als je dit (relatief) mooi lineair wil absorberen?

Algemeen en ruwe vuistregel.
Een vrijstaande verticale rotswolplaat met een dikte x, zal ongeveer deezlfde absorptiecurve vertonen als een gelijke plaat tegen de muur met dikte x/2.
Dit geldt minder in het hoog, maar deze frequenties doen meestal minder ter zake.

Als ik refereerde naar 1/8 golflengte was dat in de veronderstelling dat de wol geplaatst is tegen een reflecterende backing.

Een van de grootste problemen in studios is vaak de overabsorptie in het hoog en het tekort in absorptie in het laag. Lineaire absorptie is zeer belangrijk.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 22-04-2007 om 21:53
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-04-2007, 21:29
Senior Member

Aan de ene kant een plaat lijkt inderdaad het meest aangewezen. En een paneel met een raampje voor oogcontact tussen de muzikanten lijkt me ook wel interessant.

Voor het raam tussen mijn CR en opnameruimte kocht ik een glas van 10mm dik en 1 van 12mm. Dat viel behoorlijk prijzig uit. Ik denk niet dat zoiets voor zo'n absorberend paneel echt nodig is. Ik lees dat sommigen er 2 plexiglazen voor gebruiken. Lijkt zoiets ok? Waar vind je trouwens plexiglas? Brico? En is het veel goedkoper dan echt glas?

Alleszins bedankt voor alle info en tips!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-04-2007, 21:41
Erelid

Upperlip,

Voor dat raampje is alles goed. Dun glas, gelijk welk plexyglas enz. Het is beter gehard of gelaagd glas voor veiligheid. Dit hoeft helemaal niet dubbel te zijn en is eigenlijk zelfs onlogisch akoestisch hier.

Je geluidsisolatie wordt bepaald door het omloopgeluid wat frequentie en positie afhankelijk is. Maar even heel grof: als een dergelijk scherm 10 dB haalt is het veel (toch is dit nuttig). Haast elke ding de naam raampje waardig zal deze 10 dB isoleren en dus geen limiterende factor zijn.

Het is onveilig, maar zelfs een raampje van 3 mm zou akoestisch voldoende zijn (als het goed gekit is en niet begint te resoneren of rammelen).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 22-04-2007 om 21:51
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-04-2007, 00:36
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Klopt uiteraard.
Je hebt ingewikkelde berekeningsmethodes voor het uitwerken van de geluidsisolatie van schermen, met kromtestralen etc.
Maar 10 dB komt in de buurt van wat praktisch haalbaar is.

Maar het loont zich echt om zoiets te bouwen. Eric's suggestie voor een verwijderbare achterzijde is waardevol. Dempingsmateriaal zal meestal, bij wat lagere frequenties, niet veel isoleren, een achterwand verbetert dat een heel stuk.
In de praktijk werkt zo'n schot heel goed, en het kost weinig.

Zolang je maar geen wonderen verwacht.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-04-2007, 08:45
Erelid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Je hebt ingewikkelde berekeningsmethodes voor het uitwerken van de geluidsisolatie van schermen, met kromtestralen etc.
Bert .....
Dit klonk weer mooi hé.

Die kromtestralen beïnvloeden alleen bij zeer grote afstanden. Meer in de richting van minimaal honderden meters, belangrijker bij kms (hoofdzakelijk toepasselijk in buitensituaties, gerelateerd met temperatuursinversie, windrichting, en meer van dat soort dingen)

Hier (studioruimtes) speelt niet alleen de schermwerking op zich, maar de interactie met, en beperkingen door geluid gereflecteerd via wanden, plafond enz..

Laatst gewijzigd door EricDesart; 23-04-2007 om 09:58
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-04-2007, 10:46
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik heb vorig jaar een offerte van een consultant gezien waarin zoiets werd geopperd. Hij beweerde ook de hele studio met eindige elementen technieken te kunnen doorrekenen en had nog meer spannende dingen. Volgens de studio-eigenaar was het een internationale expert, ik had nog nooit van 'm gehoord.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-04-2007, 11:41
Erelid

Je moet dat ding gewoon zetten waar het nodig is. En je zal het wel merken bij monitoring of het goed staat of niet.

Op de tijd om het te modeleren en door te rekenenen (FEM of niet) op 1 enkele positie, op voorwaarde dat je dan nog de juiste inputgegevens hebt, wat op zijn minst heel tweifelachtig word in functie van nauwkeurigheid, heb je 20 of een pak meer van die gobos gebouwd.
En je hebt een rekenresultaat met pakken decimalen achter de comma, waarvan je geen idee hebt over de nauwkeurigheid, dan na dat je het getest hebt door het te plaatsen waar je het wou plaatsen.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 23-04-2007 om 11:48
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten