homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Live zone

Mededelingen

Live zone Muziek productie gaat verder dan het opnameproces. Als je wil bespreken hoe je je sound ook op een podium kan laten knallen, hoe je live opnamen het best aanpakt of hoe je je sequencer ook kan gebruiken bij optredens, kan je hier terecht. Dit subforum volgt het ter ziele gegane LiveGeluid forum op.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-09-2012, 14:24
Junior Member

Reputatie: Studio Klassiek is op goeie weg
Standaard Microfoon voor cello live

Ik ben op zoek naar een microfoon voor mijn cello.
Ik heb een budget van ongeveer 150 euro, dus dpa's vallen af.
We spelen met mijn band zowel huiskamerconcerten als grotere zalen en festivals.

Ik kwam dit bij thomann tegen:
the t.bone Ovid System Cello Bundle - Thomann Nederlandse Cyberstore

En een voorversterker zodat ik mijn tuner kan aansluiten en naar foh kan sturen en kan bypassen als ik de cello niet nodig heb.
ART Tube MP - Thomann Nederlandse Cyberstore

is dit een goede optie?

Gr Dennis
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-09-2012, 16:44
Senior Member

Reputatie: AV Inspire wordt hier goed onthaaldAV Inspire wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Microfoon voor cello live

Hei,

spijtig genoeg is alleen de dure optie de goeie vrees ik.

Qua pickups heb ik met de Schertler op Cello gewerkt maar die vind ik niet goed klinken. Heb ooit een pickup van The Realist op bas gebruikt en dat was echt goed, zou voor cello ook een oplossing kunnen zijn maar die monteer je een keer en haal je er nooit meer af ;-)

Micro op statief dan maar:
Heb al cello versterkt met een Sennheiser MD421 en Neumann KM184, maar als het echt luid moest gaan was de DPA 4099 de beste qua klank en feedback rejection. Dit is meer bepaald in combinatie met elektrische gitaren. Wss zal een Beta 75 ook wel bruikbaar zijn en die valt net in je budget.

clip on
Waarschijnlijk zijn er bij Sennheiser ook wel degelijke clipjes maar die heb ik niet kunnen testen, je kan altijd de t-bone kopen maar ik vind dat weggesmeten geld. Je gaat daar enkele keren mee spelen om dan te merken dat je toch een betere klank wil en dan toch iets duurder gaat kopen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-09-2012, 17:34
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

Ik heb gisteren een OVID bundle besteld bij Thomann voor viool en contrabas. Ik ga zo snel mogelijk proberen daar wat opnames van te posten. Wat ik hoor geven die dingen nog altijd een veel beter geluid dan al die piezzo's. Voor die prijs kan je niet sukkelen dacht ik.

Met wat chance is mijn pakketje er morgen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-09-2012, 17:37
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Verder sparen voor DPA.
150 is niet veel, maar wel teveel als je niet het gewenste resultaat bekomt.

En huur er eentje als je moet optreden

Laatst gewijzigd door frederic; 17-09-2012 om 17:40
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-09-2012, 17:38
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Dennis, je hebt het gelezen: nog héééél even wachten en dan zorgt onze eigenste HR-God voor wat samples! Concreet genoeg?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-09-2012, 23:26
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Van Audio Technica hebben ze een aantal zeer goede en bruikbare mics voor dat budget, van die DPA-achtigen met zon wasknijper er aan.

Ik heb overigens ook een Schertler Dyn-G (te koop) en DPA's.

Laatst gewijzigd door Rikke; 17-09-2012 om 23:37
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 20-09-2012, 11:44
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Bedenk eerst wat jouw doelstelling is.

Voor opnemen is een goede condensatormicrofoon aan te bevelen. Een dynamische microfoon is te langzaam voor genuanceerde hoge tonen, kleurt teveel in het midden-hoog, en geeft flobberig geluid in het laag, wat voor een cello erg jammer is. Een goedkope condensatormicrofoon zal ook teveel kleuren in het midden-hoog.

Voor uitversterken is een goede condensatormicrofoon prima bruikbaar, mits de luidsprekers van goede kwaliteit zijn en jouw mixer voldoende klankregeling aan boord heeft. Een slechte installatie zal alleen maar hinder gaan ondervinden van het ruime bereik in zowel hoog als laag. De traagheid, vervorming, en kleuring over het hele bereik is dan sowieso veel slechter dan een fatsoenlijke microfoon. Een dynamische microfoon brengt de apparatuur minder in de problemen.

Voor hard uitversterken is een normaal model microfoon vaak onhandig vanwege de afstand en de plaatsing, immers de cello beweegt. Je kunt een normaal model misschien onder de kam monteren. Handiger zijn condensatormicrofoons met los kapsel, of kleine opsteekmicrofoons, vaak elektreet. Het is belangrijk een positie te vinden die het karakter van de cello goed weergeeft, en tegelijk rondzingen voorkomt. Als dat onder de kam is, dan is een gewone microfoon ook een optie.
Normaal kan een niertje (cardioide) iets verder weg dan een omni. Let op!! Dat geldt niet voor een opsteekmicrofoon op een cello, immers het grote bovenblad reflecteert de richtingsgevoeligheid om zeep.

Mijn advies:
Bepaal - met een geleende kwaliteitsmicrofoon a la KM184 - welke posities op of vlakbij de cello een representatief geluid geven.
Ga dan op zoek naar een lichtgewicht (elektreet) condensatormicrofoon of clip-on die op die positie bruikbaar is en voldoende kwaliteit overhoudt binnen jouw budget. (misschien Line-Audio, Beyerdynamic, ...)
Lukt dat niet, dan doorsparen voor een DPA 4099, Neumann KM184, o.i.d., afhankelijk van jouw doel, of liever nog kapsels van Schoeps, Neumann, of DPA, die nog duurder zijn.
Senhheiser MD421 lijkt mij onbruikbaar, veel te duur, veel te gekleurd voor cello, en ook nog onhandig lomp.

Beydynamic MCE530: 36 gram, 95 euro, ik weet echt niet hoe deze klinkt!

Laatst gewijzigd door Radix; 20-09-2012 om 11:59
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-09-2012, 12:30
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Bedenk eerst wat jouw doelstelling is.

Voor opnemen is een goede condensatormicrofoon aan te bevelen. Een dynamische microfoon is te langzaam voor genuanceerde hoge tonen, kleurt teveel in het midden-hoog, en geeft flobberig geluid in het laag, wat voor een cello erg jammer is. Een goedkope condensatormicrofoon zal ook teveel kleuren in het midden-hoog.

Voor uitversterken is een goede condensatormicrofoon prima bruikbaar, mits de luidsprekers van goede kwaliteit zijn en jouw mixer voldoende klankregeling aan boord heeft. Een slechte installatie zal alleen maar hinder gaan ondervinden van het ruime bereik in zowel hoog als laag. De traagheid, vervorming, en kleuring over het hele bereik is dan sowieso veel slechter dan een fatsoenlijke microfoon. Een dynamische microfoon brengt de apparatuur minder in de problemen.

Voor hard uitversterken is een normaal model microfoon vaak onhandig vanwege de afstand en de plaatsing, immers de cello beweegt. Je kunt een normaal model misschien onder de kam monteren. Handiger zijn condensatormicrofoons met los kapsel, of kleine opsteekmicrofoons, vaak elektreet. Het is belangrijk een positie te vinden die het karakter van de cello goed weergeeft, en tegelijk rondzingen voorkomt. Als dat onder de kam is, dan is een gewone microfoon ook een optie.
Normaal kan een niertje (cardioide) iets verder weg dan een omni. Let op!! Dat geldt niet voor een opsteekmicrofoon op een cello, immers het grote bovenblad reflecteert de richtingsgevoeligheid om zeep.

Mijn advies:
Bepaal - met een geleende kwaliteitsmicrofoon a la KM184 - welke posities op of vlakbij de cello een representatief geluid geven.
Ga dan op zoek naar een lichtgewicht (elektreet) condensatormicrofoon of clip-on die op die positie bruikbaar is en voldoende kwaliteit overhoudt binnen jouw budget. (misschien Line-Audio, Beyerdynamic, ...)
Lukt dat niet, dan doorsparen voor een DPA 4099, Neumann KM184, o.i.d., afhankelijk van jouw doel, of liever nog kapsels van Schoeps, Neumann, of DPA, die nog duurder zijn.
Senhheiser MD421 lijkt mij onbruikbaar, veel te duur, veel te gekleurd voor cello, en ook nog onhandig lomp.

Beydynamic MCE530: 36 gram, 95 euro, ik weet echt niet hoe deze klinkt!
Sorry hoor, dit advies is zeker weten goedbedoeld, maar met een "kwaliteitsmicrofoon posities zoeken om die vervolgens met een andere microfoon te gaan micen" grenst aan het belachelijke.

Daarbij kan je in studiosituaties prima cello's opnemen met dynamische microfoons. Het idee dat dynamische microfoons "langzaam, traag en vervormend" zouden zijn is echt een spookbeeld. Radix' zijn visie en stellingen zijn niet per se fout, maar wel vaak heel eng.

Voor live situaties zou ik echt doorsparen voor een degelijke DPA. Ik werk daar nu al twee jaar mee, en alle cellisten die ik tegenkom gebruiken die microfoon. Werkt perfect, is steady, geen statief nodig, en last-but-not-least: alle geluidstechniekers kennen die microfoon.

Rikke
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-09-2012, 13:24
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Sorry hoor, dit advies is zeker weten goedbedoeld, maar met een "kwaliteitsmicrofoon posities zoeken om die vervolgens met een andere microfoon te gaan micen" grenst aan het belachelijke.

Daarbij kan je in studiosituaties prima cello's opnemen met dynamische microfoons. Het idee dat dynamische microfoons "langzaam, traag en vervormend" zouden zijn is echt een spookbeeld. Radix' zijn visie en stellingen zijn niet per se fout, maar wel vaak heel eng.

Voor live situaties zou ik echt doorsparen voor een degelijke DPA. Ik werk daar nu al twee jaar mee, en alle cellisten die ik tegenkom gebruiken die microfoon. Werkt perfect, is steady, geen statief nodig, en last-but-not-least: alle geluidstechniekers kennen die microfoon.

Rikke
Fair commentaar! Ter verduidelijking...
Eerst een microfoon kopen, en dan bepalen hoe die te gebruiken, kan duur uitpakken. Omgekeerd heb jij gelijk. Weten hoe het goed kan, frustreert het zoeken naar een goedkope oplossing.

Ik vind de Beyerdynamic M201 een van de beste dynamische microfoons voor muziek 1). De - inmiddels veel duurder geworden - Sennheiser MD421 is een reportagemicrofoon. Okay, hij klinkt best aardig, maar voor 1/5 van die prijs heb je wel een strak laag en midden.

DPA 4099, helemaal mee eens. (en niet eens veel duurder dan die MD421). Of geluidstechnici die microfoon kennen doet weinig terzake. Als ze hun vak maar kennen.

Het belangrijkste blijft "zorg dat de microfoon goed is gepositioneerd"

1) Ik ben er inmiddels wel achtergekomen dat de ingewikkelde constructie van de M201 zorgt voor twee kwetsbare punten midden in het spectrum, namelijk 360 en 3800 Hz.
Daarmee wordt de bandbreedte in 3 stukken gehakt. Voordeel is een groter en neutraler bereik dan bijvoorbeeld een MD421. Maar ja, een condensatormicrofoon heeft dat probleem niet. Geen theoretisch probleem, dus geen ingewikkelde praktische oplossing.

Laatst gewijzigd door Radix; 20-09-2012 om 13:41
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-09-2012, 13:34
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Of geluidstechnici die microfoon kennen doet weinig terzake. Als ze hun vak maar kennen.
Dan ben jij, zeker weten, geen optredende muzikant!

Rikke
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten