homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 23-04-2007, 23:20
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Mobiele panelen

Ben vandaag wat aan het knutselen geweest. Ik heb een paneel gemaakt van een goeie meter breed en 2,4 meter hoog, met een raampje in. Aan de ene kant een MDF van 18 mm. Het ziet er best ok ui maar is natuurlijk een zwaar geval.

Is het zinvol dat ik hele constructies met de wielen uitwerk op het paneel zo dicht mogelijk bij de grond te houden? Of maakt dat niet zoveel uit en kan ik beter gewoon stevige balkjes onder mijn paneel maken en daar wielen onder zetten. Je zit dan wel als snel met 15 cm ruimte onder het paneel als je met ietwat stevige wielen werkt.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 24-04-2007, 06:18
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door upperlip Bekijk bericht
Ben vandaag wat aan het knutselen geweest. Ik heb een paneel gemaakt van een goeie meter breed en 2,4 meter hoog, met een raampje in. Aan de ene kant een MDF van 18 mm. Het ziet er best ok ui maar is natuurlijk een zwaar geval.

Is het zinvol dat ik hele constructies met de wielen uitwerk op het paneel zo dicht mogelijk bij de grond te houden? Of maakt dat niet zoveel uit en kan ik beter gewoon stevige balkjes onder mijn paneel maken en daar wielen onder zetten. Je zit dan wel als snel met 15 cm ruimte onder het paneel als je met ietwat stevige wielen werkt.
Upperlip,

MDF 18 mm: lijkt mij dik en onnodig zwaar. Heb er vorige week een aantal gedemonteert (in mijn handen gehad) en dat was zeker dunner, maar ik weet niet meer hoeveel juist.
Ik heb dit specifiek gedaan om betrokken panelen als een soort bastrap te gebruiken voor een reflecterende wand (aanpassing akoestiek ruimte in functie van speaker luister tests).
Dit bracht mij op het idee van het bijkomend nut van eenvoudige demontabiliteit van deze rugwanden. Ik kan mij voorstellen dat dit nuttig kan zijn in veel situaties zoals bijvoorbeeld tegen de muurwand naast je drumstel. Hoe groter spleet (binnen redelijkheid) hoe beter in functie van lineariteit van je absorptie.
Wat dan ook betekent dat de panelen stabiel genoeg moeten blijven zonder deze rugwand.
En ook dat de poten niet onnodig ver mogen uitsteken (minstens éénzijdig).
In een Engelstalig forum had iemand iets bedacht om deze uitstekende poten inklapbaar of beter uitgedrukt draaibaar te maken.

Je ziet je kan het zo simpel of uitgebreid maken als je zelf wilt, aangepast aan je eigen situatie.

Op geheugen geschat moet deze rugwand ergens rond 10 mm geweest zijn.
Hier geldt hetzelfde als voor het raampje.

Bodem:
In meeste gevallen zal spleet niet zo veel uitmaken.
Moest ik het voor mijzelf maken zou ik zoeken om die spleet (just in case) trachten te beperken.
Maar ik heb er geen duidelijke mening over.
Je zou de spleet tussen de wielen kunnen opvullen door tweezijdig triplex (of wat ook) te monteren en de open ruimte te vullen met absorberend materiaal. Op die wijze werkt de nog overblijvende kleine spleet als een soort coulissen demper. Of dit het werk waard is is mijzelf niet echt duidelijk.

Ik ben nu voor die studio enige tests aan het doen in externe ruimtes. Ik ben niet zeker of ik deze week nog in het gebouw zelf kom.
Indien wel kan ik dit eens opmeten. Wat niet wil zeggen dat dit DE oplossing zou zijn, maar slechts een mogelijk alternatief.
Hoe dan ook dit zijn eenvoudige dingen, met bodem spleet (deels met raampjes, sommige haast zonder bodemspleet met steunen op zijkanten gemonteerd om vrij te zijn van dit hoogte probleem door wieltjes en dwarssteun), maar allen met een dunnere rugwand.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 24-04-2007 om 07:47
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 27-04-2007, 21:36
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Heb die gobos grof gemeten:

Rugwand MDF 12 mm
Frame 2 x 4 inch: geschaafd is dat ongeveer 45 x 94 mm
Spleet onderaan 6 cm. Is hoogte nodig voor gemonteerde wieltjes met rem (shat die grofweg 45 mm doormeter = niet gemeten)
Steunen steken niet onderaan het frame maar zijn hier zijdelings in of tegen verwerkt (niet aan zijkanten van gobo maar onderaan)

Grootte gobos buitenmaat ca H x B = 2.1 m x 1.3 m = inclusief frame.
Zijn vermoedelijk rotswolplaten van 1.2 m x 0.6 m die hierin verwerkt zitten.

Er zijn er ook dikkere en kleinere = afhankelijk gebruik en benodigde absorptie in functie van spectraal bereik te dempen instrument (zijn anders gemaakt dan de hogere).

Edited:
Voor wat het waard is: Ik zag juist toevallig deze Engeltalige topic:
Forum

Eric

Laatst gewijzigd door EricDesart; 27-04-2007 om 21:52
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 26-07-2007, 12:46
Erelid

Als iemand geďnteresseerd is:

Ik heb recent Gobos gemaakt ( laten maken) van deze kleding statieven.
IKEA | Kledingopbergers | Kledingstandaards & -rekken | STATIV

Voor die prijs kan je ze niet maken (stonden ook nog in reclame).

Deels uitgerust met transparante PVC platen. Ander deel met rotswolplaten in frame en bekleed met textiel.
De laatste bewust gemaakt zonder reflecterend paneel in waardoor ik ze voor de muren (en glazen deuren) kon plaatsen op afstand. Hierdoor kreeg ik zeer goede bas traps.

Doel bijkomende aanpassing akoestiek in ruimte voor opname big band met kleine bezetting (bas, vleugel, drums) (transparante scheiding drums, bas + bastraps voorkomen interferentie en overspraak tussen mics)

Laatst gewijzigd door EricDesart; 26-07-2007 om 12:49
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten