homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 14:24
Senior Member

Reputatie: countcobolt wordt hier goed onthaald
Standaard sonar vs Cubase

meningen gevraagd
ik werk nu met Cubase Homestudio 4.

Ik zou een tweede PC opzetten, maar ben aan het twijfelen om daar een Sonar op te zetten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 14:37
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald
Standaard Re: sonar vs Cubase

Heeft Cubase ook een "homestudio" versie?
Wist ik niet!

Peter
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 15:10
Senior Member

is infeite de SL versie upgrade van vroeger
Ik werkte met SL en das de dichtste upgrade

je mist een aantal dingen, maar die waren niet essentieel voor mij (bvb monitor room) en met 64 midi tracks kom ik er ook wel... Dus ja
wat ik wel mis is de integratie van een external FX.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 15:51
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door countcobolt Bekijk bericht
meningen gevraagd
ik werk nu met Cubase Homestudio 4.
Ik zou een tweede PC opzetten, maar ben aan het twijfelen om daar een Sonar op te zetten.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben een SONAR gebruiker en ben daar zeer tevreden over ....
Maar Cubase en Sonar zijn aan elkaar gewaagd.
Jij gebruikt Cubase, waarom dan geen Cubase op de tweede PC.
Ik zou wel de meest recente versie van Cubase aanschaffen, zodat je deze
twee PC's met elkaar kan synchroniseren en bijgevolg laten acteren als één grote machine.
Uit ervaring weet ik dat het behoorlijk complex (en tijdrovend)kan worden indien je met twee
verschillende DAW's gaat werken.
Ik werk ook met 2 PC's en wil je vertellen dat er toch nog een beetje meer bij komt kijken dan enkel de softwarekeuze.
Ik denk hierbij direct aan bijvoorbeeld; een gemeenschappelijke wordclock, of je MIDI-setup, compatibele geluidskaarten,enz ...

Peter
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 18:47
Senior Member

Reputatie: Guerno is op goeie weg

ik maak hier geregeld reclame voor sonar

sonar is duidelijker en elke functie zit een rechtermuisknop ver weg.
cubase is vaak ingewikkeld en véél minder intuïtief. als je één iets wilt instellen gaat dit vaak niet omdat er overal verborgen vinkjes bij instelling aanstaan.

als je dus niet veel studiewerk wilt maar meer wilt afgaan op je gevoel, schaf dan sonar aan.

qua functies vind ik ze bijna evenwaardig dus waarom dan niet voor sonar gaan?

ikzelf heb sonar producer edition 6 en ben daar meer dan tevreden over.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 18:48
Senior Member

ik zou een e-mu 0404 kopen voor de 2de pc en deze via SPDIF IN/OUT verbinden. Daarnaast zou ik mijn midi 1 van de esi op de midi van de emu zetten. Deze zou ik gebruiken om MTC over te zenden.
Een tweede cubase kopen zit er voor het moment niet in. Sonar is een stuk goedkoper dan cubase... Vandaar mijn vraag. Bij de kaart zitten zowel Cubase LE als Sonar LE. Sonar LE heeft uit zichzelf minder beperkingen dan CB LE.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 20:05
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

OK, ik heb nog een oude versie van Cubase, maar ik snap soms niet wat mensen daar zo moeilijk aan vinden ?? ik kon er vrij vlot mee werken.... Ik zal ongetwijfeld niet alles weten, maar wat ik gebruik had ik vrij vlot door.....voor mijn gevoel dan he ?!?!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-04-2007, 20:34
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guerno Bekijk bericht

cubase is vaak ingewikkeld en véél minder intuïtief. als je één iets wilt instellen gaat dit vaak niet omdat er overal verborgen vinkjes bij instelling aanstaan.

als je dus niet veel studiewerk wilt maar meer wilt afgaan op je gevoel, schaf dan sonar aan.

Met alle software moet je in het begin een beetje overweg leren gaan.
Als je eerst eens de handleiding doorneemt en dan het ding instelt naar je favoriete werkwijze, is het helemaal niet ingewikkeld.
Ik zou eerder zeggen, doordat er zoveel vinkjes zijn om aan te vinken, kan je Cubase naar believen configureren zoals jij dat het liefst hebt en zoals jij het makkelijkst kan werken.

Om terug te komen op de originele vraag. Aangezien de E-MU komt met beiden, is het toch he gemakkelijkste om ze eens uit te proberen, niet?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-04-2007, 08:57
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guerno Bekijk bericht

Wat gemakkelijker is is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik en veel andere mensen vinden sonar zeer omslachtig en onlogisch. Het is inderdaad zo dat cubase een klein beetje inleiding nodig maakt, maar met een uitleg van een paar uur van een medegebruiker ben je vertrokken. Sonar is gemakkelijker om te starten, maar veel onlogischer in gebruik als je verder wil, en ook beperkter qua mogelijkheden dan cubase (of logic, de enige echt native concurent van cubase/nuendo die evenwaardig is). Het is nog altijd een zeer goede DAW, maar het blijft wel prosumer door die beperkingen.

Mij lijkt het logisch dat je bij 1 systeem blijft, dus zou ik zeggen cubase. Mocht je al sonar draaien, zou ik sonar zeggen, zelfs met bovenstaande gegevens. 2 verschillende systemen door elkaar gebruiken, maakt de zaak nodeloos ingewikkeld qua sync en compabiliteit.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-04-2007, 10:31
Member

Reputatie: Burg is op goeie weg

Is er tussen beide programmas een klankverschil te horen , ik meen ergens gelezen te hebben dat Cubase beter zou klinken dan Sonar , zou dit kunnen ?
mvg
burg
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten