homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-08-2004, 14:24
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard mastering

dat pop/rock producties gemasterd worden (multibandcompressie/eq/...) weet ik, maar hoe zit het eigenlijk met opnames van akoestische klassieke muziek. wordt daar na de mix nog aan gewerkt?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-08-2004, 15:35
Active Member

Reputatie: Moon is op goeie weg
Standaard Re: mastering

Ik spreek niet uit ervaring, maar ik denk dat ook die muziek wordt gemasterd.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-08-2004, 14:53
Member

Reputatie: arno is op goeie weg

Het branden op cd, lp, tape, .... om naar de persing te sturen is ook mastering. Er wordt dus ook gestreefd naar een zo goed mogelijk resultaat op een bepaald medium.
Er wordt idd wel minder dynamiek omgeruild voor volume, zoals in pop/rock.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-08-2004, 15:40
Senior Member

Is het dus zo dat ik mijn opnames op cdr naar de perserij kan sturen? kunnen zij persen vanaf een cdr?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-08-2004, 17:04
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

zij willen wel een CD volgens de redbook standaard, en die kan je niet met eender welk cd-schrijf programma maken, oa PQ coderingen zijn belangrijk. Deze wordt meestal gerbrand op een andere kwaliteit cdr dan de gewone commerciele, om fouten te minimaliseren.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-08-2004, 22:02
Senior Member

wat houdt de redbook standaard precies in? en wat zijn PQ coderingen?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-08-2004, 23:05
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

"Red book" is de internationaal vastgelegde standaard waarnaar audio cds dienen te worden gemaakt om in elke audio cd-speler probleemloos te worden afgespeeld. Sommige cdr software springt hiermee wat slordig om: daardoor kan de afspeelbaarheid in bepaalde apparatuur problemen opleveren. Alternatief heb je bijvoorbeeld het "yellow book", dat de CDrom specificaties bevat. Het zijn echte boeken met alle gedetailleerde specificaties, en waarnaar fabrikanten van apparatuur én informatiedragers zich moeten schikken. Misschien moet je's zoeken naar deze keywords in de (digitale) documentatie van je cd-schrijver software. Het hangt allemaal een beetje daar van af of je't thuis kan klaarspelen.

Een paar links hierover:
- http://www.cdrfaq.org/faq02.html#S2-2
- http://www.cdrfaq.org/faq02.html#S2-20
- http://www.campusprogram.com/referen.../red_book.html

Google vindt zeker meer.

Wat betreft PQ coderingen (en nog meer) kan je bv ns gaan kijken bij http://www.deltamusic.be/ptms&cdm-nl.html. Het is niet alleen één van de weinige studio's in Vlaanderen waar goeie (en transparante) online info te vinden is, het is ook de site van een degelijke studio waar ik onlangs met m'n band de mastering heb laten doen. Ik heb er geen belang bij hiervoor reklame te maken maar als het goed is mag het ook gezegd worden, en dat was hier zeker het geval. Bij een masteringstudio kom je overigens buiten met een red-book compatibele cd met PQ coderingen, klaar voor de perserij. Daar hoort ook een lijstje bij met de PQ codes, op papier, dat mee naar de perserij word gestuurd.

Ik was er lange tijd van overtuigd dat je mastering even goed zelf kon doen als het opnemen. Nu ik een pro heb bezig gezien denk ik daar anders over: het is altijd interessant deze belangrijke stap over te laten aan iemand die er objectief buiten staat en het professioneel kan aanpakken. Mastering is een erg delicaat gebeuren, ik ben er zeker vn dat veel succesvolle homerecordings toch door een professional gemasterd werden. Maar da's dajn weer een andere discussie die helameel los staat van je vraag.

Ben je op de hoogte van het glassmaster productieproces? Ook van belang als je een geperste (en dus niet geschreven) cd wilt, en een extra vaste kost, waardoor persen slechts interessant wordt vanaf enkele honderden exemplaren.

ik hoop dat m'n antwoord je verderhelpt, anders hoor ik het wel.

greetz
billybear
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-08-2004, 23:09
Webmaster

Misschien ook interessant, de studio die ik net aanhaalde, nl Delta Music, heeft ook ruime expertise in klassieke muziek.

Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-08-2004, 10:13
Senior Member

Bedankt Billybear,

Het zijn allemaal zaken waarover ik al gelezen of gehoord heb, maar nog niet in de praktijk mee in aanraking ben gekomen.

Zijn er trouwens grote prijsverschillen bij perserijen. Heb je er enig idee van wat een persing +/- kost op bvb. 500 exemplaren of op 1000 exemplaren? En krijg je de glasmaster mee naar huis?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-08-2004, 00:08
Webmaster

Ik durf niet meer zeggen hoe groot de verschillen tussen de perserijen waren, ik had er een hoop om offertes gevraagd maar kan ze niet direct terugvinden :-? .

Wij kwamen voor 500 exemplaren, inclusief glassmaster, op iets van een 900 Euro uit. 4-kleurenbooklet (4pagina's), 2-kleurenopdruk op cd. Transparante tray. Individuele cellophaan verpakking. Pre-mastering zit daar uiteraard niet bij.

Glassmaster kregen wij niet mee. Moest in fabriek blijven, zo zegden ze ons. Weet niet of dat overal zo is, was niet zo tevreden over bedrijf (heb ik elders al over geklaagd ;-) )

Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten