homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Live zone

Mededelingen

Live zone Muziek productie gaat verder dan het opnameproces. Als je wil bespreken hoe je je sound ook op een podium kan laten knallen, hoe je live opnamen het best aanpakt of hoe je je sequencer ook kan gebruiken bij optredens, kan je hier terecht. Dit subforum volgt het ter ziele gegane LiveGeluid forum op.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-09-2012, 18:18
Active Member

Reputatie: borjacobs is op goeie weg
Standaard Hoe sluit ik een in ear systeem aan op een mengtafel

Ik doe af en toe live monitors in een plaatselijk jongerencentrum. Tot nu toe heb ik altijd alleen wedges (monitors) gedaan. Nu moet ik binnenkort In ears mixen voor de eerste keer. En nu vroeg ik me het volgende af.

Hoe sluit je deze eigenlijk aan, want deze zijn toch stereo terwijl een aux mono is? Gebruik je dan 2 aux's per in ear setje of hoe werkt dit?

Verdere tips voor het mixen van in ears zijn uiteraard ook welkom.

Erg bedankt alvast.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-09-2012, 08:01
Junior Member

Reputatie: Dimidoedel is op goeie weg
Standaard Re: Hoe sluit ik een in ear systeem aan op een mengtafel

Ik speel zelf ook met in ears, waar we vroeger ook "gewone monitors" gebruikten. Ze worden bij ons op exact dezelfde manier aangesloten, maar ik speel wel mono. Als je stereo wil gaan spelen, zal je twee auxen moeten gebruiken denk ik. Correct me if I'm wrong guys....

Greets from Dimi
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-09-2012, 09:28
Active Member

Reputatie: borjacobs is op goeie weg

Duidelijk, Bedankt voor je antwoord!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-09-2012, 11:19
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Euh... inears voor de eerste keer... laat je aub bijstaan door iemand met ervaring de eerste keren, het is niét om te lachen als je daar een beginnersfoutje mee durft maken...
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-09-2012, 15:28
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg

idd iemand erbij met ervaring is een goed advies??
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-09-2012, 15:48
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

zorg dat die fader in't begin helemaal toestaat tzal niet de eerste keer zijn dat iemand half doof wordt door een slordigheidje..
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-09-2012, 00:30
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

opletten voor volume idd en vaak wordt er een limiter tussen gezet zodat
plotse pieken geen doofheid veroorzaken …
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-09-2012, 10:16
Senior Member

Reputatie: nolman wordt hier goed onthaaldnolman wordt hier goed onthaald

Live Sound: How to Mix In-Ear Monitors
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-09-2012, 11:32
Member

Reputatie: pepertje is op goeie weg

in de meeste beltpacks zit een limiter ingebouwd. Ik zeg tegen de artiesten om te beginnen met de volumeknop op de beltpack halverwege, zo kunnen ze nog wat kanten uit als ze het zelf wat luider of stiller willen...

Als het de eerste keer is stel ik voor dat je mono gaat werken. Zeker ook als je tafel geen stereo auxen heeft. Stereo inears mixen op twee mono sends gaat, maar is niet evident. Normaal kun je beltpacks instellen of ze mono, stereo of focus werken. Stel die mono in en loop met een xlr of jack kabel van de aux uitgang op de mengtafel naar de input van de inear. Controleer ook even of je bereik hebt tot waar de artiesten allemaal gaan lopen door zelf even met de beltpack op pad te gaan. Leg ook alle wirelessen (ook uhf micro's) aan voor je die test doet, zo kun je eventuele interferentie ook al horen.

Groeten!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-09-2012, 00:54
Member

Reputatie: Roel wordt hier goed onthaald

Hoi,

Ik heb zelf een jaar (2004 - 2005) Renee Froger en band op IEM (In Ear Monitoring) gemixed en vele andere bands en shows daarna.
Lees alvast de tekst die "Nolman" voorstelt en je komt al een heel eind.
Waar je rekening moet mee houden is vooral: welke soort In-ears heeft de muzikant? Half-open of gesloten? Het verschil zit hem er in dat de muzikant met half-open nog een een heel deel podium- en zaalklank mee oppikt en bij gesloten (maak in dit geval gebruik van ambi's voor achtergrond van de zaal => PAS OP: dit is niet evident, eigenlijk is dit één van de moeilijkste onderdelen van een IEM-mixing) is dit zo goed als nihil.

Dus: als je stereo kan gaan (bij voldoende auxen) doe dit dan. Zelfs als is het je eerste keer. De meeste muzikanten willen dit ook liever... Luister goed mee als je wijzigingen aanbrengt zoals je ook zou moeten doen als je wedges mixt. Begin niet met allerhande instrumenten van een ander er in te steken maar start eerst met de muzikants eigen instrument/stem zodat je een niveau-bepaling hebt voor die muzikant en zijn IEM. Daarna kan je de rest er bij gaan mixen. Doe dit eerst op je eigen gevoel en vraag dan wat er eventueel aangepast moet worden. Je zal zien dat je altijd aanpassingen moet doorvoeren om uiteenlopende redenen zoals: hij/zij heeft waarschijnlijk een ander type/model van IEM ; hij/zij heeft een ander aanvoelen van de balans, het geluid ; hij/zij staat op een andere positie dan jij en heeft hierdoor ook weer een ander geluid (cfr: wedges) enz...

Bij een band die ik momenteel vaak mix (met IEM vanuit de FOH) is het zo dat als ik zelf naar de balans van de lead luister (AFL) ik er geen bal van begrijp hoe dat zij dit goed kan vinden maar zo heeft zij graag haar balans dus geef ik het haar en zij is super tevreden...
Een andere tip is dat je bij IEM gebruik kan maken van compressors (lichtjes => niet overdrijven hé) en FX. Een beetje reverb op de stem maakt alles wat levendiger in de oortjes.

Nog een goede tip is wanneer een muzikant vraagt voor een aanpassing, ga dan nooit drastisch te werk. Haartje per haartje luider of stiller van dat ene instrument en kijken naar je muzikant to hij/zij knikt of teken doet dat het ok is. Niets zo hatelijk om "iets" bij te vragen en de "Guns of Navarone" in je oren te krijgen waarna je teken doet naar de moni-tech en deze alles weer wegdraait met als resultaat dat je weer niet bent waar je wil zijn...
Beter dus dat ze driemaal teken moeten doen van "luider" en "nog" en "nog" dan plots te veel...

Een laatste tip is van je muzikanten de hele show goed te blijven volgen (uiteraard!?!). Bij een plotse muzikale "explosie" kan je al pro-actief ingrijpen en dit zullen ze zeker appreciëren.

Alvast veel plezier
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten